Έχουν περάσει 10 ημέρες από τη στιγμή που πραγματοποιήθηκε η διημερίδα για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις του βορείου Αιγαίου και κατά τη διάρκεια της οποίας, ο υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης επανέλαβε την πρόθεσή του να προχωρήσει στην κατάργηση των άγονων γραμμών που συνδέουν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου με την Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη.
Σε αντικατάσταση αυτών των γραμμών, θα προεκταθεί το δρομολόγιο της γραμμής Χίου – Πειραιά έως την Καβάλα.
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η επίσημη ανακοίνωση της λύσης των πολυετών συμβάσεων με τις οποίες εκμεταλλεύεται η ΝΕΛ τις συγκεκριμένες γραμμές. πρόκειται να γίνει τις επόμενες ημέρες κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, παρ’ ότι η κατάργηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της συμπρωτεύουσας με τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου αποτελεί θέμα ταμπού για τους φορείς της πόλης.
Η χαλαρή αντίδραση από την πλευρά τής ΝΕΛ, τόσο πριν, όσο και μετά τη διημερίδα, μας κάνει να πιστεύουμε ότι η εταιρεία έχει αποδεχθεί τις αποφάσεις του Υπουργείου και γι’ αυτό κρατά στο θέμα χαμηλούς τόνους.
Είμαστε βέβαιοι πως η διοίκηση της ΝΕΛ δεν είναι καθόλου ευχαριστημένη από αυτή την εξέλιξη, ωστόσο αντιλαμβάνεται πως στην παρούσα φάση δεν έχει πολλά περιθώρια αντίδρασης.
Με τροπολογία
Τις επόμενες ημέρες, κατά πάσα πιθανότητα, αναμένουμε να πάει ξανά στη Βουλή η τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που θα επιτρέπει να λυθούν συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, αζημίως για τις επιχειρήσεις -δηλαδή χωρίς να καταπέσουν οι εγγυητικές επιστολές που έχουν δώσει στο Δημόσιο. Σε αυτή την εκτίμηση κατατείνουν και οι αναφορές περί εγκλωβισμένης εταιρείας που έγιναν κατά τη διάρκεια της διημερίδας, για τη ΝΕΛ.
Αν η ΝΕΛ αρνηθεί να αποδεχθεί αυτή την επιλογή, τότε το Υπουργείο έχει τη δυνατότητα να κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία από τις άγονες γραμμές που εκμεταλλεύεται. Τα επιχειρήματα που θα χρησιμοποιήσει, είναι οι πάμπολλες ματαιώσεις και καθυστερήσεις στα δρομολόγια από τα πλοία τής ΝΕΛ που εξυπηρετούν τις γραμμές, αλλά και οι δηλώσεις του ίδιου του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας πως δεν μπορεί με τα σημερινά μισθώματα να εξυπηρετήσει η ΝΕΛ τις γραμμές.
Μετά τη λύση των πολυετών συμβάσεων, το Υπουργείο έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση της εξυπηρέτησης των συγκοινωνιακών αναγκών της Λήμνου προσωρινά, για διάστημα τριών μηνών. Αυτό προβλέπει η τροπολογία που ψηφίσθηκε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Η απευθείας ανάθεση μπορεί να γίνει είτε στo «Blue Star Patmos» (Blue Star Ferries), είτε στο «Αριάδνη» (Hellenic Seaways), είτε και στα δύο, ώστε να αποφευχθούν τριβές μεταξύ των στελεχών των εταιρειών. Στη συνέχεια, το Υπουργείο θα προχωρήσει σε προκήρυξη νέας άγονης γραμμής, η οποία θα έχει αφετηρία την Καβάλα και θα καταλήγει στη Μυτιλήνη.
Στο διαγωνισμό (που θα είναι διεθνής) θα μπορούν να λάβουν μέρος όλες οι ενδιαφερόμενες εταιρείες πέραν της Blue Star Ferries και της Hellenic Seaways, ωστόσο πολύ δύσκολα θα μπορούν να δείξουν ενδιαφέρον για τη γραμμή άλλες εταιρείες πέραν των δύο προαναφερόμενων.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, εκτός της νέας άγονης γραμμής φαίνεται να μένει ο Άι-Στράτης. Άγνωστο είναι αν θα συνεχίσει η ΝΕΛ να εξυπηρετεί την άγονη γραμμή Λαύριο – Άι-Στράτης – Λήμνος – Καβάλα και Λαύριο – Ψαρά – Μεστά Χίου. Είναι πολύ πιθανό να καταργηθούν και αυτές οι γραμμές.
Κέρδη, ζημίες και η σφήνα
Τα οφέλη για το Υπουργείο από την κατάργηση των συγκεκριμένων άγονων γραμμών θα είναι πολύ μεγάλα, διότι θα αποδεσμεύσει περίπου το 1/3 των κονδυλίων (περίπου 25 εκατ. ευρώ) που δίνει ετησίως για τις άγονες γραμμές και το οποίο έως σήμερα μπαίνει στο ταμείο τής ΝΕΛ. Επίσης με το νέο σχεδιασμό θα μπορέσει να μεταφέρει πόρους σε άλλες άγονες γραμμές ή να δημιουργήσει νέες όπου το κρίνει σκόπιμο.
Ο μεγάλος χαμένος από τη λύση των πολυετών συμβάσεων θα είναι η ΝΕΛ, παρά τα όσα κατά καιρούς λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ιωάννης Αβραντίνης, διότι η εταιρεία, και συνολικά ο όμιλος της ΝΕΛ, θα χάσει την κύρια πηγή εσόδων της, γεγονός που θα βάλει σε κίνδυνο τη συμφωνία εξυγίανσής της.
Η χαλαρή αντίδραση της ΝΕΛ σε αυτή την εξέλιξη δείχνει είτε πως έχει προσανατολιστεί στο να δραστηριοποιηθεί σε άλλες γραμμές, είτε πως εκτιμά ότι δεν τη συμφέρει μια ευθεία αντιπαράθεση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου αυτή την περίοδο.
Σφήνα σε αυτό το σκηνικό μπαίνει η εταιρεία «Αειναύτες», που έχει δρομολογημένο το Ro-Ro πλοίο «Πελαγίτης» στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη και θέλει να επεκτείνει τα δρομολόγιά της έως την Καβάλα.Η εταιρεία ενδιαφέρεται για ελεύθερη δρομολόγηση, χωρίς επιδότηση. Αν δοθεί έγκριση σε αυτό το αίτημα, θα είναι ασύμφορη η δρομολόγηση των «Blue Star Patmos» και «Αριάδνη» στη γραμμή, ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες που είναι πολύ μικρή η επιβατική κίνηση.
Πηγή : http://www.emprosnet.gr
Υ.Γ. Ικαριακής Ραδιοφωνίας. Βλέπουμε αυτές τις μέρες έντονη κινητοποίηση (διημερίδα στη Μυτιλήνη για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο Β. Αιγαίο, δηλώσεις του υπουργού κ. Βαρβιτσιώτη, σύγκλιση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στις 12/9/2014, δηλώσεις της ΝΕΛ , αλλά και σιωπηρή αντίδραση της ίδιας εταιρείας στα αναμενόμενα με τις άγονες του Βορ. Αιγαίου). Πουθενά όμως, πουθενά το τονίζουμε δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά απο τις αρμόδιες αρχές (Υπουργείο, Περιφ. Βορ. Αιγαίου, ΝΕΛ) για την γραμμή Ικαρίας – Σάμου, τι μέλει γενέσθαι. Θα μας αφήσουν όλα αυτά τα “ιστορικά πλοία”, να εξυπηρετούν την γραμμή μας? Και απο καμμία αρχή, απο τους νεοεκλεγέντες τοπικούς άρχοντες του νομού (εξαίρεση αποτελεί η παρέμβαση της κ. Καλογερή στη διημερίδα στη Μυτιλήνη και η επερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ), δεν αντιδρά, μέχρι στιγμής, έντονα σ’ αυτό το ενδεχόμενο και να ζητήσει ή την παραμονή του “Νήσσος Μύκονος”, έστω και με τρία δρομολόγια εβδομαδιαίως, όλο τον χρόνο, ή την επέκταση της γραμμής των Κυκλάδων στα νησιά μας, με τα αξιόπλοα πλοία που έχουν σ’ αυτή τη γραμμή. Αν δεν αντιδράσουμε τώρα έντονα και δεν απαιτήσουμε κι εμείς, να πάψει η γραμμή μας να μαζεύει όλα τα σαράβαλα του Αιγαίου και να έχουμε μια ικανοποιητική σύνδεση, έστω μέρα παρα μέρα, όλο το χειμώνα, τότε θα είμαστε για άλλη μια φορά οι …”θλιβεροί θεατές” αυτού που πάει να γίνει τώρα στις γραμμές το Βορειοανατολικού Αιγαίου. Όπως λέμε …”στη βράση κολλάει το σίδερο”!!!