ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ B΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ.1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα, σήμερα, 26 Μαρτίου 2014, ημέρα Τετάρτη και ώρα 16.15΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κων. Τσαλδάρη» (223) του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, υπό την Προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Γεώργιου Βλάχου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις» (3η Συνεδρίαση).
Στη συνεδρίαση παρέστησαν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης,
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:
………………………………………………………………………………………….
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ – Προεδρεύων της Επιτροπής: Ευχαριστούμε πολύ. Το λόγο έχει η κυρία Καλογερή.
ΑΓΝΗ ΚΑΛΟΓΕΡΗ: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Είναι περασμένη η ώρα και θα ήθελα να ασχοληθώ με ένα θέμα με αφορμή το αρ.25 – αναφέρθηκαν και άλλοι συνάδελφοι προηγούμενα – γιατί νομίζω ότι κάποιες φορές ο κόμπος φτάνει στο χτένι και κάποια πράγματα πρέπει να λέγονται με το όνομά τους. Ακόμα κι αυτό το αρ.25 πιθανώς να μπορούσε να δώσει κάποιες λύσεις. Αναφέρομαι στο πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης και ιδιαιτέρως στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα στο νομό Σάμου και σε όλο το βόρειο Αιγαίο.
Δεν θα σας απασχολήσω με επιχειρήματα και πράγματα που έχουμε πει και ξανακουβεντιάσει πάρα πολύ καιρό. Ήδη το Υπουργείο Ναυτιλίας είναι αποδέκτης πάρα πολλών ερωτήσεων και αναφορών, εβδομαδιαίων και καθημερινών πολλές φορές, δικών μου αλλά και άλλων συναδέλφων της Βουλής. Θα ήθελα να σας διαβάσω κάτι για να δούμε ποιά είναι η κατάσταση.
Λέει λοιπόν μια σημερινή επιστολή: «Κύριε Υπουργέ, επανερχόμαστε για πολλοστή φορά για το μείζον θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Νομού Σάμου με τον Πειραιά καθώς και με τη Βόρεια Ελλάδα. Εδώ και εβδομάδες, το πλοίο που εξυπηρετεί τη γραμμή του Νομού Σάμου με τον Πειραιά δεν εφαρμόζει το πρόγραμμα δρομολογίων και κατά συνέπεια δεν πραγματοποιεί όλα τα δρομολόγια που ανακοινώνει. Αυτό έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα σε όλες τις επιχειρήσεις του νομού, καθώς δεν πραγματοποιείται μεταφορά των εμπορευμάτων, των ειδών πρώτης ανάγκης και των ευπαθών προϊόντων, με αποτέλεσμα να μην έχουμε ούτε τα βασικά είδη διατροφής στα ράφια των SuperMarket. Επίσης, δημιουργεί προβλήματα μετακίνησης των κατοίκων των νησιών μας. Ο μόνος τρόπος να ταξιδέψει κάποιος είναι να περιμένει στο λιμάνι πότε θα φανεί κάποιο πλοίο. Διερωτόμαστε εάν υπάρχει κάποιος στο Υπουργείο Ναυτιλίας ο οποίος μπορεί να ασχοληθεί σοβαρά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά.
Αναρωτηθείτε, αν θα έκλεινε για μια εβδομάδα η εθνική οδός, τι συνέπειες θα είχε στη μετακίνηση των πολιτών και των εμπορευμάτων. Κύριε Υπουργέ, γνωρίζουμε ότι το Υπουργείο δεν έχει πλοία δικά του, έχει όμως την ευθύνη για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και θα έπρεπε να δίνετε μεγαλύτερη σημασία στα Ακριτικά νησιά. Η ανάπτυξη δεν έρχεται μόνη της, χρειάζονται εκείνοι οι παράγοντες που θα επιτρέψουν και θα βοηθήσουν μια εμπορική, μια μεταποιητική επιχείρηση να μεταφέρει τα προϊόντα που παράγει.
Πώς να έχουμε τουριστική ανάπτυξη εάν ο επισκέπτης δεν γνωρίζει τουλάχιστον ένα μήνα νωρίτερα πότε θα ταξιδέψει; Δεν είναι τυχαίο το αρνητικό αποτέλεσμα που έφερε πέρυσι ο νομός μας στις αφίξεις τουριστών. Δεν πάει άλλο. Διακατεχόμαστε από συναισθήματα αγανάκτησης και πίκρας. Θα πρέπει να γνωρίζουμε εάν πρόκειται να υπάρξει επίλυση του προβλήματος της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, θα πρέπει να έχουμε μια ξεκάθαρη απάντηση.»
Αυτή η επιστολή έχει σταλεί σήμερα και απευθύνεται και προς τον Υπουργό και προς εμένα, από τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου της Σάμου. Ο οποίος δεν είναι ΣΥΡΙΖΑ και δεν έχει καμία διάθεση να κάνει αντιπολίτευση ή να δημιουργήσει οποιοδήποτε θέμα στην Κυβέρνηση. Ερχόμαστε λοιπόν, σε ένα πολύ μεγάλο και υπαρκτό θέμα, το οποίο γίνεται πάνδημη απαίτηση πια και για το οποίο οφείλει το Υπουργείο να έχει και να δώσει συγκεκριμένες λύσεις.
Ξέρουμε ότι από παλιότερους νόμους και από το νομικό πλαίσιο που υπάρχει, θα μπορούσε να παρέμβει το Υπουργείο, απ’ τον 2932/2001 στον οποίο μπορεί να υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης του Υπουργείου στην ακτοπλοϊκή σύνδεση για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Σήμερα λοιπόν βλέπουμε ότι δεν διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και οφείλει το Υπουργείο να έχει τα εργαλεία και για να παρέμβει για την επιβολή προστίμων στις εταιρείες που δεν τηρούν τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει, αλλά και για να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον και το δημόσιο όφελος. Ένα ζήτημα λοιπόν είναι αυτό.
Πέρυσι, όταν συζητιόταν ο 4150, είχαμε κάνει μια πολύ συγκεκριμένη κριτική ακριβώς για την έλλειψη σοβαρών εργαλείων και για το ποιός είναι αυτός που πρέπει να οργανώνει, να διασφαλίζει και να είναι υπεύθυνος για όλη την ακτοπλοϊκή σύνδεση και όχι μόνο για τη βιωσιμότητα των εταιρειών αλλά για την ίδια την ανάπτυξη και την επιβίωση των νησιών. Ερχόμαστε λοιπόν σήμερα, με αυτό το αρ.25 γιατί πριν αρχίσουμε την κουβέντα, μιλώντας με τον κύριο Υπουργό, επαναλαμβάνοντας για άλλη μια φορά την κατάσταση και λέγοντας τι είναι αυτό που έχει συμβεί τις τελευταίες μέρες, μου είπε: «να, ήρθε η διάταξη για το πλοίο ασφαλείας».
Ερχόμαστε λοιπόν εδώ σήμερα και πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να βρεθούμε στην απέναντι όχθη, δεν πρέπει να τσακωθούμε και δεν πρέπει να δημιουργηθεί πρόβλημα ανάμεσα στους νησιώτες και ανάμεσα στους επίσης νησιώτες ναυτεργάτες. Γιατί οι ναυτεργάτες των εταιρειών της ακτοπλοΐας, είναι Σαμιώτες, Ικαριώτες, Χιώτες, Μυτιληνιοί, Ροδίτες, Καλύμνιοι. Ανάμεσά μας λοιπόν, δεν μπορεί να μπει μια διαφορά. Δεν μπορεί να μπει ανάμεσά μας μια ισοπέδωση. Οι εργαζόμενοι στην ακτοπλοΐα έχουν όλο το δικαίωμα και στην απεργία τους και στην επίσχεση και στη διασφάλιση των συνταγματικών τους δικαιωμάτων.
Είναι πραγματικά λάθος να μπει ένα πλοίο ασφαλείας το οποίο δεν θα διασφαλίζει με κανέναν τρόπο την ελευθερία και τη δυνατότητα της κατοχύρωσης συνταγματικών δικαιωμάτων των εργαζομένων. Δεν μπορούμε να ανεχτούμε ούτε σαν νησιώτες ούτε σαν ναυτεργάτες ούτε σαν πολίτες αυτού του τόπου μια τέτοια διάταξη. Βεβαίως υπάρχουν προτάσεις. Σας είπα και προηγούμενα. Κατ΄ αρχήν η πρόταση αφορά την αλλαγή συνολικότερα του θεσμικού πλαισίου, για το ποιός διασφαλίζει την ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Δεν μπορεί να είναι πρωτεύον ζήτημα η βιωσιμότητα των εταιρειών. Δεν μπορούν να είναι πρωτεύον σημείο οι απαιτήσεις του συνδέσμου των ακτοπλόων, οι οποίοι κάνουν μεν κριτική στο συγκεκριμένο άρθρο, αλλά την κάνουν από την πλευρά που λέει ότι θα πρέπει να έχουν πολύ μεγαλύτερη ελευθερία από αυτή που μέχρι σήμερα έχουν. Πιστεύουμε λοιπόν ότι θα μπορούσε να θεσμοθετηθεί με έναν τρόπο, ένα πλοίο ασφαλείας για τέτοιες έκτακτες περιπτώσεις ανάγκης, αλλά διασφαλίζοντας συγκεκριμένα πράγματα. Νομίζω ότι είναι κάτι που τις επόμενες μέρες θα το δούμε πολύ πιο συγκεκριμένα.
Από την άλλη θα πρέπει να ξέρετε και εσείς όπως κι εμείς, ότι το έγκλημα στην ακτοπλοΐα δεν είναι στιγμιαίο και δεν λύνεται με στιγμιαίες λύσεις του τύπου πλοίου ασφαλείας. Θέλει ένα γενικότερο σχεδιασμό όλων των γραμμών, θέλει ένα γενικότερο σχέδιο για την ανάπτυξη αυτών των περιοχών και για αυτών των νησιών, θέλει μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία από αυτό που μέχρι σήμερα υπάρχει. Αυτό είναι κάτι που μπορούμε να το συζητήσουμε και με πολύ συγκεκριμένες προτάσεις, μόνο που είναι στον αντίποδα των προτάσεων και των σκέψεων που έχετε εσείς.
Δεν ξέρω αν έχω εξαντλήσει το χρόνο μου, θα ήθελα να αναφερθώ σε ακόμη ένα άρθρο του νομοσχεδίου. Νομίζω όμως ότι θα επανέλθουμε και στη συζήτηση επί των άρθρων. Ήθελα να μιλήσουμε λίγο για το θέμα του άρθρου που αφορά τις άδειες ερασιτεχνικής αλιείας. Δεν είναι τα πράγματα έτσι όπως νομίζετε ή ειπώθηκε προηγούμενα κύριε Υπουργέ. Πιστεύω ότι θα έπρεπε για το συγκεκριμένο άρθρο να έχει το νομοσχέδιο αυτό τουλάχιστον την υπογραφή ή τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης. Υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις που αφορούν τα ιχθυοαποθέματα, συγκεκριμένες δεσμεύσεις που αφορούν πολύ μεγάλα μέτρα που έχουν παρθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια στην επαγγελματική αλιεία και είναι πολύ γνωστά.
Το κόψιμο των σκαφών, η απαγόρευση της αλίευσης συγκεκριμένους μήνες, η απαγόρευση στις βιντζότρατες και πάρα πολλά άλλα πράγματα όπως η υποχρέωση της πατρίδας μας να κάνει διαχειριστικές μελέτες. Όλα αυτά είναι αντικείμενα άλλου Υπουργείου. Όφειλε λοιπόν αυτό το νομοσχέδιο και θα έπρεπε να έχει την υπογραφή του κυρίου Τσαυτάρη και εδώ οφείλω να ρωτήσω για ποιό λόγο δεν την έχει. Αν θέλετε να καθίσουμε να το συζητήσουμε με μια διαφορετική λογική, δεν καταργείτε έτσι την άδεια επαγγελματικής αλιείας διότι με αυτόν τον τρόπο αφήνετε ένα πολύ μεγάλο πεδίο στην αλιευτική πολιτική χωρίς έλεγχο. Αυτό δεν είναι σωστό. Ευχαριστώ πολύ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ – Πρόεδρος της Επιτροπής: Κι εμείς ευχαριστούμε. Ολοκληρώσαμε τις τοποθετήσεις των Ειδικών Αγορητών και των συναδέλφων. Κύριε Υπουργέ έχετε το λόγο.
Και το βίντεο της ομιλίας της κας Αγνής Καλογερή
https://www.youtube.com/watch?v=kyX9sGoERQI