Κυρία Υπουργέ,
Για μία ακόμη σχολική περίοδο, τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες θα αντιμετωπίσουν, απ’ ό,τι φαίνεται, σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις, με όλα όσα κάτι τέτοιο συνεπάγεται για την εκπαιδευτική τους πορεία και την ένταξή τους στην κοινωνία. Ειδικότερα, στο ανωτέρω μείζον ζήτημα, αναφέρεται ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ΑμεΑ Αττικής και Νήσων, όπου, ανάμεσα σε άλλα, τονίζει ο Συλλογος: α) τις ελλείψεις σε διδακτικό εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς, παρά τις προσλήψεις που έχουν γίνει, πολυάριθμα κενά δεν μπορούν να καλυφθούν, β) τις ανεπάρκειες που υπάρχουν στο σύστημα διαμετακομιδής των παιδιών προς και από το σχολείο, γ) την υπερφόρτωση των γονέων, οικονομική και όχι μόνο, με το κόστος και την εν γένει ανάληψη του κόστους των ειδικών θεραπειών, αφ’ ής στιγμής, αυτές δεν καλύπτονται στο σχολείο, ως όφειλε, οπότε, κατά συνέπεια, πρέπει να διεξάγονται σε Ειδικά Κέντρα, δ) την υποχρηματοδότηση των σχολείων, με επακόλουθο τον κίνδυνο να παγώνουν τα παιδιά στις σχολικές αίθουσες, κατά την διάρκεια του χειμώνα, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται, εκ των των πραγμάτων, οι γονείς να καλύπτουν εξ΄ ιδίων το κόστος της σχολικής θέρμανσης, ε) την ύπαρξη επικίνδυνων κτηρίων, που έχουν κριθεί ακατάλληλα για παιδιά με αναπηρίες, όπως της ΕΛΕΠΑΠ στην Αθήνα, το 10ο της Αθήνας, το 6ο της Αθήνας και τα ΕΕΕΕΚ της Μυτιλήνης, του Ηρακλείου Κρήτης και της Θεσσαλονίκης, στ) την έλλειψη σύγχρονων, επιστημονικών αναλυτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης και κοινωνικοποίησης για τα παιδιά αυτά.
Όπως τονίζεται, χαρακτηριστικά και στην ανακοίνωση: “Με αυτά τα προβλήματα στην ειδική αγωγή και ιδιαίτερα στα δημόσια ειδικά σχολεία ξεκινάει μια ακόμη χρονιά, με ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, σε επιστημονικό, βοηθητικό, αλλά και νοσηλευτικό προσωπικό. Προσωπικό απαραίτητο για τη στήριξη των παιδιών με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, όπως παιδιά με διαβήτη αλλά και του γενικού μαθητικού πληθυσμού, ειδικά μέσα σε συνθήκες πανδημίας. Ξεπερνάει κάθε λογική η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας για την παράλληλη στήριξη που εκδόθηκε στις 15 Ιουνίου σύμφωνα με την οποία, ένας μαθητής δεν δικαιούται να έχει ταυτόχρονα ειδικό εκπαιδευτικό για παράλληλη στήριξη και νοσηλευτή. Έτσι για παράδειγμα σε ένα παιδί με αυτισμό ή Δ.Ε.Π.Υ, που ταυτόχρονα έχει και διαβήτη «τύπου 1» θα πρέπει ο γονιός με δική του ευθύνη και χωρίς κανένα επιστημονικό κριτήριο να διαλέξει αν θα αιτηθεί ειδικό παιδαγωγό ή νοσηλευτή. Την ίδια στιγμή, απαραίτητο είναι και άλλο προσωπικό στα γενικά σχολεία όπως οι κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι αλλά και εργοθεραπευτές και λογοθεραπευτές. Πού τέτοιες πολυτέλειες θα πει κανείς… Με τις μεταφορές να βρίσκονται στα χέρια των ιδιωτών, που μέσω της παράτασης των συμβάσεων πολλά παιδιά πετιούνται εκτός δρομολογίων και πολλά άλλα καταταλαιπωρούνται με δρομολόγια που περνάνε μακριά από τα σπίτια τους και κρατούν για ώρες, με συνοδούς χωρίς ειδίκευση που μπορεί να αλλάζουν από μέρα σε μέρα. Το υπουργείο και οι περιφέρειες της χώρας κωφεύουν στις καταγγελίες μας ότι με αυτό το ιδιωτικοποιημένο σύστημα μεταφοράς πολλά παιδιά εγγράφονται και δεν πάνε ποτέ στο σχολείο ενώ άλλα αποκλείονται από τους ίδιους τους επιχειρηματίες επειδή λέει «δεν μπορούν να μεταφέρουν τέτοια παιδιά με τέτοια προβλήματα (επιθετικότητα κ.λπ.)». Λες και αν δεν είχαν ειδικά προβλήματα θα πήγαιναν σε ειδικό σχολείο”.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
1. Τι μέτρα έχετε λάβει, εν όψει του αναμενόμενου δύσκολου χειμώνα 2022-23, ούτως ώστε να κυλήσει απρόσκοπτα η σχολική χρονιά για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες, που φοιτούν στα Ειδικά Σχολεία, τόσο από πλευράς στελέχωσης των τελευταίων με προσωπικό, όσο και από πλευράς εξοπλισμού των Ειδικών Σχολείων με τα αναγκαία αναλώσιμα υλικά αλλά και με καύσιμα θέρμανσης;
2. Κατά πόσον ισχύουν οι ελλείψεις και τα προβλήματα, που χαρακτηριστικά καταγράφονται στα παραπάνω σημεία από «α» έως και «στ» στην ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ΑμεΑ Αττικής και Νήσων;
3. Ποιος είναι ο ευρύτερος προγραμματισμός σας για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, όσον αφορά στην στελέχωση με Ειδικό Διδακτικό προσωπικό, όσον αφορά στην στελέχωση με Ειδικό Επιστημονικό προσωπικό και όσον αφορά στην κάλυψη των τρεχουσών αναγκών των Ειδικών Σχολείων όλων των βαθμίδων, τα οποία οφείλουν να εξυπηρετούν με τον πιο άριστο δυνατό τρόπο τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Αναστασία – Αικατερίνη Αλεξοπούλου