Συνέντευξη Νίκου Καλαμάρα, νέου Αντιδημάρχου Ραχών στον Σωτήρη Πολίτη
Κύριε Αντιδήμαρχε καλημέρα σας. Είναι να συζητήσουμε σήμερα για την ανάληψη των καθηκόντων σας, όπου σας δίνουμε και συγχαρητήρια. Έχετε από ότι βλέπω μεγάλο όγκο προβλημάτων.Θα θέλατε να μας ιεραρχήσετε τα προβλήματα της Δ. Ενότητας Ραχών.
Να συζητήσουμε για αρχή για το αποχετευτικό σύστημα, στο οποίο έχουμε αρκετά προβλήματα ειδικά στην περιοχή του Aρμενιστή, ο βιολογικός καθαρισμός όπου γίνονται κάποιες ενέργειες για να δούμε τελικά σε τι οφείλεται, μετά από ποιά δυσλειτουργία, το θέμα των οσμών. Είναι ένα έργο που έχει γίνει πάρα πολύ παλιά, έχει γίνει και μια επισκευή πριν από μερικά χρόνια, έγινε για να εξυπηρετήσει ένα συγκεκριμένο αριθμό ατόμων. Σίγουρα σε όποιες περιοχές απευθύνεται ο βιολογικός έχει αυξηθεί ο αριθμός των ατόμων (επισκεπτών – μονίμων κατοίκων). Σίγουρα πρέπει να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις. Προσπαθούμε να δρομολογήσουμε ένα έργο βιολογικού που θα περιλαμβάνει Αρμενιστή -Γιαλισκάρι και να φτάνει μέχρι τα όρια του διαμερίσματός των Ραχών. Είναι δύσκολα γιατί δεν υπάρχουν τα απαραίτητα χρήματα στη περίοδο που διανύουμε. Θα προσπαθήσουμε όσο μπορούμε να συντηρήσουμε το ήδη υπάρχον δίκτυο του Αρμενιστή έτσι ώστε του χρόνου να αποφύγουμε τα όποια προβλήματα.
Αυτό που θέλω να γίνει γνωστό είναι ότι έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης και οι άνθρωποι που εξυπηρετούνται από κει. Θα γίνει μια ενημέρωση μέσα στο Σεπτέμβρη για το τρόπο που θα πρέπει να λειτουργεί η κάθε αποχέτευση και ιδιωτών και επιχείρησης. Ένα απλό παράδειγμα είναι σχετικά με τις επιχειρήσεις εστίασης που θα πρέπει να έχουν έναν λιποσυλλέκτη. Αυτό θα πρέπει να γίνει κανόνας για να λειτουργήσει σωστά ο βιολογικός και το δεύτερο είναι πως τα λύματα που υπάρχουν σε κάθε αποχέτευση – βόθρο δεν θα πρέπει να μένουν για μεγάλο διάστημα αποθηκευμένα. Θα πρέπει να είναι σε διαθεσιμότητα στην γραμμή του αποχετευτικού συστήματος για να γίνει πιο σωστά η επεξεργασία του από τον βιολογικό καθαρισμό, σε αντίθετη περίπτωση αν μείνουν τα λύματα πάνω από 24 ώρες και διοχετευτεί απότομα στον βιολογικό δεν θα λειτουργεί σωστά ο βιολογικός και έτσι δημιουργούνται και αυτές οι δυσάρεστες οσμές. Γι αυτό το λόγο έχουμε καλέσει διάφορους ειδικούς για να το εξετάσουν. Θα έρθουν μελετητές πάνω σε θέματα βιολογικού μέσα στον Σεπτέμβρη και θα μας πουν την γνώμη τους και θα προσπαθήσουμε μέχρι την επόμενη τουριστική σεζόν και οι λιποσυλέκτες και η απευθείας διάθεση αποβλήτων να γίνει από την αρχή της σεζόν. Μέσα στο χειμώνα θα γίνουν και ότι εργασίες χρειάζονται για την σωστή λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού. Έχουν ήδη δρομολογηθεί από τώρα, έχουν καταγραφεί τα προβλήματα, θα γίνει διάθεση πίστωσης για να υπάρχουν σε περίπτωση βλάβης τα απαραίτητα ανταλλακτικά.
Μιας και μιλάμε για το αποχετευτικό, ας το επεκτείνουμε και για τις οσμές του καλοκαιριού στο κέντρο διαλογής, στο δάσος (Καφάκου) στη περιοχή του Χριστού Ραχών.
Είχα μιλήσει και με τον πρώην κοινοτάρχη κ. Κόχυλα, όπου με ενημέρωσε πως από τότε που κατασκευάστηκε αυτός ο βιολογικός, δεν έχει γίνει ποτέ συντήρηση μέσω του βιολογικού καθαρισμού. Οι ειδικοί που θα έρθουν θα δούνε και αυτόν τον βιολογικό. Εάν χρειαστεί συντήρηση μέσα στον Οκτώβρη, έχει προγραμματιστεί να έρθει από τη Σάμο κάποιο βυτίο που θα αδειάσει τους 2 βιολογικούς (αλλά και του Ευδήλου), έτσι ώστε να γίνει ότι καλύτερο, για την καλύτερη λειτουργία όλων των βιολογικών.
Ίσως να μην δοθεί και οριστική επίλυση. Αλλά μέχρι να γίνει ένας σύγχρονος βιολογικός όπου θα εξυπηρετεί όλες, τις καταρχήν παραλιακές περιοχές, θα πρέπει να συντηρήσουμε τις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις.
Ας περάσουμε στο σύστημα ύδρευσης, πολλά παράπονα γίνονται ειδικά το καλοκαίρι πως ενώ υπάρχει νερό στη περιοχή μας, ότι υπάρχει έλλειψη διαθεσιμότητας στο πόσιμο νερό και ότι γίνεται κακή χρήση του (κατανάλωση σε πότισμα από το δίκτυο ύδρευσης αντί του αντίστοιχου άρδευσης).
Όπως λειτουργεί το δίκτυο άρδευσης υπάρχουν και τα αντίστοιχα ρολόγια οπότε καταγράφεται το νερό που καταναλώνεται. Γίνεται μια προσπάθεια να μπορέσει να επεκταθεί το δίκτυο, γιατί όπως ξέρετε και οι τεχνικοί ύδρευσης του Δήμου, ειδικά το καλοκαίρι δεν επαρκούν για να το επεκτείνουν το δίκτυο αυτό. Πρέπει να γίνει ένα έργο με μια μελέτη και όπως ξέρετε αυτά τα πράγματα στοιχίζουν. Βάσει των οικονομικών δυνατοτήτων αυτή τη στιγμή μπορούμε να καλύψουμε μονό τις βασικές λειτουργίες του Δήμου. Είναι αρκετά δύσκολο να προγραμματιστούν μεγάλα έργα. Γίνεται μια προσπάθεια, γιατί είχα μια κουβέντα αυτές τις μέρες με τους υδραυλικούς που έχουν αναλάβει την υδροδότηση τόσο των Ραχών αλλά και του Καρκιναγρίου. Υπήρχαν κάποιες μαστεύσεις και λάστιχα οι οποίες λόγω κακοκαιρίας έχουν καταστραφεί. Αυτό έχει μπει σε μια διαδικασία μέσα στο χειμώνα να επισκευαστούν, τώρα που δεν υπάρχουν τόσες βλάβες και ο φόρτος εργασίας των υδραυλικών είναι μικρότερος, ώστε κάποιες μαστεύσεις να μπουν ξανά στο δίκτυο. Υπήρχαν κάποια προβλήματα στο θέμα της ύδρευσης στην περιοχή των Ραχών, ειδικά τον Αύγουστο, είχε την μεγαλύτερη κατανάλωση νερού τα τελευταία χρόνια και ίσως από αυτό μπορούμε να συμπεράνουμε, ότι ο κόσμος που ήρθε στην Ικαρία ήταν παρά πολύς, ειδικά το δεκαήμερο από τις 4-5 του Αυγούστου μέχρι και μετά τον δεκαπενταύγουστο, και προσπαθούμε τώρα μαζί με τους υδραυλικούς να βρούμε λύσεις πολύ οικονομικές, ώστε και κάποιες μαστεύσεις στη περιοχή των Ραχών να λειτουργήσουν αλλά και σε κάποια σημεία, όπως στη περιοχή του Γιαλισκαρίου αλλά και των Βρακάδων, Κουνιάδων, Αμάλου, Μαυριάνου, με τα οποία προβλήματα να δώσουμε κάποιες λύσεις. Υπάρχει ένα θέμα της γεώτρησης, που δουλεύει πάνω, το οποίο από ότι με ενημέρωσαν τα παιδιά, για να λειτουργήσει αυτό, μόνο σε κατανάλωση πετρελαίου είναι περίπου ένας τόνος την εβδομάδα, δηλαδή αν αναλογιστείτε πόσο έχει ακριβύνει το πετρέλαιο, φαντάζεστε το κόστος. Έχω δώσει εντολή στον υδραυλικό – ηλεκτρολόγο, δημοτικό υπάλληλο, που συντηρεί και το διυλιστήριο, να μας κάνει μια μελέτη και να καταθέσουμε χαρτιά, για την πλήρη ηλεκτροδότηση της περιοχής της γεώτρησης του Πεζίου, για να μην υπάρχει κατανάλωση πετρελαίου, να γίνει άμεσα αυτό, και σε δεύτερη φάση εάν μπορούμε να βρούμε και κάποιες λύσεις με τους υδραυλικούς για την περιοχή των Βρακάδων – Κουνιάδων-Προεσπέρας, γιατί αυτή η γεώτρηση, στην ουσία κάποιες μέρες υδροδοτεί αυτά τα χωριά και τις άλλες το Καρκινάγρι, να σταματήσει σε κάποια στιγμή να λειτουργεί όχι μόνο το χειμώνα αλλά και το καλοκαίρι.
Μιας και αναφέρετε το Καρκινάγρι, θέλω να ρωτήσω, ξέρω ότι ξύνω πληγές, από το Καρκινάγρι έχουν περάσει πολλοί πολιτικοί έχουν δώσει πολλές υποσχέσεις αλλά το Καρκινάγρι ειδικά μετά τις καταστροφές του Οκτώβρη του 2010 δεν έχει αλλάξει και τα προβλήματα παραμένουν, υπάρχει κάποια προοπτική ότι κάτι μπορεί να γίνει φέτος ειδικά πριν τις βροχές του χειμώνα.
Αυτό που γνωρίζω μετά από το τελευταίο Σαββατοκύριακο που πήγα στο Καρκινάγρι, μαζί με τον νέο Δ. Σύμβουλο Κώστα Πούλο, που ανέλαβε καθήκοντα μετά την παραίτηση του Αποστόλη Κόχυλα, μετά από ενημέρωση για όλα τα προβλήματα τουλάχιστον στο τομέα των τεχνικών έργων, από τις καταστροφές που έχουν γίνει από τα ρέματα και από τα μπαζώματα. Έχει γίνει πολύ σοβαρή δουλειά από έναν εργολάβο, τον Βασίλη τον Καρούτσο, και με πολύ λίγα χρήματα, για την δουλειά που έχει κάνει, έχει ξεμπαζωθεί το κεντρικό ρέμα του Καρκιναγρίου.
Συγχρόνως θα γίνουν και πριν τις βροχές κάποια τεχνικά έργα σε κάποια ρεματάκια, με τσιμεντοστρώσεις, ώστε τουλάχιστον έτσι να γίνουν τα βασικά για να εξυπηρετηθεί ο κόσμος εκεί. Πιστεύω ότι σε ένα μικρό βαθμό κάποια προβληματάκια να τα ξεπεράσουμε. Θέλει πάρα πολλά χρήματα για να επανέλθει το Καρκινάγρι στην παλιά του κατάσταση. Ξέρετε πως οι οικονομικές δυνατότητες του Δήμου είναι πάρα πολύ μικρές, αλλά παρ’ όλα αυτά, έχουν ήδη δοθεί για το Καρκινάγρι, για το ξεμπάζωμα του λιμανιού, που μπαζώνεται συνέχεια, και για να καθαριστεί ο χώρος στην κεντρική πλατεία του Καρκιναγρίου. Αν σας πω ότι σχεδόν ο μισός προϋπολογισμός για τα έργα που έχουν δημοπρατηθεί αυτή τη περίοδο, έχει πάει στο Καρκινάγρι, μπορεί να φανώ και υπερβολικός, αλλά ένα μεγάλο ποσοστό των χρημάτων που έχει διαχειριστεί ο Δήμος για τεχνικά έργα, έχει πάει σε εκείνη τη περιοχή. Είναι δύσκολο να ξαναλειτουργήσει το Καρκινάγρι όπως λειτουργούσε.
Γίνεται μια προσπάθεια, οι υπηρεσίες του κράτους βλέπω ότι δεν μπορούν να διαθέσουν και αυτοί χρήματα, για να δημοπρατηθούν κάποια σοβαρά έργα εκεί. Επίσης γίνεται μια προσπάθεια, μέσα από κάποιους Συλλόγους που υπάρχουν στην Αμερική, για να χρηματοδοτηθεί και ο βιολογικός του Καρκιναγρίου, που υπήρχε μια μελέτη που έγινε μετά την καταστροφή, αλλά και κάποιων κομματιών σε γεφυράκια και τσιμεντοστρώσεις. Υπάρχει επίσης επικοινωνία και με τον Σύλλογο του Κάβο Πάπα, που κι αυτός βοηθά και ότι μπορεί χρηματοδοτεί. Και στη Λαγκάδα που έχει κάνει κάποια πράγματα και από μόνος του, πιο πολύ στηριζόμαστε σε αυτές τις προσπάθειες και τις χρηματοδοτήσεις, από αυτά που περιμένουμε να στείλουν για τον Δήμο, γιατί αν σας πω ότι για τις χρηματοδοτήσεις που έρχονται για το 2012, ο Δήμος δεν έχει λάβει ούτε ένα ευρώ, θα καταλάβετε τι γίνεται.
Είναι γνωστό, ειπώθηκε και στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπου τέθηκε και το μεγάλο θέμα υβριδικού που δεν έχει τελειώσει ακόμα και έχουμε κι εκεί ένα θέμα για το ανοιχτό εργοτάξιο και υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για καθίζηση των χωμάτων.
Για το υβριδικό έχει σταματήσει η μεγάλη χρηματοδότηση που υπήρχε από την ΔΕΗ. Η χρηματοδότηση είναι πολύ μικρή, η εταιρία αυτή τη στιγμή προσπαθεί και ότι χρήματα έχει να τα ρίξει στη καρδιά του έργου και όχι στους δρόμους, που ο Δήμος έχει προσπαθήσει (και οι προηγούμενοι Δήμαρχοι), κάνει μεγάλες προσπάθειες και η Περιφέρεια και πολιτικοί αντιπρόσωποι και κάτοικοι, για να γίνει ένας δρόμος Γεμέλια – Προεσπέρα -Κάτω Προεσπέρα μεγάλος, σύγχρονος με όλες τις προϋποθέσεις να είναι ασφαλής. Έχει επιτευχθεί αυτό, η χρηματοδότηση ξέρετε ότι είναι δύσκολη και για την ΔΕΗ, το έργο υπολειτουργεί και έχει σταματήσει και η οδοποιία Γεμέλια – Κ. Προεσπέρα. Πιστεύουμε και γίνονται και κάποιες ενέργειες να ξεκινήσει η χρηματοδότηση, με υπομνήματα και προς υπουργεία και προς την ΔΕΗ να χρηματοδοτήσει και να τελειώσει αυτό το έργο. Πιστεύω ότι θα το καταφέρουμε, βοηθάει όσο μπορεί και η νέα Δημοτική αρχή. Γίνεται στην ουσία του θέματος ότι υπάρχει και εκκρεμεί μια μελέτη να εγκριθεί από την Περιφέρεια των τεχν. προδιαγραφών του δρόμου, αυτό έχει σταλεί ήδη στη Περιφέρεια και περιμένουμε απάντηση, ώστε να γίνουν και να εγκριθούν και οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, του δρόμου αυτού και στη συνέχεια να προχωρήσουμε με μια συνεννόηση των κατοίκων. Και πρέπει να συνδράμουν σε αυτό, να παραχωρήσουν όπου δεν έχουν παραχωρηθεί, κομμάτια του δρόμου, έτσι ώστε να γίνει η διάνοιξη τους και να προχωρήσει και να γίνει ένας σύγχρονος δρόμος.
Να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα το οποίο είναι και αυτό επίκαιρο, ξεκινάμε τα σχολεία και έχουμε πολλά παιδιά, τα οποία κατοικούν σε χωριά που οι δρόμοι είναι δυσπρόσιτοι και δεν έχουν ξεκαθαρίσει ακόμα το θέμα της μεταφοράς τους προς το σχολείο, φέτος λόγω της γνωστής οικ. κατάστασης θα επιδεινωθεί το πρόβλημα, υπάρχει κάποια σκέψη σας προς επίλυση του θέματος ή θα δούμε στη πορεία από κοινού αντιμετώπιση και με τους υπόλοιπους αντιδημάρχους;
Μια ενημέρωση που είχα από τον Αντιπεριφερειάρχη κ. Παπαθεοφάνους είναι ότι μέχρι στιγμής και ο Δήμος ο δικός μας έχει κάνει μια μελέτη για τα δρομολόγια του Δήμου. Ήταν για να περάσουν στους δήμους οι συγκοινωνίες των μαθητών, τελικά θα μείνει και για φέτος στην Περιφέρεια. Απ’ ότι μου είπε και ο Αντιπεριφερειάρχης, ότι ακόμη δεν έχει έρθει η χρηματοδότηση η συγκεκριμένη, για να ξέρουν αν θα προχωρήσει το θέμα των σχολικών μεταφορών, αλλά απ’ ότι βλέπω θα είναι δύσκολο και για τους γονείς. Είναι όντως δύσκολο για ένα γονιό, από τις πιο απομακρυσμένες περιοχές, για να μεταφέρει τα παιδιά του στο σχολείο, με δικό του μέσο, δύο φορές την μέρα, πράγματα αδύνατα. Οπωσδήποτε χρειάζεται η συγκοινωνία, να βοηθήσει την μεταφορά των παιδιών ειδικά των πιο απομακρυσμένων περιοχών. Όπως βλέπω όμως τα πράγματα, η χρηματοδότηση μάλλον θα αργήσει, οι συμβάσεις που θα έπρεπε να έχουν ήδη ξεκινήσει δεν έχουν γίνει. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουμε σίγουρα, αλλά μαζί με τους γονείς, ότι χρειαστεί. Αν σε περίπτωση δεν μπορέσει να λυθεί το πρόβλημα, θα είμαστε μαζί τους, να ζητήσουμε τη χρηματοδότηση και όπου μπορούμε παρεμβάσεις. Ήδη ο Δήμος έχει κάνει κάποια υπομνήματα και την μελέτη για το θέμα της μεταφοράς των μαθητών. Αν αυτό μπορεί να εφαρμοστεί από την Περιφέρεια και μας δοθεί η χρηματοδότηση, ίσως να μπορέσει να γίνει κι αυτό , αλλά ακόμα η ευθύνη είναι στην Περιφέρεια και δεν ξέρω με ποιο τρόπο θα διευθετηθεί, δεν έχουμε γνώση ακόμα.
Μιας και αναφερθήκαμε για τους δρόμους ,να κάνω και μια παρατήρηση, όσο αναφορά την οδοποιία για το κεντρικό οδικό σύστημα σχετικά με τις φθορές από τις κακοκαιρίες το έχει αναλάβει η «Εγνατία», νομίζω έχει μείνει αρκετά πίσω και δεν ξέρω για ποιο λόγο, ίσως έχει κάποιες άλλες προτεραιότητες ο Δήμος ή η Δ. Ενότητα Ευδήλου ή άλλων περιοχών λόγω του ότι είναι κεντρικό οδικό δίκτυο. Χρειάζεται μια παρέμβαση, ίσως δική σας, ειδικά στα σημεία που είναι πολύ φθαρμένοι οι δρόμοι για να αποφύγουμε κάποιο ατύχημα.
Απ’ ότι με έχει ενημερώσει ο προηγούμενος Αντιδήμαρχος, έχουν γίνει παρεμβάσεις ,τουλάχιστον όσο μπορεί ο Δήμος, με κάποια μηχανήματα που έχει για να μπορέσει να επιδιορθώσει τους χωματόδρομους που υπάρχουν. Έχει γίνει μια σοβαρή δουλειά κι έχει γίνει και μέσα στο χειμώνα. Αρκετές φορές τουλάχιστον για τους κεντρικούς δρόμους που πηγαίνουν Καρκινάγρι και για τον παραλιακό και για τον πάνω δρόμο από την περιοχή του Πεζίου. Τα μηχανήματα δεν είναι τα πλέον κατάλληλα, γιατί είναι μικρά μηχανήματα για να κάνουν μεγάλες παρεμβάσεις σε αυτούς τους δρόμους, αλλά τουλάχιστον αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο οδικό δίκτυο της περιοχής των Ραχών είναι πιστεύω σε μια καλή κατάσταση, να μην την πω τέλεια αλλά ούτε και κακή αλλά σε καλή κατάσταση. Υπάρχουν βέβαια και δρομάκια που δεν έχουν προλάβει να πάνε ακόμα τα μηχανήματα του Δήμου να κάνουν τις παρεμβάσεις, έστω και αυτές που μπορούν. Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι ότι υπήρχαν κάποιες συμβάσεις που χρησιμοποιούσαν οδηγούς για την καθαριότητα, για να οδηγούν για παράδειγμα το απορριμματοφόρο. Οι συμβάσεις αυτές έχουν λήξει, οι χειριστές των μηχανημάτων οδοποιίας αυτή τη στιγμή απασχολούνται μόνο στο τομέα της καθαριότητας. Η τουριστική περίοδος δεν έχει λήξει ακόμα και προσπαθούμε όσο μπορούμε να ρίξουμε όλο το βάρος στη καθαριότητα, και όταν μπορέσουμε με κάποιο τρόπο, έστω και με δίμηνες ή επτάμηνες συμβάσεις, να απασχολήσουμε κάποιον οδηγό. Οι παρεμβάσεις αυτές όχι μόνο θα ολοκληρωθούν, αλλά επειδή έρχεται κι ο χειμώνας μπροστά μας, να έχουμε ανθρώπους οι οποίοι θα μπορούν να επιδιορθώνουν το οδικό μας δίκτυο.
Θα πάμε για άλλο ένα θέμα, σας κουράζω λίγο αλλά είναι αρκετά τα θέματα, είναι το θέμα το ΧΑΔΑ στο Αργιουλάκι, γνωρίζετε πως το πρόβλημα με τα σκουπίδια στο νησί χτυπάει κόκκινο, ήδη υπάρχει το πρόβλημα του ΧΑΔΑ στον Εύδηλο(Φύτεμα) έχει κλείσει ο ΧΑΔΑ στον Άγιο Κήρυκο και αναζητούμε όλοι μια κοινή λύση, Θα ήθελα λοιπόν να μας πείτε μια σκέψη-άποψη για την αντιμετώπιση του δικού μας ΧΑΔΑ στο Αργιουλάκι.
Αυτό που γίνεται εδώ και τόσα χρόνια είναι η κάλυψη των σκουπιδιών που υπάρχουν εκεί, τουλάχιστον για τα σκουπίδια που μπορεί να μεταφέρει το απορριμματοφόρο μας από Καρκινάγρι και Ράχες και να καλύπτονται έτσι ώστε να μην υπάρχει αυτό που βλέπουμε στην γύρω περιοχή με σκόρπιες σακούλες. Έχει γίνει μια σοβαρή προσπάθεια όλο το καλοκαίρι, με μηχάνημα ενός ιδιώτη, που πήγαινε και κάλυπτε τα σκουπίδια εκεί. Αυτό το μηχάνημα το χρειάστηκε το Δ. Διαμέρισμα του Ευδήλου και είναι ένα βαρύ μηχάνημα που δεν γίνεται να μεταφέρεται σε καθημερινή βάση. Έχουμε συνεννοηθεί να έρχεται σε τακτά χρονικά διαστήματα έτσι ώστε να καλύπτει τα σκουπίδια. Έχει δημοπρατηθεί μια περίφραξη έτσι ώστε να περιορίσουμε το φαινόμενο των πλαστικών σακουλών να φεύγουν με τον αέρα από τον σκουπιδότοπο. Αυτό που πρέπει να γίνει άμεσα, πιστεύω είναι να δοθεί μια οριστική λύση για τα σκουπίδια, όπου πρέπει να γίνει μια κίνηση ενιαία από τον Δήμο.
Υπήρχε μια διαδικασία κομποστοποίησης από κάποιον εργολάβο η οποία έχει κολλήσει. Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να γίνουν 3 μικρές μονάδες κομποστοποίησης σε κάθε περιοχή των τριών Δ. Κοινοτήτων. Ότι υπολείμματα υπάρχουν, με κάποιο τρόπο, και υπάρχουν τέτοιοι τρόποι, να μεταφέρονται και εκτός Ικαρίας σε ειδικούς χώρους μέχρι να γίνει ο ΧΥΤΥ Ικαρίας. Βλέπω όμως ότι υπάρχουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες για να το καταφέρουμε αυτό, να μην επαναλάβω την δύσκολη κατάσταση όχι μόνο των Δήμων αλλά και της Χώρας μας γενικότερα. Αυτό θα ήταν το πλέον εφικτό, να γίνουν οι τρεις μικρές μονάδες κομποστοποίησης. Εάν υπάρξει και συνείδηση του κόσμου, γιατί είμαστε σε μια αγροτική περιοχή, ειδικά εδώ στη περιοχή των Ραχών, που τα υπολείμματα των κατοικιών μας θα μπορούσαν πάρα πολύ εύκολα να μην έχουμε καθόλου απορρίμματα. Για παράδειγμα σας λέω γίνεται σοβαρά η ανακύκλωση των πλαστικών, γιατί ακούγεται πως η ανακύκλωση δεν λειτουργεί και το πλαστικό και το αλουμίνιο και το χαρτί φεύγει από την Ικαρία. Υπάρχουν δύο μονάδες επεξεργασίας, δηλαδή στην ουσία πρεσάρονται τα σκουπίδια της ανακύκλωσης και στον Εύδηλο και στον Άγιο και από κει μεταφορτώνονται σε φορτηγά και φεύγουν για την Αθήνα. Από κει πάνε σε εργοστάσια για την ανακύκλωση τους. Εάν μπορούσαμε κι εμείς τα οργανικά σκουπίδια μας να τα διοχετεύσουμε και να τα κομποστοποιήσουμε μέσα στο σπίτι μας, τότε θα μπορέσουμε τα σκουπίδια μας να είναι ελάχιστα έως καθόλου. Αλλά μετά λύπης μου διαπιστώνω, ότι ακόμα και μέσα στους κάδους, σε μια περιοχή αγροτική, να βλέπω ακόμη και κλαδιά, ξύλα και χόρτα ή φύλλα δέντρων και έτσι επιβαρύνουμε έναν ήδη ακατάλληλο ΧΑΔΑ, με κάποια πράγματα που θα μπορούσαν να γίνουν ακόμα και λίπασμα. Αν συνειδητοποιηθεί ο κόσμος και καταλάβει την αξία της κομποστοποίσης, τότε το πρόβλημα όχι θα ελαχιστοποιηθεί αλλά θα μηδενιστεί. Είχε γίνει μια ενημέρωση πέρσι σε όλα τα σχολεία, δεν ξέρω αν ακούστηκε, από νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια, όταν ξεκίνησε η ανακύκλωση στην περιοχή των Ραχών, και θα ξαναγίνει και τώρα αυτή η κίνηση. Αν μπορέσει και γίνει συνείδηση ειδικά στα παιδιά μας, και αυτά θα μας βάλλουν στη διαδικασία της κομποστοποίησης και της ανακύκλωσης, τότε θα μπορέσουμε να ενεργήσουμε πάρα πολύ καλά και να μειώσουμε τα σκουπίδια μας και στο ελάχιστο.
Θα κλείσω με δυο θέματα, επίκαιρα για να μην σας κουράζω άλλο, είναι το θέμα τουρισμός με τα τέσσερα καράβια που είχε τελικά το νησί μας φέτος το καλοκαίρι, ήρθε ένα μεγάλο κύμα τουριστών και από την Β. Ελλάδα και από τον Πειραιά, η Ικαρία το δεκαήμερο όπως το είπατε εσείς, ”βούλιαξε” από κόσμο θα πω εγώ όπως το είδα, αλλά κάπου φάνηκαν οι αδυναμίες οι δικές μας, δηλαδή παρόλο που υπάρχει η σχετική σήμανση για απαγόρευση της ελεύθερης κατασκήνωσης παρ’ όλα ταύτα και φέτος υπήρχαν ελεύθεροι κατασκηνωτές, βέβαια είδαμε και στο τελευταίο δ. συμβούλιο ο προκάτοχος σας είχε βάλει κάποια πρόστιμα από κάποιες συλλήψεις από παράνομους κατασκηνωτές, δεν ξέρω αν λύνεται έτσι το πρόβλημα εσείς τι έχετε να πείτε;
Θέλω να σας πω για το θέμα των κατασκηνωτών και λόγω της κρίσης και λόγω του είδους του τουρισμού που μαζεύει η Ικαρία αυτά τα χρόνια μπορώ να σας πω ότι είναι κάποιο είδος τουριστών που ευδοκιμεί εδώ στην Ικαρία. Παρόλο ότι δεν θέλουμε να διώξουμε κανέναν, αλλά να γίνει γνωστό ότι δεν υπάρχει οργανωμένο κάμπινγκ στην Ικαρία, δεν μπορεί να φιλοξενήσει στις παραλίες που έχουμε και είναι λιγοστές, δεν είναι όπως είναι σε αλλά νησιά που έχουν εκατοντάδες παράλιες. Στην ουσία στην βόρεια μεριά της Ικαρίας είναι δύο παραλίες Λιβάδι, Μεσακτή, ο Νάς, κι ο Κάμπος. Είναι μετρημένες στα δάκτυλα οι παραλίες, δεν μπορούμε να φιλοξενήσουμε κόσμο και ιδιαίτερα σε τέτοια κλίμακα που έγινε φέτος, τέτοιου είδους ανοργάνωτου κατασκηνωτικού τουρισμού εκεί. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε, είναι πρόσκληση ενδιαφέροντος σε κάθε έναν, που έχει κάποιο χωράφι το οποίο είναι, είτε κοντά στη παραλία, είτε είναι πιο μακριά, το όποιο θα μπορούσαμε το χρησιμοποιήσουμε είτε να κάνουμε ένα δημοτικό κάμπινγκ, είτε με συνεργασία του δήμου και του ιδιώτη, είτε να οργανώσουμε ένα χώρο φιλοξενίας που χρειάζεται λιγότερες εγκαταστάσεις.
Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε μαζί με τον νομικό σύμβουλο, με ποιο νομικό καθεστώς θα μπορούσε να λειτουργήσει αυτό, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε έστω κάποιο χώρο φιλοξενίας, έστω και δωρεάν. Δεν είναι το μέλημα του Δήμου να βγάλει κέρδος από αυτούς τους τουρίστες, αλλά να μπορούμε να τους φιλοξενούμε. Αυτό το καλοκαίρι, όπως θα είδατε και εσείς, το πρόβλημα ήταν τεράστιο στις παράλιες Λιβάδι και Μεσακτής, οι σκηνές πάνω από 200-300, τελικά με παρέμβαση μας και στην Αστυνομία για να ελαχιστοποιηθεί το φαινόμενο, παρακαλέσαμε να γίνουν κάποιες συστάσεις, δώσαμε ενημερωτικά φυλλάδια ότι δεν μπορούμε να φιλοξενήσουμε τόσο πολύ κόσμο και να απομακρυνθούν και να βρούνε κάποια δωμάτια. Δεν μπόρεσε να γίνει αυτό και φτάσαμε στην έσχατη περίπτωση, στο τέλος Αυγούστου καλέσαμε την αστυνομία να επιβάλλει πρόστιμα σε ανθρώπους που ήρθαν ειδικά και μόνο για κατασκήνωση. Αυτό το πράγμα πρέπει να το δούμε από την αρχή της σεζόν. Θα γίνει μέσα στο χειμώνα και έχουμε ήδη προγραμματίσει κάποιες συναντήσεις για θέματα τουρισμού, αρχές του Σεπτέμβρη, αν θα μπορούμε του χρόνου να προγραμματίσουμε ένα χώρο και αυτό να γίνει άμεσα μέσα στο χειμώνα, να φιλοξενούμε κόσμο που θέλουν αυτού του είδους τη διαμονή. Να σας ενημερώσω ότι 4-6 Σεπτέμβρη καλούμε όλους τους επιχειρηματίες, όσους έχουν σχέση με τον Τουρισμό στην Ικαρία.
Θα γίνουν 3 συναντήσεις σε Άγιο, Εύδηλο και Αρμενιστή, να μπορέσουμε να φέρουμε κοντά τους ανθρώπους, να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο σύλλογο τουρισμού στην Ικαρία, ώστε από κοινού και σε συνεργασία, αν θέλουν, με τον Δήμο να μπορούμε να ζητάμε πράγματα, να οργανώνουμε, να μπορούμε να μιλάμε με κάποιους ανθρώπους, έτσι ώστε και ο Δήμος να μπορεί να επικοινωνεί. Αλλά ο Δήμος να χρησιμοποιηθεί ως ένα μέσο που μπορούν να το χρησιμοποιήσουν για να δημιουργήσουν πράγματα που θέλουν να φτιάξουν, ο Δήμος ας είναι και ο μεσολαβητής σε αυτό το πράγμα. Αν μπορέσει και λειτουργήσει, πιστεύω ότι ο Τουρισμός θα λειτουργήσει πιο καλά και πιο οργανωμένα, πιστεύω ότι αν οργανωθούν όλοι οι επιχειρηματίες και γίνει συνείδηση (επαγγελματική συνείδηση), ότι ο τουρισμός ,είναι ίσως το σοβαρότερο προϊόν που μπορεί να βγάλει έξω η Ικαρία και να κάνει πράγματα μέσω του Τουρισμού. Πιστεύω ότι θα λειτουργήσει καλύτερα και αυτή τη σεζόν και μακροπρόθεσμα.
Να τελειώσουμε με ένα θέμα, ξέρετε πως εκτός από το μεγάλο κύμα τουριστών είχαμε και ένα πρόβλημα, το οποίο, με την συγκοινωνία μεταξύ των λιμανιών, συγκοινωνία που εξυπηρετείτε με δύο πούλμαν από έναν ιδιώτη. Η συγκοινωνία που πηγαίνει από Ράχες μέχρι Αγ.Κήρυκο. Γνωρίζουμε τα προβλήματα που υπάρχουν και στη περιοχή μας από την παράνομη στάθμευση που δεν μπορούν να περάσουν τα μεγάλα οχήματα, αλλά το θέμα είναι το εξής: ανταπόκριση με αεροδρόμιο και λιμάνια το έχετε σκεφτεί αυτό το πράγμα και οι τρεις αντιδήμαρχοι και ο Δήμαρχος; πως μπορεί δηλαδή ο ταξιδιώτης που έρχεται από την Αθήνα εάν δεν έχει δικό του μέσο πως θα εξυπηρετηθεί;
Είναι μια κουβέντα που έχει γίνει και παλιότερα και όχι μονό από την τωρινή Δημοτική αρχή αλλά και από την προηγουμένη και τους κατά τόπους Δημάρχους των παλιότερων Δήμων. Δεν είδα κάποια κίνηση προς την επίλυση του, υπάρχουν και αντιδράσεις από τους αυτοκινητιστές όταν κάποιο λεωφορείο πάει να πάρει επισκέπτες – ταξιδιώτες από το λιμάνι. Πρέπει με συνεργασία των αυτοκινητιστών και των ανθρώπων που έχουν τα λεωφορεία και του Δήμου μαζί, να κάνουμε μια σωστή κουβέντα έτσι ώστε να μπορέσουμε και οι αυτοκινητιστές να δουλεύουνε και οι λεωφορειακές γραμμές να επιδοτούνται, που επιδοτούνται σε κάποιο τομέα από ότι ξέρω, για να γίνει σωστή συγκοινωνία. Δημοτική συγκοινωνία να οργανώσουμε, δεν μας δίνει την δυνατότητα η πολιτεία η ίδια, όπως είναι για παράδειγμα το ΚΤΕΛ του Ν. Σάμου. Δεν μπορούμε να το κάνουμε, αυτή την εικόνα έχω, αλλά θα πρέπει αυτό το πράγμα μέσα στο χειμώνα να το κοιτάξουμε από όλες τις πλευρές του. Υπάρχει κι ένας νομικός σύμβουλος που έχει κάνει καλή δουλειά εδώ στην Ικαρία, μας έχει δώσει λύσεις σε αρκετά θέματα, και σε συνεργασία με τον σύμβουλο λοιπόν να βρούμε κάποιες τομές, έτσι ώστε να δουλέψουμε όλοι με νόμιμο τρόπο ώστε να μην υπάρχουν και αντιδράσεις από κανέναν.
Εμείς να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ, όλα όσα είπαμε είναι πολύ σημαντικά, διατηρούμε το δικαίωμα αν γίνετε να ξαναενοχλήσουμε την Αντιδήμαρχοι για κάποια άλλη νεώτερη συνέντευξη σας και σας ευχόμαστε καλή δύναμη στα νέα σας καθήκοντα.
Ερωτήσεις στον Σωτήρη Πολίτη
Ικαριακή Ραδιοφωνία 92,8fm – ikariaki.gr