Της Αναστασίας Βαμβακά
Δυσθεώρητα μεγάλο είναι το κόστος για την αγορά των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για ακόμα μία χρονιά. Από τον Ιούλιο του 2022, οι τιμές παραμένουν σταθερές χωρίς πρόσθετες αυξήσεις, ωστόσο είναι πολύ υψηλές σε σχέση με το κόστος διαβίωσης. Πολλοί προορισμοί έχουν δει να χάνουν τους παραδοσιακούς επισκέπτες τους ή τους εκδρομείς του σαββατοκύριακου λόγω του αυξημένου κόστους όπως η Τήνος και η Πάρος, ενώ σε συνδυασμό και με τις εκλογές, η αγορά εκτιμά ότι η έναρξη της θερινής σεζόν καθυστέρησε πολύ.
Είναι χαρακτηριστική η ανακοίνωση του Δήμου Πάρου: “Φέτος, διαπιστώσαμε ότι παραδοσιακοί μας επισκέπτες αδυνατούν να επισκεφθούν το νησί εξαιτίας της διαφοροποίησης των τιμών που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Kαλούμε, λοιπόν, όλες τις εταιρείες (ακτοπλοϊκές, αεροπορικές, λοιπών μεταφορών, αλλά και το σύνολο των επιχειρήσεων) να εξετάσουν τη δυνατότητα παροχής σημαντικών εκπτώσεων και υιοθέτησης πιο προσιτών τιμοκαταλόγων, αρχής γενομένης από το αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε η Πάρος μας να γίνει ακόμη πιο ελκυστική”.
Εκτός από τα πολύ ακριβά ναύλα για τους προορισμούς με αφετηρία τον Πειραιά, πολύ ακριβά είναι εισιτήρια και για μερικές ενδοκυκλαδικές συνδέσεις, ενώ οι συχνές καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις αφιξο-αναχωρήσεις δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τους επιβάτες και τον κλάδο του τουρισμού.
Σύμφωνα με κύκλους της ακτοπλοΐας, παρά το γεγονός ότι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων υποχώρησαν από τα ιστορικά υψηλά του Ιουνίου του 2022, τα αποτελέσματα αυτής της αύξησης ακόμα ταλαιπωρούν τον κλάδο καθώς απορρόφησαν μεγάλο μέρος των ανατιμήσεων. Το γεγονός αυτό μαζί με τις αυξήσεις στις επισκευές και τα ανταλλακτικά, τα ασφάλιστρα και διάφορα άλλα κόστη δεν επέτρεψαν την αποκλιμάκωση στις τιμές.
Αρνητικός παράγοντας στη μείωση των τιμών, σύμφωνα με τις εταιρείες, είναι η πρόσφατη απόφαση της HELLENiQ ENERGY, για αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των ναυτιλιακών καυσίμων και ως δείκτης αναφοράς θα πάψει να χρησιμοποιείται η τιμή του Marine Gas Oil (MGO), όπως αυτή διαμορφώνεται χρηματιστηριακά διεθνώς.
Πλέον χρησιμοποιείται ως δείκτης αναφοράς η τιμή του πετρελαίου Very Low Sulfur Oil (VLSO). Σύμφωνα με τους ακτοοπλόους αυτή η αλλαγή στην παρούσα φάση ισοδυναμεί με αύξηση της τάξης των 100 δολαρίων/ τόνο και ποσοστό 20% για το βασικό ναυτιλιακό καύσιμο που χρησιμοποιείται από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις (το VLSO, που είναι το καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας θείου που είναι υποχρεωμένα να καίνε τα πλοία τα οποία δεν είναι εφοδιασμένα με πλυντηρίδες/scrubbers συγκράτησης του θείου). Η HELLENiQ ENERGY έχει απαντήσει πως προσαρμόζεται σε ό,τι κάνουν οι προμηθευτές της και οι ανταγωνιστές της, και υποστηρίζει πως με αυτή την αλλαγή το καύσιμο για την ακτοπλοΐα δεν θα ακριβύνει, αλλά μπορεί να γίνει και φθηνότερο.
Για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες την περίοδο αυτή και τα επόμενα χρόνια κρίσιμο θέμα είναι η δημιουργία ενός ισχυρού ισολογισμού που θα εξασφαλίσει και τη χρηματοδότηση της ανανέωσης του στόλου, ενόψει και των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Η πράσινη μετάβαση της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι το μεγάλο στοίχημα του κλάδου, για το οποίο απαιτούνται νέες επενδύσεις, συγχρηματοδοτήσεις.
Σύσκεψη, τις επόμενες ημέρες, με αντικείμενο τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, θα γίνει με τη συμμετοχή του Υπουργείου Ναυτιλίας και των εκπροσώπων της ναυτιλίας, και στόχο “να εξετάσουμε τι ακριβώς συμβαίνει με τις ακτοπλοϊκές τιμές και τα εισιτήρια” όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό Real FM για το ζήτημα αυτό.
Οι αυξήσεις
Η πρώτη μεγάλη αύξηση είχε σημειωθεί τον Απρίλιο του 2022, η οποία ανέβασε έως και κατά 12% την τιμή των εισιτηρίων. Στις 15 Ιουνίου του 2022 κατοχυρώθηκε και δεύτερη αύξηση από 5% έως και κατά 10%, ενώ στις αρχές Ιουλίου του 2022, οι τιμές αυξήθηκαν ακόμα κατά 4% – 8%, με την συνολική αύξηση να αγγίζει το 34%. Οι στις γραμμές οπού υπάρχει ανταγωνισμός, τα εισιτήρια παραμένουν ίδια. Μικροαλλαγές έχουν παρατηρηθεί και σε προορισμούς που άλλαξε το πλαίσιο ανταγωνισμού.
Ενδεικτικό κόστος με βάση το φθηνότερο διαθέσιμο εισιτήριο της γραμμής:
– Για Ικαρία, εισιτήριο απλό, κατάστρωμα, τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 42 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 54,5 ευρώ και από 1η Ιουλίου του 2022 κοστίζει 58,5 ευρώ. Άρα μία τετραμελής οικογένεια, με το ένα παιδί 5-10 ετών, με όχημα και για την επιστροφή τους θα δώσει 654 ευρώ.
– Για Σάμο η οικονομική θέση τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 53,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 69 ευρώ και από 1η Ιουλίου του 2022 έχει πάει στα 74 ευρώ. Άρα μία τετραμελής οικογένεια, με το ένα παιδί 5-10 ετών, με όχημα θα δώσει και για την επιστροφή 762 ευρώ χωρίς καμπίνα.
– Για Πάρο εισιτήριο στο κατάστρωμα τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 36 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 46,5 ευρώ και από 1η Ιουλίου κοστίζει 50 ευρώ. Άρα μία τετραμελής οικογένεια, με το ένα παιδί 5-10 ετών, με όχημα θα δώσει και για την επιστροφή 581 ευρώ.
– Για Σύρο οικονομικό εισιτήριο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 32,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 42,5 ευρώ και από 1η Ιουλίου 2022 κοστίζει 45,5 ευρώ. Άρα μία τετραμελής οικογένεια, με το ένα παιδί 5-10 ετών, με όχημα θα δώσει και για την επιστροφή 523 ευρώ.
– Για Μύκονο το εισιτήριο της οικονομικής θέσης τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 37,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 48,5 ευρώ και από 1η Ιουλίου 2022 κοστίζει 52 ευρώ. Άρα μία τετραμελής οικογένεια, με το ένα παιδί 5-10 ετών, με όχημα θα δώσει και για την επιστροφή 609 ευρώ.
– Για Ρόδο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 67 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 86,5 ευρώ και από 1η Ιουλίου του 2022 κοστίζει 91 ευρώ. Άρα μία τετραμελής οικογένεια, με το ένα παιδί 5-10 ετών, με όχημα θα δώσει και για την επιστροφή 937 ευρώ χωρίς καμπίνα!
Οι τιμές για την μεταφορά ΙΧ έχουν εκτοξευτεί σε όλες τις γραμμές 40% πάνω σε σχέση με τον Ιούνιο το 2021. Είναι ενδεικτικό ότι για την Ικαρία τον Ιούνιο του 2021 το εισιτήριο ΙΧ ήταν 80 ευρώ, πλέον κυμαίνεται στα 120 ευρώ.
Πηγή: capital.gr