Σπυριδούλα- Ίριδα Σπανέα
«Μίλα. Έχουµε τόση θάλασσα µπροστά µας. Εκεί που τελειώνουµε εµείς αρχίζει η θάλασσα», έχει γράψει η Κική Δηµουλά, και το φετινό Ράλλυ Αιγαίου, όπως κάθε χρόνο, έχει… πολύ θάλασσα µπροστά του.
Για ακόµη µία χρονιά επιβεβαιώνει τη φήµη του ως ο αγώνας µε τις περισσότερες προκλήσεις και ιδιαιτερότητες. Θα διασχίσει από άκρη σε άκρη το Αιγαίο µας, θα έχει νυχτερινή πλεύση, θα επισκεφτεί δύο πανέµορφα νησιά, θα δοκιµαστεί στο Ικάριο, και για να παραφράσουµε το ποίηµα της αείµνηστης ποιήτριας εκεί που αρχίζει ένας αγώνας του Ράλλυ Αιγαίου αρχίζει και η θάλασσα γιατί θάλασσα είναι οι άνθρωποι της.
Το νησί του Ίκαρου, η Ικαρία, θα αποτελέσει τον πρώτο σταθµό του 57ου Ράλλυ Αιγαίου. Κατά τη διάρκεια της πρώτης κούρσας, η αδρεναλίνη αναµένεται να αποτελέσει συνεπιβάτη των αγωνιζόµενων. Θα είναι η πρώτη φορά που θα επισκεφτεί η διοργάνωση το νησί και οι συµµετέχοντες αναµένεται να απολαύσουν τις στιγµές σε αυτό, πάντα σε χαλαρούς ρυθµούς καθώς «άγχος και ταλαιπωρία δε χωρούν στην Ικαρία». Επόµενος σταθµός θα είναι η Φολέγανδρος «µε το παντοτινό αγέρι» ο «διάπυρος κόκκυγας της Ευρώπης», όπως έχει γράψει ο Γερµανός συγγραφέας Mirko Bonne. Τερµατισµός και εφέτος θα είναι στο Σούνιο, στον κατά τον λόρδο Βύρωνα, «µαρµάρινο βράχο».
Και για να δανειστούµε φράσεις από την ποίηση του λόρδου Βύρωνα, του Αιγαίου το κύµα θα κάνουν σύντροφο τους οι ιστιοπλόοι, αυτό θα τους ακούει και αυτοί θα προσπαθούν να το αποκρυπτογραφήσουν. «Σίγουρα θα είναι κάτι το διαφορετικό. Πρόκειται για µία διαδροµή που δεν έχει ξαναγίνει. Δεν µπορούν να γίνουν προβλέψεις γιατί δεν την έχουµε ξανακάνει. Η διαδροµή προς την Ικαρία αποτελεί challenge. Όλοι ξέρουµε ότι όταν επικρατεί µελτέµι στο Αιγαίο, στο Ικάριο εµφανίζει την µεγαλύτερη ένταση. Εγώ πάντα ήµουν υπέρ των λιγότερων σταθµών στον αγώνα και ελπίζω κάποια στιγµή ότι θα γίνεται µόνο µε έναν. Επίσης, ελπίζω ότι η Επιτροπή Αγώνα θα εκτιµήσει σωστά τη διαδροµή και θα υιοθετήσει σύστηµα έκδοσης αποτελεσµάτων που θα δίνει ίσες δυνατότητες σε όλα τα σκάφη», δήλωσε στον “Ιστιοπλοϊκό Κόσµο” ο ολυµπιονίκης και πολυ-διακριθείς του Ράλλυ Αιγαίου Δηµήτρης Δεληγιάννης, κυβερνήτης στο “Bullet Encode”.
Το 56ο Ράλλυ Αιγαίου κατέκτησε το σκάφος της Σχολής Ναυτικών Δοκίµων. «Και εφέτος θα έχουµε µία δύσκολη κι απαιτητική διαδροµή, αντιπροσωπευτική του ύφους της διοργάνωσης, µε δύο πανέµορφα νησιά – σταθµούς. Με δύο πολύ µεγάλα σκέλη, µε “πόρτες” ώστε να αποτυπώνεται καλύτερα η απόδοση των σκαφών καθ΄όλη τη διάρκεια τους. Το πέρασµα του Ικάριου Πελάγους καθιστά το πρώτο σκέλος της διαδροµής ακόµη πιο ιδιαίτερο και δύσκολο», τόνισε ο εκ των κυβερνητών του σκάφους της Σχολής Ναυτικών Δοκίµων Δηµήτρης Σουβαλτζής.
Σε… ρότα Αιγαίου θα βρεθεί για ακόµη µία χρονιά το πλήρωµα του “Optimum”. Η παλαιά γενιά θα συνδυαστεί για άλλη µία φορά µε νέους ιστιοπλόους και αναµένεται να είναι µέσα στους διεκδικητές του τίτλου. «Ο Πανελλήνιος Όµιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης έχει σχεδιάσει µία ενδιαφέρουσα διαδροµή, την οποία περιµένουµε να την κατακτήσουµε και να επισκεφτούµε τόσο τον Άγιο Κήρυκο και την Ικαρία όσο και την όµορφη Φολέγανδρο µε την καταπληκτική Χώρα. Θα είναι ένα Ράλλυ Αιγαίο… µε τα όλα του», υπογράµµισε ο Περικλής Λιβάς, εκ των κυβερνητών του σκάφους.
Ένα ακόµη Ράλλυ θέλει να βάλει στο βιογραφικό του ο αιώνιος έφηβος της διοργάνωσης, ο Στέλιος Μπόνας. «Πρόκειται για πολύ όµορφα νησιά. Η διαδροµή είναι ενδιαφέρουσα και αξίζει τον κόπο. Η Φολέγανδρος βρίσκεται µέσα στην καρδιά µου», µας είπε ο κυβερνήτης του “Alter Ego”.
Ενθουσιασµένος από τη διαδροµή είναι άλλος ένας λάτρης του Αιγαίου ο Παύλος Κούρκουλος. Με το σκάφος του “Απήδαλος Ναυς” θα βρεθεί για πρώτη φορά σε αυτή τη ρότα: «Μου αρέσει το πρώτο µπράτσο επειδή είναι µεγάλο και έχει και νύχτα. Αυτό είναι το Ράλλυ Αιγαίου. Κροσάρισµα στο Πέλαγος. Δεν έχουµε πάει ποτέ εκεί και ανυποµονώ να ανοίξουµε πανιά».
«Διαδροµή challenging», χαρακτήρισε τη διοργάνωση και ο συγκυβερνήτης του “Bullet Encode”, ο Σίµος Καµπουρίδης. «Πρόκειται για διαδροµή challenging. Δεν µπορώ να τη χαρακτηρίσω διαφορετικά. Το κροσάρισµα του Ικάριου µπορεί να κρύβει πολλές θετικές ή αρνητικές εκπλήξεις. Η θέση του λιµανιού στο πίσω µέρος του νησιού δεν θα είναι πολύ εύκολη στην προσέγγιση. Οι ιστιοπλοϊκοί µύθοι λένε ότι κάτω από την Ικαρία “βρέχει πέτρες”. Μπορεί να φτάσεις µέχρι εκεί και 15 µίλια πριν από το νησί να σταµατήσεις. Είναι κάτι… σαν το τρίγωνο των Βερµούδων. Στη διαδροµή Ικαρία – Φολέγνδρος δε θα φύγουµε εύκολα. Θα κροσάρουµε το κεντρικό Αιγαίο, κάτι γνώριµο, αλλά η προσέγγιση στη Φολέγανδρο θέλει καλό navigation, λόγω της ιδιοµορφίας της περιοχής καθώς έχει πολλά βράχια και ξέρες. Για ακόµη µία χρονιά, το Ράλλυ Αιγαίου έχοντας την ιδιαιτερότητα να αλλάζει κάθε χρόνο διαδροµή θα είναι κάτι πολύ όµορφο για όλους εµάς που απολαµβάνουµε να πλέουµε στα καταγάλανα νερά του Αιγαίου µας», υπογράµµισε ο ιστιοπλόος.
Λάτρης της ιστιοπλοΐας και του Αιγαίου Πελάγους, ο ναύαρχος ε/α Κωνσταντίνος Μανιουδάκης µε τη νεανική του οµάδα θα χαράξουν, αρχικά, ρότα µε τον “Κορµοράνο” από την Κρήτη για τον Πειραιά, και, ύστερα, θα ενσωµατωθούν στον στόλο του Ράλλυ Αιγαίου. «Θα είναι η πρώτη φορά που θα πάµε µε τον αγώνα στην Ικαρία. Το Ικάριο Πέλαγος το έχουµε γνωρίσει σε όλες τις φάσεις του. Καιρός είναι να δούµε και το λιµάνι του νησιού από το οποίο πήρε το όνοµά του. Μου αρέσουν οι µεγάλες ιστιοδροµίες και αυτές είναι που κάνουν τη διοργάνωση να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες. Πρέπει να τις διατηρήσουµε. Ανυποµονώ να φτάσει ο αγώνας», δήλωσε στον “Ιστιοπλοϊκό Κόσµο” ο κ. Μανιουδάκης.
Τελευταία διαδροµή θα είναι από τη Φολέγανδρο στο Σούνιο. Με θέα τις Καβοκολώνες που µοιάζουν… να ευδοκιµούν στον θαλασσινό αέρα οι άνθρωποι της θάλασσας θα ολοκληρώσουν ακόµη µία περιπέτεια στο Πέλαγος που ποτέ δεν είναι ίδιο και πάντα γι΄αυτούς θα αποτελεί challenge.
Ικαρία
Με όνοµα ‘δανεισµένο’ από τον µυθολογικό Ίκαρο, η πανέµορφη Ικαρία θα αποτελέσει για πρώτη φορά στην ιστορία του Ράλλυ Αιγαίου σταθµό της διοργάνωσης. Ο Πανελλήνιος Όµιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης κάνει άνοιγµα σε ακόµα ένα νησί του Αιγαίου µε στόχο να το στηρίξει και να το προβάλει µέσα από τον θεσµό.
Η Ικαρία, σύµφωνα µε τα στοιχεία, πρωτο-κατοικήθηκε στη Νεολιθική Εποχή (πριν από το 7.000 π.Χ.) από τους Πελασγούς και τον 6ο αιώνα χτίστηκε στη βορειοανατολική πλευρά του νησιού, στο Να, ο ναός της Αρτέµιδας όπου οι θαλασσοπόροι έκαναν θυσίες στην, τότε, προστάτιδα των θαλασσοπόρων Άρτεµη για να ηρεµίσουν οι επικίνδυνες θάλασσες που υπάρχουν γύρω από το νησί και που, σύµφωνα µε τη µυθολογία, κατάπιαν τον Ίκαρο που θέλησε να φτάσει µε τα κέρινα φτερά του µέχρι τον ήλιο.
Αυτές οι ιδιαιτερότητες της θαλάσσιας περιοχής της Ικαρίας σήµερα, µε τα σύγχρονα σκάφη, αποτελούν πρόκληση για τους σύγχρονους ιστιοπλόους που αναµένεται να ζήσουν στιγµές αδρεναλίνης σε µία διαδροµή πολλών µιλίων, µε νυχτερινή πλεύση, από αυτές που µόνο το Ράλλυ Αιγαίου προσφέρει. Και αφού απολαύσουν µία ιστιοπλοϊκή κούρσα γεµάτη συγκινήσεις, και ‘δέσουν’ στον Άγιο Κήρυκο, οι αγωνιζόµενοι θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το ικαριώτικο ραχάτι, δηλαδή τους αργούς ρυθµούς που κυλάει η ζωή στην Ικαρία. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ικαρία φηµίζεται για το υψηλό προσδόκιµο ζωής.
Και για τους φίλους της φύσης όµως η Ικαρία αποτελεί έναν παράδεισο. Το δάσος του Ράντη αποτελεί φυσικό µνηµείο, το αρχαιότερο στα Βαλκάνια, και έχει αναγνωριστεί από το πρόγραµµα NATURA 2000. Στο εξαιρετικής οµορφιάς φαράγγι του ποταµού Χάλαρη, που εκβάλλει κοντά στο λιµανάκι του Να, ενδηµούν ιδιαίτερα είδη χλωρίδας και πανίδας. Πλατάνια, λιµνούλες, µικροί καταρράκτες κι ένα γραφικό πέτρινο γεφύρι συµπληρώνουν το παζλ ενός πανέµορφου τοπίου. Εκπληκτικής οµορφιάς είναι και το φαράγγι που βρίσκεται κάτω από το αιολικό πάρκο της Ικαρίας. Στο Αρχαιολογικού Μουσείο του Αγίου Κηρύκου ο επισκέπτης µπορεί να θαυµάσει την από αιώνες σχέση του νησιού µε τη θάλασσα.
Πανέµορφες είναι και οι παραλίες του νησιού. Οι εξωτικές Σεϋχέλλες µε τα γαλαζοπράσινα νερά, το Λιβάδι και η Μεσακτή για τους λάτρεις του σερφ, το Πριόνι, η Λευκάδα και τόσες άλλες. Η Ικαρία φηµίζεται και για τις ιαµατικές θερµοπηγές, µοναδικές στον κόσµο για τη χηµική τους σύσταση.
Όλα αυτά µέχρι το ηλιοβασίλεµα γιατί στη συνέχεια όλο και κάπου θα υπάρχει ένα πανηγύρι – κι αν δεν υπάρχει οι Ικαριώτες στήνουν από το πουθενά – όπου στον ρυθµό του βιολιού µπορούν οι ιστιοπλόοι να χορέψουν ικαριώτικους χορούς και να γλεντήσουν µέχρι τα ξηµερώµατα. Δεν είναι τυχαίο ότι, σύµφωνα µε την τοπική παράδοση, ο θεός του γλεντιού ο Διόνυσος έχει γεννηθεί στην περιοχή του Δράκανου. Οι φίλοι του καλού φαγητού θα έχουν την ευκαιρία να γευτούν τοπικές σπεσιαλιτέ, να τις συνοδέψουν µε τοπικό κόκκινο κρασί, και εάν έρθουν στο κέφι µπορούν να χορέψουν, όπου θέλουν, σε ικαριώτικους ρυθµούς. Όλα αυτά ήρεµα και χωρίς άγχος. Εξάλλου όπως λέει η παροιµία «άγχος και ταλαιπωρία δε χωρούν στην Ικαρία».
Φολέγανδρος
Η Φολέγανδρος, το νησί των Κυκλάδων µε τις απόκρηµνες ακτές, θα αποτελέσει τον δεύτερο σταθµό του 57ου Ράλλυ Αιγαίου. Σύµφωνα µε τη µυθολογία, το όνοµά του προέρχεται από τον γιο του βασιλιά της Κρήτης Μίνωα, τον Φολέγανδρο. Πρόκειται για ένα από τα πιο µικρά νησιά των Κυκλάδων και ο επισκέπτης µπορεί να το περπατήσει όλο µε τα πόδια µέσα από σοκάκια και µονοπάτια για κάθε γούστο. Πρόκειται για ένα πανέµορφο τοπίο που µπορεί να γοητεύσει ακόµα και µέσα από φωτογραφίες.
Πρωτεύουσα είναι η Χώρα που µπορεί να µην έχει παραλίες αλλά ο µεσαιωνικός της οικισµός και το, χτισµένο σε κάθετο βράχο που θυµίζει Καλντέρα, Κάστρο µπορούν να αποζηµιώσουν τους λάτρεις της θάλασσας. Εκεί οι επισκέπτες µπορούν να απολαύσουν ωραία κοκτέιλ ενώ η διασκέδαση είναι σε χαλαρούς παρεΐστικους ρυθµούς αλλά υπάρχουν και βραδιές µε ζωντανή µουσική. Η Χώρα θεωρείται από τις πιο καλοδιατηρηµένες Χώρες του Αιγαίου. Η εκκλησία της Παναγιάς, χτισµένη πάνω σε ένα βράχο, θα αποζηµιώσει όποιον ανεβεί το στριφογυριστό µονοπάτι µε την πανέµορφη θέα.
Η πιο όµορφη παραλία θεωρείται η Αγκάλη. Διαθέτει ψηλή άµµο και είναι περιτριγυρισµένη µε ταβέρνες και καφετέριες. Επίσης υπάρχουν οι παραλίες της Βάρδιας, του Αµπελιού, της Λυγαριάς, το Κάτεργο, το Λιβαδάκι το Λατινάκι κ.α.
Βορειανατολικά του νησιού βρίσκεται η Χρυσοσπηλιά, ένα δυσπρόσιτο σπήλαιο µε πρόσβαση µόνο από τη θάλασσα, µε πλούσιο διάκοσµο από σταλακτίτες και σταλαγµίτες. Θεωρείται ότι κατά τον 4ο π.Χ. αιώνα ο χώρος λειτουργούσε ως χώρος τελετών ενηλικίωσης εφήβων.
Για τους φίλους του καλού φαγητού υπάρχουν τα µατσάτα, χειροποίητα τοπικά µακαρόνια, που σερβίρονται µε κουνέλι ή κόκορα. Επίσης, υπάρχει η κάπαρη στιφάδο, το σουρωτό (κρεµώδες λευκό τυρί), η καλασούνα παραδοσιακή πίτα), η ρεβυθάδα και πολλά γλυκά µε θυµαρίσιο µέλι, παραγωγής Φολέγανδρου.
Πρόγραμμα 57ου Ράλλυ Αιγαίου 2020
Πέµπτη 9 Ιουλίου 2020
Ώρα 19:00 Συγκέντρωση Κυβερνητών.
Ώρα 20:30 Υποδοχή πληρωµάτων.
Παρασκευή 10 Ιουλίου 2020
1η & 2η Ιστιοδροµία (Offshore):
Φάληρο – Βαθµολογική πόρτα στο Ατσιγγανόκαστρο Φοίνικα Σύρου – Αγ. Κήρυκος Ικαρία.
Εκκίνηση: Από τον όρµο Φαλήρου, ώρα 18:00.
Απόσταση: 150 ν.µ.
Δευτέρα 13 Ιουλίου 2020
Περιήγηση στο εσωτερικό της Ικαρίας.
Τρίτη 14 Ιουλίου 2020
Ώρα 21:00 Τοπική γιορτή και Απονοµή Επάθλων.
Τετάρτη 15 Ιουλίου 2020
3η & 4η Ιστιοδροµία (Offshore):
Αγ. Κήρυκος Ικαρία – Βαθµολογική πόρτα στον Λιµένα Μεγάλου Κουφονησίου – Καραβοστάσι Φολεγάνδρου.
Εκκίνηση: Έξω από την περιοχή του λιµένος Αγ. Κήρυκος, ώρα 10:00.
Απόσταση: 104 ν.µ.
Παρασκευή 17 Ιουλίου 2020
Ώρα 21:00 Τοπική γιορτή και Απονοµή Επάθλων.
Σάββατο 18 Ιουλίου 2020
5η Ιστιοδροµία (Offshore):
Καραβοστάσι Φολεγάνδρου – Σούνιο
Εκκίνηση: Έξω από την περιοχή του λιµένος Καραβοστάσι Φολεγάνδρου, ώρα 10:00.
Απόσταση: 79 ν.µ.
Δευτέρα 20 Ιουλίου 2020
Ώρα 21:00 Απονοµή Επάθλων στη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου .
Η Σπυριδούλα ‘Ιριδα Σπανέα είναι από το 1999 συντάκτρια αθλητικού ρεπορτάζ στην εφημερίδα «Καθημερινή». Έχει ειδικευτεί στα ολυμπιακά (εκτός ποδοσφαίρου και μπάσκετ) και τα μη ολυμπιακά αθλήματα και βρίσκεται όλα αυτά τα χρόνια δίπλα στους ανθρώπους του αθλητισμού. Ανάμεσα σε αυτά είναι και η ιστιοπλοΐα, στην οποία έχει ιδιαίτερη αδυναμία διότι θεωρεί ότι είναι ένα άθλημα για ανθρώπους με ανοικτούς ορίζοντες. Το 2005 έγινε η πρώτη γυναίκα που εξελέγη στο Δ.Σ. του Πανελληνίου Συνδέσμου Αθλητικού Τύπου (ΠΣΑΤ). Την ίδια χρονιά άρχισε να εργάζεται ως καθηγήτρια στο τμήμα της δημοσιογραφίας στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ, όπου, μέχρι σήμερα, διδάσκει δημοσιογραφία και επικοινωνία. Έχει δουλέψει στην τηλεόραση τόσο ως παρουσιάστρια όσο και ως ρεπόρτερ (EΡΤ, ALPHA DIGITAL, Eurosport κλπ), συνεργάζεται με πολλά περιοδικά (Κάπα, Crash, Hellenic Business, Άθλον, Ιστιοπλοϊκός Κόσμος κ.α), ενώ αρθρογραφεί στην ιστοσελίδα www.we24.gr. Τα τελευταία 16 χρόνια έχει εργαστεί στην επικοινωνία και την προβολή των περισσότερων από τις μεγάλες διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις που διεξήχθησαν στη χώρα μας (γυμναστική, άρση βαρών, πάλη, τζούντο, κανόε καγιάκ, ιστιοπλοΐα, πυγμαχία, καράτε, στίβου, κωπηλασία, μπιτς βόλεϊ κ.α), με κορυφαίες τους Ολυμπιακούς και τους Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και τους Παγκόσμιους Αγώνες «Special Olympics» του 2011. Για την προσφορά της στο αθλητικό κίνημα, αλλά και στην ελληνική γλώσσα έχει βραβευτεί από την «Παγκόσμια Κίνηση Ελληνοφώνων Γυναικών”, από ελληνικές και διεθνείς ομοσπονδίες, όπως και συλλόγους.
Αναδημοσίευση από : https://istioploikoskosmos.gr