Τα σκαριά της ελληνικής ναυτοσύνης
(γράφει η δημοσιογράφος Μαργαρίτα Ικαρίου)
Δεν ήταν τα είκοσι επτά σκαριά, εξαίρετα δείγματα της αξεπέραστης Ελληνικής ναυπηγικής τέχνης, που καμάρωναν περήφανα στο λιμάνι των Μεθάνων. Καλοσυντηρημένα χάρη στο μεράκι και την αγάπη των ιδιοκτητών τους. Δεν ήταν η ζωντανή ψυχή της ναυτοσύνης που ξεπερνούσε τους καιρούς και τα μποφόρια για να συνδέσει το ένα νησάκι με το άλλο. Δεν ήταν καν το πλήθος των επισκεπτών που ατένιζαν με θαυμασμό τα ιστία, τους αρμούς, τη κόντρα καρένα και τους λούρους, τις τζαβέτες και το σωτρόπι, τα φαλάγγια και τα μποτέλια. Ούτε καν οι επίσημοι προσκεκλημένοι, οι διοργανωτές, οι αρχές του τόπου…
Ήταν η εικόνα μιας Ελλάδας που ανδρώθηκε μέσα στη θάλασσα, με μια παράδοση μακραίωνη που αξίζει να παραμείνει ζωντανή και αυθεντική. Όχι σκάφη-μνήμες κλεισμένες σε παλιές φωτογραφίες και σελίδες βιβλίων. Σκαριά του 1920 που παραμένουν ζώντα και αψηφώντας τα μποφόρ, κάνουν το ταξίδι Πειραιάς-Μέθανα να μοιάζει μια μικρή χαρούμενη ταλάντευση στην αγκαλιά της γαλάζιας, απλόχερης μάνας.
Το 2ο Ναυτικό Σαλόνι Παραδοσιακών Σκαφών που έλαβε χώρα στα Μέθανα από 30 Μαΐου έως και 1 Ιουνίου 2014, ήταν όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμη. Μια ευκαιρία για ανάδειξη της παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης, μια καταξίωση εκείνων των καραβομαραγκών που έφτιαχναν με μέσα απλά και το μυαλό τους να κυλά στο χέρι, κομψοτεχνήματα αξιοπλοϊας. Θα τα αφήσουμε να ξεχαστούν; Θα επιτρέψουμε να χαθούν; Θα μάθουμε τα παιδιά μας να αναγνωρίζουν εκείνα τα στοιχεία της παράδοσης που κρατούσαν την πατρίδα μας καλοταξίδευτη, όταν σήμερα κλυδωνίζεται σε άγρια πελάγη οικονομικής ύφεσης και κοινωνικής σύνθλιψης;
Πάντως οι ομιλητές στην ημερίδα που διοργανώθηκε κατά τη διάρκεια των παράλληλων εκδηλώσεων, ζήτησαν την βοήθεια όλων ανεξαιρέτως των κρατικών φορέων, εστιάζοντας στα Υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Πολιτισμού, ώστε τα παραδοσιακά Ελληνικά σκάφη και τα καρνάγια να μην εξαφανιστούν. Αντιθέτως πρότειναν, αυτά να γίνουν πόλος έλξης για την ανάπτυξη, την επιβίωση και την κατασκευή νέων σκαφών που αντιπροσωπεύουν την Ελληνική παραδοσιακή ναυπηγική τέχνη, την ιστορία, τον πολιτισμό και την ναυτική μας κληρονομιά.
Μεταξύ των ομιλητών ήταν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Δένδιας, ο Χρήστος Πάλλης, πρόεδρος του ΕΟΤ, εκ μέρους και της Υπουργού Τουρισμού, ο Αρχηγός Πολεμικού Ναυτικού Αντιναύαρχος Βαγγέλης Αποστολάκης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΠ Α.Ε Γιώργος Ανωμερίτης, ο Δήμαρχος Τροιζηνίας Γιάννης Σαμπάνης, ο Υποναύαρχος Γιώργος Μπουμπόπουλος εκ μέρους του Αρχηγού Λιμενικού Σώματος, ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού Αντώνης Στελλιάτος, ο πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών Νίκος Καβαλλιέρος.
Το 2ο Σαλόνι Παραδοσιακών Σκαφών τίμησαν με την παρουσία τους εκλεκτοί προσκεκλημένοι αλλά και εκατοντάδες άτομα από διάφορες χώρες όχι μόνο της Ευρώπης αλλά και των άλλων ηπείρων, καθώς αποτελεί ένα ιδιαίτερο event για τους λάτρεις της θάλασσας.