Το 2ο Γυμνάσιο Σάμου στο πλαίσιο λειτουργίας του Προγράμματος Σχολικής Διαμεσολάβησης Ομοτίμων οργάνωσε και υλοποίησε μια σειρά δράσεων ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό.
Πέρα από την ενδοσχολική δραστηριότητα με βιωματικές παρεμβάσεις στις τάξεις του σχολείου στο εργαστήριο δεξιοτήτων και τη δράση στις 6 Μαρτίου με αφορμή τη Παγκόσμια Ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού, πραγματοποιήθηκε από τους καθηγητές, μέσω τηλεδιάσκεψης, παρουσίαση προτάσεων και εμπειριών από την εφαρμογή του προγράμματος της Σχολικής Διαμεσολάβησης στο σχολείο τους και την εισαγωγή του στο μάθημα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε εκπαιδευτικούς του Βόρειου Αιγαίου.
Το δελτιο τύπου από το 2ο Γυμνάσιο Σάμου:
ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΉ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΣΤΟ 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΑΜΟΥ
ΕΦΑΡΜΟΓΗ-ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ ΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
Η Σχολική Διαμεσολάβηση Ομοτίμων, είναι μια πρακτική ειρηνικής επίλυσης των σχολικών συγκρούσεων, η οποία εφαρμόζεται με βάση τον διάλογο, την ενσυναίσθηση και την ενεργητική ακρόαση, εντός του σχολικού πλαισίου. Πιο συγκεκριμένα, μία ομάδα μαθητών/τριών εκπαιδεύεται και αναλαμβάνει διαμεσολαβητικό ρόλο ανάμεσα στους/στις συμμαθητές/τριες τους που έχουν συγκρουστεί. Η εμπειρία έχει δείξει ότι, όταν εφαρμόζεται σε μία σχολική κοινότητα, μακροπρόθεσμα επιφέρει βελτίωση της κουλτούρας μέσα στο σχολείο και αυτό είναι ο κεντρικός στόχος του σχολείου μας: να μπορέσουν δηλαδή τα μέλη της κοινότητας να συνυπάρχουν και να δημιουργούν, μέσα σε ένα σχολείο συνεργασίας, ισοτιμίας και δικαιοσύνης.
Το σχολείο μας 2ο Γυμνάσιο Σάμου έχει μια πλούσια εμπειρία στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας και στη διαχείριση συγκρούσεων, αφού από το 2014 πραγματοποιεί το πρόγραμμα της Σχολικής Διαμεσολάβησης Ομοτίμων. Κάθε χρόνο σε συνεργασία με την Ψυχολόγο κ. Ευαγγελία Αμπαζή από το Κέντρο Πρόληψης Σάμου «Φάρος», εκπαιδεύονται μαθητές/τριες του σχολείου μας, μαζί με εκπαιδευτικούς σε δεξιότητες διαλόγου, ενεργητικής ακρόασης και ενσυναίσθησης για τη διαχείριση συγκρούσεων μεταξύ Ομηλίκων. Φέτος στο πρόγραμμα συμμετέχουν 18 μαθητές και μαθήτριες από τις τάξεις της Α’ και Β’ γυμνασίου με συντονιστές τους εκπαιδευτικούς κ. Παπαδοπούλου Μερόπη και κ. Δαραδούμη Σπυρίδωνα.
Μεγάλη σημασία έδωσε φέτος το σχολείο μας και στη διάχυση της κουλτούρας της Σχολικής Διαμεσολάβησης σε όλη το μαθητικό πληθυσμό, ως μια πρόταση ολιστικής προσέγγισης της αντιμετώπισης της σχολικής βίας και της διαχείρισης των συγκρούσεων στο σχολείο μας. Για το σκοπό αυτό υπήρξε αγαστή συνεργασία των συντονιστών του προγράμματος Σχολικής Διαμεσολάβησης και των εκπαιδευτικών που διδάσκουν το μάθημα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, ώστε να σχεδιαστούν κατάλληλες βιωματικές διδακτικές παρεμβάσεις σχεδιασμένες από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς για το μάθημα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων προς όλους τους μαθητές/τριες του σχολείου. Έτσι από τις 29/01/24 έως τις 23/02/24, στα πλαίσια του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων πραγματοποιήθηκαν σε όλες τις τάξεις του 2ου Γυμνασίου Σάμου τέσσερις βιωματικές διδακτικές παρεμβάσεις σε θέματα Σχολικού Εκφοβισμού και Σχολικής Διαμεσολάβησης.
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Παπαδοπούλου Μερόπη (Φυσικός), Κυριακού Σταυρούλα (Κοινωνιολόγος), Δαραδούμης Σπύρος (Γερμανική Φιλολογία), Κυριακός Ζανής (Βιολόγος).
Διδακτικοί στόχοι:
Διαφορά Σχολικού Εκφοβισμού, Σύγκρουσης, «Πλάκας».
Τα είδη του Σχολικού Εκφοβισμού.
Τα συναισθήματα του θύματος και των υπολοίπων πρωταγωνιστών με βάση βίντεο που παρακολούθησαν.
Ο ρόλος του θύτη, του θύματος και του παρατηρητή τα συναισθήματα και η ευθύνη του κάθε ρόλου σε ένα περιστατικό σχολικής βίας.
Τι μπορούμε να πούμε στον παρατηρητή για να τον βοηθήσουμε να πάρει θέση;
Τι είδους λύσεις έχουμε να προτείνουμε;
Γνωριμία με τη σχολική διαμεσολάβηση.
Το πλαίσιο και οι κανόνες της σχολικής διαμεσολάβησης.
Οι δεξιότητες των διαμεσολαβητών.
Βιώνουμε μια εικονική διαμεσολάβηση και επίλυση περιστατικού με παιχνίδι ρόλων.
Από τις βιωματικές δραστηριότητες της Σχολικής Διαμεσολάβησης στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων η ανταπόκριση των παιδιών υπήρξε εντυπωσιακή με αποτέλεσμα την παραγωγή υλικού όπως «Ζωγραφίζω την καρδιά ενός θύματος σχολικής βίας», «Γράφω ένα γράμμα σε έναν θύτη σε ένα θύμα ή σε ένα παρατηρητή» αλλά και προτάσεις για την εφαρμογή της σχολικής διαμεσολάβησης στο σχολείο τα οποία και σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
Τέλος την Τετάρτη 6/3/24 παγκόσμια ημέρα κατά της σχολικής βίας ομάδα 6 παιδιών από το πρόγραμμα του Ομίλου Σχολική Διαμεσολάβηση του 2ου Γυμνασίου Σάμου συμμετείχαν το απόγευμα μαζί με τους εκπαιδευτικούς Παπαδοπούλου Μερόπη, Κυριακού Σταυρούλα και Δαραδούμη Σπυρίδων σε τηλεδιάσκεψη των Συμβούλων Εκπαίδευσης Β. Αιγαίου στα πλαίσια της επιμόρφωσης «Η Σχολική Διαμεσολάβηση στο Βόρειο Αιγαίο». Οι εκπαιδευτικοί του 2ου Γυμνασίου Σάμου παρουσίασαν σε εκπαιδευτικούς σχολείων του Βορείου Αιγαίου τις προτάσεις τους και τις εμπειρίες τους από την εφαρμογή του προγράμματος της Σχολικής Διαμεσολάβησης στο σχολείο τους και την εισαγωγή του στο μάθημα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Η ομάδα μαθητών/τριών του Ομίλου Σχολικής Διαμεσολάβησης του 2ου Γυμνασίου Σάμου που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη παρουσίασαν την εμπειρία τους από την συμμετοχή τους στην εκπαίδευση ως σχολικοί διαμεσολαβητές/τριες. Η προσωπική ανάπτυξη, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, η διαχείριση του θυμού και των συγκρούσεων αλλά και η επιθυμία τους να βοηθήσουν άλλους συμμαθητές/τριες τους ήταν κάποια από αυτά που ανέφεραν τα παιδιά στο ακροατήριο τους ως θετική εμπειρία από την εκπαίδευσή τους.
Ο Διευθυντής
Ευαγγέλου Ευθύμιος ΠΕ82 Μηχανολόγος
|