Home ΚοινωνίαΠολιτικήΔ.Τύπου Τροπολογίες της ΚΟ του ΚΚΕ στο ν/σ του Υπουργείου Εργασίας

Τροπολογίες της ΚΟ του ΚΚΕ στο ν/σ του Υπουργείου Εργασίας

by ikariaki.gr
14 views

Κοινοβουλευτική Ομάδα

Λεωφ. Ηρακλείου 145, 14231 ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ

 

 

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

Θέμα: Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ Σωματείων, Ομοσπονδιών και Εργατικών Κέντρων για τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούν για την εκπλήρωση των σκοπών τους.

 

Αιτιολογική έκθεση

Τα Εργατικά Σωματεία, τα Εργατικά Κέντρα  και οι Ομοσπονδίες εργαζομένων  που λειτουργούν σε ιδιόκτητα κτίρια συντηρούνται από τις μηνιαίες εισφορές των εργαζομένων που κυμαίνονται από 0,60  ως 1 ευρώ. Σύμφωνα με τα καταστατικά αυτών των συνδικαλιστικών οργανώσεων οι άνεργοι δεν καταβάλλουν εισφορές και δυστυχώς οι άνεργοι ή οι απασχολούμενοι με μερική απασχόληση αυξάνονται συνεχώς. Επίσης με δυσκολία καταβάλλονται οι συνδρομές και των εργαζομένων γιατί η πλειοψηφία τους είναι τις περισσότερες φορές απλήρωτοι για πολλούς μήνες.

Η απόφαση τoυ αρμόδιου Υπουργείου λέει ότι τα συνδικάτα δεν απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ, γιατί δεν είναι κοινωφελούς σκοπού.

Είναι παράλογο από τη μία να απαλλάσσονται ΜΚΟ και αθλητικά σωματεία ενώ  τα εργατικά σωματεία να θεωρείται από την Κυβέρνηση ότι δεν εκπληρώνουν κοινωφελείς σκοπούς, μορφωτικού, εκπαιδευτικού, πολιτιστικού, αθλητικού περιεχομένου.

Τα εξοντωτικά ποσά φόρων μέσω του ΕΝΦΙΑ που χρεώθηκαν σε Εργατικά Σωματεία Εργατικά Κέντρα και τις Ομοσπονδίες για τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούν, ουσιαστικά απαγορεύουν τη στοιχειώδη λειτουργία τους.

Με την πιο κάτω τροπολογία προτείνεται και μάλιστα αναδρομικά, η απαλλαγή των πιο πάνω συνδικαλιστικών οργανώσεων από την καταβολή του ΕΝΦΙΑ, για τα ακίνητα που τους ανήκουν και τα οποία ιδιοχρησιμοποιούν.

 

 

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

  1. Στο άρθρο 3 παρ. 1 του ν. 4223/2013, όπως ισχύει, προστίθεται περίπτωση θ) ως εξής:

<<θ) Στα Εργατικά Σωματεία, τα Εργατικά Κέντρα και τις Ομοσπονδίες των εργαζομένων και ιδιοχρησιμοποιούνται  για την εκπλήρωση των σκοπών τους>>

  1. Το άρθρο 3 παρ. 1 περ. θ του ν. 4223/2013, όπως εισάγεται με την πιο πάνω διάταξη, ισχύει αναδρομικά από την έναρξη εφαρμογής του ν. 4223/2013. Ποσά που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος των πιο πάνω συνδικαλιστικών οργανώσεων για ΕΝΦΙΑ, καθώς επίσης και για   πρόστιμα και προσαυξήσεις σχετικές με την επιβολή του ΕΝΦΙΑ και δεν έχουν καταβληθεί διαγράφονται, ενώ ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί από τις παραπάνω συνδικαλιστικές οργανώσεις για την πιο πάνω αιτία, επιστρέφονται.

 

Αθήνα, 4 Σεπτεμβρίου 2017

 

 

Οι προτείνοντες βουλευτές

 

Κατσώτης Χρήστος

Στεργίου Κώστας

Καραθανασόπουλος Νίκος

Κανέλλη Λιάνα

Συντυχάκης Μανώλης

Βαρδαλής Αθανάσιος

 

 

 

Κοινοβουλευτική Ομάδα

Λεωφ. Ηρακλείου 145, 14231 ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ

 

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

Θέμα: Αναγνώριση του χρόνου ανεργίας των εργαζομένων, αυτοαπασχολούμενων επαγγελματοβιοτεχνών και επιστημόνων ελεύθερων επαγγελματιών ως συντάξιμου χρόνου ασφάλισης

 

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία στη χώρα μας τον Μήνα Μάιο 2017 αγγίζει το 21,7% και ο αριθμός των ανέργων ξεπέρασε τους 1.040.000.

Το πρόβλημα της ανεργίας που μαστίζει τους εργαζόμενους και πλήττει ιδιαίτερα τη νεολαία (ανεργία στις ηλικίες 15-24 ετών στο 45,5% και στις ηλικίες 25-34 ετών στο 27,6%) και τις γυναίκες (ανεργία στο 26,2%), δεν είναι πρόσκαιρο και προσωρινό φαινόμενο, ούτε σύμπτωμα των μνημονίων και της οικονομικής κρίσης.

Για την ανεργία ευθύνεται το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα, που ζει και αναπνέει για το κέρδος. Το σύστημα που αντιμετωπίζει την εργατική δύναμη ως εμπόρευμα και αξιοποιεί την ανεργία για να ασκηθεί πίεση από το κεφάλαιο και την μεγαλοεργοδοσία στους εργαζόμενους για να προωθούνται με όλο και μεγαλύτερη σφοδρότητα τα πρωτοφανή αντεργατικά μέτρα, όπως η απελευθέρωση των απολύσεων, ο περιορισμός και η κατάργηση των αποζημιώσεων, η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, η συνεχής επέκταση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, με όλες τις πραγματικά ευφάνταστες μορφές που αξιοποιεί το κεφάλαιο. Και όλα αυτά για να μειωθεί ακόμα περισσότερο η τιμή της εργατικής δύναμης, να μειωθούν δραματικά οι μισθοί και συνεπώς οι συντάξεις των εργαζομένων.

Αντίστοιχα σοβαρά προβλήματα, εμφανίζονται και στους πιο φτωχούς αυτοαπασχολούμενους επαγγελματοβιοτέχνες και επιστήμονες ελεύθερους επαγγελματίες.

Σήμερα δεν υπάρχει εργατική-λαϊκή οικογένεια που να μην έχει τουλάχιστον ένα άνεργο. Χιλιάδες εργαζόμενοι συνθλίβονται στην πρέσα της ανεργίας, της ανασφάλειας. Για όσους εργάζονται το φάσμα της ανεργίας αποτελεί καθημερινό άγχος.

Η εκτόξευση της ανεργίας δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, που τη διαιωνίζουν και την ανακυκλώνουν, ούτε τις ενεργητικές πολιτικές  απασχόλησης που στηρίζει η κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα που στηρίζουν τον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής, ούτε άλλα διαχειριστικού τύπου προγράμματα που προωθούνται στα πλαίσια της Ε.Ε., που ουσιαστικά επιδοτούν τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

Το ΚΚΕ επανειλημμένα και πιο πρόσφατα τον Μάρτιο του 2016 κατέθεσε μια ολοκληρωμένη πρόταση νόμου, που περιλαμβάνει  μια σειρά μέτρων με επείγοντα και επιτακτικό χαρακτήρα, για την ανακούφιση των ανέργων.

Την ψήφιση ενός από τα μέτρα που περιέχονταν στην από 30.3.2016 πρόταση νόμου του ΚΚΕ, προτείνουμε με την παρούσα τροπολογία και αφορά στην αναγνώριση του διαστήματος ανεργίας ως συντάξιμου χρόνου ασφάλισης, χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση των ανέργων. Η όποια επιβάρυνση πρέπει να καλύπτεται από το κράτος και την εργοδοσία.

 

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

Το χρονικό διάστημα παραμονής στην ανεργία, εργαζομένων, αυτοαπασχολούμενων επαγγελματοβιοτεχνών και επιστημόνων ελεύθερων επαγγελματιών, αναγνωρίζεται και υπολογίζεται ως συντάξιμος χρόνος ασφάλισης, χωρίς καμία επιβάρυνση των ανέργων.

 

Αθήνα, 4 Σεπτεμβρίου 2017

 

 

Οι προτείνοντες βουλευτές

 

Κατσώτης Χρήστος

Στεργίου Κώστας

Καραθανασόπουλος Νίκος

Κανέλλη Λιάνα

Συντυχάκης Μανώλης

Βαρδαλής Αθανάσιος

 

 

Κοινοβουλευτική Ομάδα

Λεωφ. Ηρακλείου 145, 14231 ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ

 

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

Θέμα: Δίωξη μεγαλομετόχων και μελών Δ.Σ. εταιριών για παραβίαση της παρ. 1 του άρθρου μόνου του α.ν. 690/1945- Δήλη ημέρα καταβολής μισθού- Παράσταση πολιτικής αγωγής για δεδουλευμένες αποδοχές και αποζημίωση απόλυσης

 

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Πολλοί μεγαλοεπιχειρηματίες που λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους ιδίως με τη μορφή ανωνύμων εταιριών, φροντίζουν, μεταξύ άλλων, προκειμένου να αποφύγουν ποινικές διώξεις για μη καταβολή δεδουλευμένων αποδοχών στους εργαζόμενους της επιχείρησής τους, να παραμένουν στο παρασκήνιο και να μην εμφανίζονται ως εργοδότες ή διευθυντές ή επιτετραμμένοι ή με οποιοδήποτε τίτλο εκπρόσωποι των επιχειρήσεών τους, χρησιμοποιώντας στις εν λόγω θέσεις παρένθετα πρόσωπα. Οι ίδιοι όντας μεγαλομέτοχοι, εμφανίζονται συχνά ως απλά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου των επιχειρήσεών τους, παραμένοντας στο απυρόβλητο.

Επιπλέον, στις ποινικές υποθέσεις για μη καταβολή δεδουλευμένων αποδοχών (δηλ. για παραβίαση της παρ. 1 του άρθρου 1 του  Α.Ν.  690/1945) δεν ακολουθείται η διαδικασία του αυτοφώρου κατά του εργοδότη, πλην των περιπτώσεων μη εμπρόθεσμης καταβολής του δώρου εορτών, παρότι αυτή προβλέπεται ρητά από την ανωτέρω διάταξη, με την αιτιολογία ότι δεν προκύπτει η δήλη ημέρα καταβολής του μισθού.

Τέλος, σε αρκετές περιπτώσεις εκδίκασης των ποινικών υποθέσεων για καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών (δηλ. για παραβίαση της παρ. 1 του άρθρου 1 του  Α.Ν.  690/1945), αλλά και για υπαίτια μη καταβολή δεδουλευμένων αποδοχών ή μη καταβολή των οφειλόμενων αποζημιώσεων απόλυσης (δηλ. για παραβίαση της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 3996/2011), πολλοί εργοδότες-κατηγορούμενοι  καταφέρνουν να απαλλαγούν. Στην απαλλαγή αυτή συμβάλλει, μεταξύ άλλων ,σε σημαντικό βαθμό, το γεγονός ότι κατά την κρατούσα νομολογία των δικαστηρίων, δεν είναι νόμιμη, με αποτέλεσμα να αποβάλλεται από τη διαδικασία, η παράσταση πολιτικής αγωγής από πλευράς του απλήρωτου εργαζόμενου στις πιο πάνω υποθέσεις, Έτσι δεν δίνεται η δυνατότητα στον απλήρωτο-αδικηθέντα   εργαζόμενο, στα πλαίσια της ποινικής διαδικασίας σε βάρος του παρανομούντα εργοδότη,  να υποστηρίξει την κατηγορία, με την αξιοποίηση αποδεικτικών μέσων όπως μαρτύρων, αλλά και με την παρουσία συνηγόρου της πολιτικής αγωγής.

Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα τρία πιο πάνω προβλήματα προς όφελος των εργαζομένων που υφίστανται το πολύ διαδεδομένο φαινόμενο της απληρωσιάς, καταθέτουμε την παρακάτω τροπολογία

 

 

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

 

1.Η παράγραφος 1 του άρθρου μόνου του Α.Ν. 690/1945, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 8 παρ. 1 του ν. 2336/1995, αντικαθίσταται ως εξής:

<<1. Κάθε εργοδότης ή διευθυντής ή επιτετραμμένος ή με οποιονδήποτε τίτλο εκπρόσωπος οποιασδήποτε επιχείρησης, εκμετάλλευσης ή εργασίας, καθώς και τα μέλη του Δ.Σ. ή ο βασικός/κύριος μέτοχος ανώνυμης εταιρίας, ο οποίος δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα στους απασχολούμενους σε αυτόν τις οφειλόμενες συνεπεία της σύμβασης ή της σχέσης εργασίας πάσης φύσεως αποδοχές, που καθορίζονται είτε από τη σύμβαση εργασίας είτε από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας είτε από αποφάσεις διαιτησίας είτε από το νόμο ή έθιμο είτε σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 3198/1955, συνεπεία της θέσεως των εργαζομένων σε κατάσταση διαθεσιμότητας, τιμωρείται κατόπιν μηνύσεως των ενδιαφερομένων ή των οργάνων του Υπουργείου Εργασίας ή των οργάνων της  Αυτοδιοίκησης του είναι εντεταλμένα για την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας ή της οικείας Αστυνομικής Αρχής ή της οικείας επαγγελματικής οργάνωσης των εργαζομένων, με φυλάκιση μέχρι έξι (6) μήνες και χρηματική ποινή, της οποίας το ποσό δεν μπορεί να ορίζεται κάτω του 25% ούτε πάνω του 50% του καθυστερούμενου χρηματικού ποσού, για την εξεύρεση του οποίου οι τυχόν σε είδος οφειλόμενες αποδοχές πρέπει να αποτιμώνται, με τη σχετική απόφαση, σε χρήμα. Ως δήλη ημέρα καταβολής του μισθού ή του αντίστοιχου επιδόματος εορτών, θεωρείται η συμφωνηθείσα από τη σύμβαση ή τη σχέση εργασίας ή η ορισθείσα από το νόμο και σε κάθε περίπτωση η τρίτη εργάσιμη ημέρα του επόμενου ημερολογιακού μήνα από την παρασχεθείσα εργασία. Η εκδίκαση των παραπάνω υποθέσεων γίνεται πάντοτε με τη διαδικασία του αυτοφώρου, όπως προβλέπεται από τα άρθρα 417 επομ. του Κ.Ποιν.Δ.>>

  1. Κατά την εκδίκαση των υποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου μόνου του α.ν. 690/1945, καθώς και εκείνων της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 3996/2011, είναι νόμιμη και επιτρέπεται η παράσταση πολιτικής αγωγής από πλευράς του θιγόμενου εργαζομένου, για την υποστήριξη της κατηγορίας, ανεξάρτητα αν αυτός έχει υποστεί περιουσιακή ζημία ή ηθική βλάβη.

 

Αθήνα, 4 Σεπτεμβρίου 2017

 

 

Οι προτείνοντες βουλευτές

 

Κατσώτης Χρήστος

 

Στεργίου Κώστας

 

Καραθανασόπουλος Νίκος

 

Κανέλλη Λιάνα

 

Συντυχάκης Μανώλης

 

Βαρδαλής Αθανάσιος

 

 

 

Κοινοβουλευτική Ομάδα

Λεωφ. Ηρακλείου 145, 14231 ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ

 

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

 

Θέμα: ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΝΟΜΙΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ (ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΣ-ΠΤΩΧΕΥΣΗ)

 

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

 

Με το Ν. 4335/2015, σε συνδυασμό με το ν. 4336/2015 και ν. 4446/2016,  αλλοιώθηκε και ουσιαστικά εκμηδενίστηκε το προνόμιο των εργατικών απαιτήσεων έναντι άλλων πιστωτών σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης (πλειστηριασμού ή πτώχευσης) σε βάρος της περιουσίας του οφειλέτη-εργοδότη των εργαζομένων. Έτσι, με τις πρόσφατα θεσπισθείσες διατάξεις με τις οποίες εισήχθη ο νέος Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας (άρθρο όγδοο του άρθρου 1 του Ν. 4335/2015), οι ειδικοί προνομιούχοι δανειστές, δηλ. οι Τράπεζες, υπεισέρχονται στη θέση του προνομίου των εργαζομένων, ικανοποιούμενες από τα 2/3 του πλειστηριάσματος ή της πτωχευτικής περιουσίας, αφήνοντας μόνο το 1/3 (το οποίο μπορεί να μειώνεται και στο 25%, αν συντρέχουν και εγχειρόγραφοι δανειστές, όπως κατ’ εξοχήν συμβαίνει) για την συμμετρική κάλυψη των εργατικών απαιτήσεων, των απαιτήσεων του Δημοσίου από ΦΠΑ και παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους και των απαιτήσεων των ΦΚΑ.

Επιπλέον, κάτι παρόμοιο συνέβη και με τις διατάξεις των ν. 4336/2015 (υποπαρ. Γ.3.18 της παρ. γ του άρθρου 2)  και ν. 4446/2016 (άρθρο 8 παρ. 14), με τις οποίες τροποποιήθηκε o Πτωχευτικός Κώδικας,  σε σχέση με την υποβάθμιση των προνομίων των εργαζομένων σε περίπτωση εκποίησης της πτωχευτικής περιουσίας, στα πλαίσια  πτώχευσης των οφειλετών-εργοδοτών τους.

Αποτέλεσμα της αντεργατικής αυτής τροποποίησης στο σύστημα των προνομίων είναι η ματαίωση της ουσιαστικής ικανοποίησης των εργαζομένων και όποιας προστασίας έχει τους απομείνει, οι οποίοι μάλιστα είναι και οι τελευταίοι που ασκούν καταδιωκτικά μέτρα κατά του εργοδότη τους, είτε λόγω οικονομικής ένδειας σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους προσφυγής στη δικαιοσύνη είτε λόγω των απειλών για απώλεια των θέσεων εργασίας. Τουναντίον, τόσο οι Τράπεζες όσο και οι άλλοι προνομιούχοι πιστωτές, έχουν στο οπλοστάσιό τους αναρίθμητα οικονομικά και δικονομικά μέσα για την ικανοποίησή τους πριν το στάδιο της αναγκαστικής εκτέλεσης ή της πτώχευσης όπως π.χ. η ευθύνη εγγυητών με την ατομική τους περιουσία, εμπράγματη ασφάλεια, άμεση έκδοση εκτελεστού τίτλου (Ν.Δ. 17.7/13.8.1923 «Περί ειδικών διατάξεων επί ανωνύμων εταιρειών»), ποινική ευθύνη, ευθύνη νομίμων εκπροσώπων και μετόχων με την προσωπική περιουσία για χρέη σε Δημόσιο και ΦΚΑ κλπ.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά προς όφελος των εργαζομένων το ζήτημα της υποβάθμισης των προνομίων των εργατικών απαιτήσεων κατά την αναγκαστική εκτέλεση από τις προαναφερθείσες διατάξεις, προτείνεται η πιο κάτω τροπολογία.

 

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις».

  1. Το άρθρο 975 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας αντικαθίσταται ως εξής:

«Η κατάταξη των δανειστών στον πίνακα γίνεται με την εξής σειρά. Αφού αφαιρεθούν τα έξοδα της εκτέλεσης, που ορίζονται αιτιολογημένα από τον υπάλληλο του πλειστηριασμού, κατατάσσονται:

1) Οι απαιτήσεις για την κηδεία ή τη νοσηλεία εκείνου κατά του οποίου είχε στραφεί η εκτέλεση, του συζύγου και των τέκνων του, αν προέκυψαν κατά τους τελευταίους δώδεκα (12) μήνες πριν από την ημέρα διενέργειας του πλειστηριασμού ή κήρυξης της πτώχευσης. Στην ίδια τάξη υπάγονται και οι απαιτήσεις αποζημίωσης δανειστών, λόγω αναπηρίας ποσοστού ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, με εξαίρεση την ικανοποίηση για ηθική βλάβη, εφόσον προέκυψαν έως την ημέρα του πλειστηριασμού ή την κήρυξη της πτώχευσης.

2) Οι απαιτήσεις για την παροχή τροφίμων αναγκαίων για τη συντήρηση εκείνου κατά του οποίου είχε στραφεί η εκτέλεση, του συζύγου και των τέκνων του, αν προέκυψαν κατά τους τελευταίους έξι (6) μήνες πριν από την ημέρα διενέργειας του πλειστηριασμού ή κήρυξης της πτώχευσης.

3) Οι απαιτήσεις που έχουν ως βάση τους την παροχή εξαρτημένης εργασίας, οι απαιτήσεις των δασκάλων, καθώς και οι απαιτήσεις από αμοιβές, έξοδα και αποζημιώσεις των δικηγόρων είτε αμείβονται κατά υπόθεση είτε με πάγια περιοδική αμοιβή, καθώς και οι αποζημιώσεις λόγω καταγγελίας της σχέσης εργασίας και οι απαιτήσεις των δικηγόρων για αποζημίωση λόγω λύσης της σύμβασης έμμισθης εντολής. Στην ίδια τάξη υπάγονται και οι απαιτήσεις αποζημίωσης σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου προς διατροφή, καθώς και οι απαιτήσεις αποζημίωσης λόγω αναπηρίας ποσοστού εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, εφόσον προέκυψαν έως την ημέρα του πλειστηριασμού ή την κήρυξη της πτώχευσης.

Η διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, κατά το άρθρο 977, γίνεται μετά την ικανοποίηση των απαιτήσεων της τάξεως αυτής.

4) Οι απαιτήσεις αγροτών ή αγροτικών συνεταιρισμών από πώληση αγροτικών προϊόντων, αν προέκυψαν κατά τον τελευταίο χρόνο πριν από την ημερομηνία ορισμού του πρώτου πλειστηριασμού ή κήρυξης της πτώχευσης.

5) Οι απαιτήσεις του Δημοσίου και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης από κάθε αιτία, με τις προσαυξήσεις κάθε φύσης και τους τόκους που επιβαρύνουν τις απαιτήσεις αυτές, καθώς επίσης και οι απαιτήσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων

6) Οι απαιτήσεις του Συνεγγυητικού κατά του οφειλέτη, εφόσον ο τελευταίος έχει ή είχε στο παρελθόν την ιδιότητα της επιχείρησης παροχής επενδυτικών υπηρεσιών κατά την έννοια του άρθρου 2 του ν. 2396/1996 και οι απαιτήσεις του Συνεγγυητικού έχουν προκύψει εντός δύο (2) ετών πριν από την ημέρα διενέργειας του πλειστηριασμού ή κήρυξης της πτώχευσης.»

 

  1. Το άρθρο 977 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας αντικαθίσταται ως εξής:

«1.Αν εκτός από τις απαιτήσεις του άρθρου 975 υπάρχουν και οι απαιτήσεις του άρθρου 976 αριθ. 3, προτιμώνται οι πρώτες. Αν υπάρχουν και απαιτήσεις του άρθρου 976 αριθ. 1 και 2, τότε οι απαιτήσεις του άρθρου 975 ικανοποιούνται, με την επιφύλαξη της περίπτωσης 3 εδάφ. ε΄ του άρθρου 975,   έως το ένα τρίτο του ποσού του πλειστηριάσματος που πρέπει να διανεμηθεί στους πιστωτές και τα δύο τρίτα διαθέτονται για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις του άρθρου 976 αριθ. 1 και 2. Από τα υπόλοιπα που απόμειναν από το ένα τρίτο ή τα δύο τρίτα, μετά την ικανοποίηση των απαιτήσεων των άρθρων 975 και 976 αριθ.και 2, κατά το προηγούμενο εδάφιο, κατατάσσονται, ώσπου να καλυφθούν, οι απαιτήσεις της άλλης από τις προαναφερόμενες δύο κατηγορίες που δεν έχουν ικανοποιηθεί.

  1. Αν υπάρχουν περισσότερες απαιτήσεις από αυτές που αναφέρονται στα άρθρα 975 ή 976, η απαίτηση της προηγούμενης τάξης προτιμάται από την απαίτηση της επόμενης τάξης και αν είναι της ίδιας τάξης ικανοποιούνται συμμέτρως. Αν συντρέχουν περισσότερες απαιτήσεις από εκείνες που αναφέρονται στο άρθρο 976 αριθ. 2, ακολουθείται η κατά το ουσιαστικό δίκαιο σειρά.
  2. Το ποσό που απομένει μετά την ικανοποίηση των απαιτήσεων των άρθρων 975 και 976 διανέμεται συμμμέτρως στους υπόλοιπους δανειστές που έχουν αναγγελθεί.»

 

  1. Το άρθρο 154 Ν. 3588/2007 «ΠΤΩΧΕΥΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ» αντικαθίσταται ως εξής:

«Μετά από την αφαίρεση των δικαστικών εξόδων, των εξόδων της διοίκησης της πτωχευτικής περιουσίας, στα οποία περιλαμβάνεται και η προσωρινή και οριστική αντιμισθία του συνδίκου και των τυχόν ομαδικών πιστωμάτων, οι πιστωτές κατατάσσονται με την ακόλουθη σειρά:

(α) Οι απαιτήσεις από χρηματοδοτήσεις οποιασδήποτε φύσεως προς την επιχείρηση του οφειλέτη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η συνέχιση της δραστηριότητας και των πληρωμών της, η διάσωσή της και η διατήρηση ή επαύξηση της περιουσίας της, με βάση τη συμφωνία εξυγίανσης ή το σχέδιο αναδιοργάνωσης. Το ίδιο προνόμιο έχουν και απαιτήσεις προσώπων που, με βάση τη συμφωνία εξυγίανσης, συνεισέφεραν αγαθά ή υπηρεσίες προς το σκοπό συνέχισης της δραστηριότητας της επιχείρησης και των πληρωμών, για την αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών που συνεισέφεραν. Επίσης, το ίδιο προνόμιο έχουν και απαιτήσεις από χρηματοδότηση κάθε φύσης και παροχή αγαθών και υπηρεσιών προς την επιχείρηση του οφειλέτη που δίδονται για τους σκοπούς του πρώτου εδαφίου και γεννώνται κατά το χρονικό διάστημα των διαπραγματεύσεων για την επίτευξη συμφωνίας εξυγίανσης, το οποίο δύναται να απέχει έως έξι (6) μήνες, κατ`ανώτατο όριο, από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης επικύρωσης. Το προνόμιο του προηγούμενου εδαφίου υφίσταται ανεξάρτητα από την επικύρωση ή μη της συμφωνίας εξυγίανσης, εφόσον οι σκοποί των χρηματοδοτήσεων ή των παροχών και η ύπαρξη του προνομίου προβλέπονται ρητά στη συμφωνία εξυγίανσης ή σε συμβάσεις που καταρτίζονται κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα. Το προνόμιο των προηγούμενων εδαφίων δεν αφορά σε μετόχους ή εταίρους για τις εισφορές τους σε μετρητά ή σε είδος στα πλαίσια αύξησης του κεφαλαίου του οφειλέτη».

β) Οι απαιτήσεις για την κηδεία ή τη νοσηλεία του οφειλέτη, της συζύγου και των τέκνων του, εφόσον προέκυψαν κατά τους τελευταίους δώδεκα (12) μήνες πριν την κήρυξη της πτώχευσης. Στην ίδια τάξη υπάγονται και οι απαιτήσεις αποζημίωσης δανειστών, λόγω αναπηρίας ποσοστού ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, με εξαίρεση την ικανοποίηση για ηθική βλάβη, εφόσον προέκυψαν έως την κήρυξη της πτώχευσης.

γ) Οι απαιτήσεις για την παροχή τροφίμων αναγκαίων για τη συντήρηση του οφειλέτη, του συζύγου και των τέκνων του, αν προέκυψαν κατά τους τελευταίους έξι (6) μήνες πριν από την κήρυξη της πτώχευσης.

δ) Οι απαιτήσεις που έχουν ως βάση τους την παροχή εξαρτημένης εργασίας, οι απαιτήσεις των δασκάλων, καθώς και οι απαιτήσεις από αμοιβές, έξοδα και αποζημιώσεις των δικηγόρων είτε αμείβονται κατά υπόθεση είτε με πάγια περιοδική αμοιβή, καθώς και απαιτήσεις από αποζημίωση λόγω καταγγελίας της σχέσεως εργασίας και οι απαιτήσεις των δικηγόρων για αποζημίωση λόγω λύσης της σύμβασης έμμισθης εντολής. Στην ίδια τάξη υπάγονται και οι απαιτήσεις αποζημίωσης σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου προς διατροφή, καθώς και οι απαιτήσεις αποζημίωσης λόγω αναπηρίας ποσοστού εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, εφόσον προέκυψαν έως την κήρυξη της πτώχευσης.

ε) Οι απαιτήσεις αγροτών ή αγροτικών συνεταιρισμών από πώληση αγροτικών προϊόντων, αν προέκυψαν κατά τον τελευταίο χρόνο πριν την κήρυξη της πτώχευσης.

στ) Οι απαιτήσεις του Δημοσίου και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης από κάθε αιτία, με τις προσαυξήσεις κάθε φύσης και τους τόκους που επιβαρύνουν τις απαιτήσεις αυτές, καθώς επίσης και οι απαιτήσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων.

ζ) Οι απαιτήσεις του Συνεγγυητικού κατά του οφειλέτη, εφόσον ο τελευταίος έχει ή είχε στο παρελθόν την ιδιότητα της επιχείρησης παροχής επενδυτικών υπηρεσιών κατά την έννοια του άρθρου 2 του ν. 3606/2007 και οι απαιτήσεις του Συνεγγυητικού έχουν προκύψει εντός δύο (2) ετών πριν από την κήρυξη της πτώχευσης.»

  1. Το άρθρο 156 Ν. 3588/2007 «ΠΤΩΧΕΥΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ» αντικαθίσταται ως εξής:

«Επί διανομής προϊόντος εκποίησης πράγματος ή χρηματικής ποσότητας, εάν υπάρχουν και απαιτήσεις με προνόμια του άρθρου 155, το προς διανομή ποσόν διαχωρίζεται σύμφωνα με το άρθρο 977 του Κ.Πολ.Δ., σε συνδυασμό με το άρθρο 31 του ν. 1545/1985».

 

  1. Πίνακες κατάταξης και διανομής που δεν έχουν καταστεί τελεσίδικοι, επανασυντάσσονται επιμελεία του υπαλλήλου του πλειστηριασμού ή του συνδίκου της πτώχευσης κατά περίπτωση, εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.

 

Αθήνα, 4 Σεπτεμβρίου 2017

 

 

Οι προτείνοντες βουλευτές

 

Κατσώτης Χρήστος

 

Στεργίου Κώστας

 

Καραθανασόπουλος Νίκος

 

Κανέλλη Λιάνα

 

Συντυχάκης Μανώλης

 

Βαρδαλής Αθανάσιος

 

 

 

Διαβάστε ακόμα

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue