ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
Αθήνα, 11/12/2017
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνέντευξη του υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου, στην εκπομπή της ΕΡΤ1 «Πρώτη Είδηση» και τους δημοσιογράφους, Νίκο Παναγιωτόπουλο και Μαίρη Πολλάλη
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε μαζί μας τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, τον κύριο Δημήτρη Τζανακόπουλο. Καλή σας ημέρα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλή σας ημέρα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω, με το πρώτο θέμα που θα ξεκινήσουμε είναι το «φρέσκο» που έχει να κάνει με τη Δικαιοσύνη. Γιατί τόσο υψηλοί τόνοι από την πλευρά της κυβέρνησης για τους δικαστές, οι οποίοι φτάνουν στο σημείο να πουν, παρουσία του υπουργού Δικαιοσύνης, περί ωμής παρέμβασης, να έχουμε τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, που ζητούν, ούτε λίγο ούτε πολύ, την αποπομπή του κυρίου Κοντονή.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι με βάση τα όσα παρακολουθήσαμε χθες, μένει μια αίσθηση, τουλάχιστον σε εμένα, ότι η Δικαιοσύνη «τσακώθηκε» μόνη της με την κυβέρνηση. Προκλήθηκε μια συζήτηση στην κυριολεξία εκ του μη όντος, εκ μέρους ειδικά του προέδρου του ΣτΕ. Μου έκανε πραγματικά πολύ μεγάλη έκπληξη ο τρόπος με τον οποίο παρενέβη, διότι θα πρέπει να γίνει απολύτως σαφές ότι άλλο ζήτημα είναι ο σεβασμός στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης και η δεσμευτικότητα στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης και εντελώς διαφορετικό πράγμα είναι να ασκείται κριτική και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Δικαιοσύνη, αλλά και κριτική στην ουσία των αποφάσεών της. Άλλο η δεσμευτικότητα, άλλο η κριτική την οποία μπορεί να ασκήσει κανείς. Δεν καταλαβαίνω, λοιπόν, για ποιον λόγο θεωρείται παρέμβαση στην Δικαιοσύνη, εκ μέρους της κυβέρνησης, το γεγονός ότι εκφράζεται μια άποψη, η οποία νομοθετήθηκε κιόλας, ότι θα πρέπει και οι δικαστικοί να υπάγονται στη διαδικασία της ηλεκτρονικής κατάθεσης του πόθεν έσχες. Ειλικρινά, μου κάνει –πραγματικά- μεγάλη εντύπωση και μου προκαλεί, όπως σας είπα και προηγουμένως, έκπληξη ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίστηκε χθες, κατά τη διαδικασία αυτής της συζήτησης, το όλο θέμα και ο πρόεδρος του ΣτΕ, αλλά και άλλοι εκπρόσωποι της Δικαιοσύνης.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Υπάρχουν άλλα θέματα, κύριε Υπουργέ, που με αφορμή τώρα αυτό και την παρέμβαση, τη σημείωση του υπουργού Δικαιοσύνης, τέθηκαν από τον πρόεδρο του ΣτΕ; Δηλαδή, θεωρούν οι δικαστές ότι κάνετε παρεμβάσεις σε άλλου είδους ζητήματα, σε υποθέσεις, για παράδειγμα; Έχετε γίνει δέκτες τέτοιας κριτικής;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το να ισχυρίζεται κανείς ότι αυτή η κυβέρνηση προχωρά σε παρεμβάσεις στο έργο της Δικαιοσύνης, είναι τουλάχιστον αστείο. Για πρώτη φορά, η Δικαιοσύνη αφήνεται να λειτουργήσει με όρους πραγματικής ανεξαρτησίας και αυτό το ξέρουν πάρα πολύ καλά και οι ίδιοι οι δικαστές. Αυτά τα οποία γίνονταν τα παλαιότερα χρόνια και ο τρόπος με τον οποίο υπήρχε μια έντονη, εν πάση περιπτώσει, διήθηση πολιτικών συμφερόντων εντός Δικαιοσύνης, είναι κοινό μυστικό στη χώρα μας. Νομίζω ότι αυτού του τύπου οι καταστάσεις ανήκουν οριστικά στο παρελθόν με τη σημερινή κυβέρνηση.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, πιστεύετε ότι οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης λειτουργούν και ως παρεμβάσεις σε πολιτικές αποφάσεις της κυβέρνησης; Γιατί το τελευταίο διάστημα, έχουμε αποφάσεις. Πέραν του πόθεν έσχες, έχουμε κάποιες αποφάσεις που έχουν να κάνουν με τα αναδρομικά των δικαστών, που αποφασίζουν, όπως πολλοί λένε και σχολιάζουν, τα του οίκου τους, αλλά με ένα δημοσιονομικό κόστος, τη στιγμή που δεν το κάνουν για άλλες κοινωνικές ομάδες. Υπάρχουν διάφορες άλλες υποθέσεις…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλύτερα να μην μπούμε στην ουσία των υποθέσεων, διότι μετά θα έπρεπε να ανοίξουμε μια πολύ μεγάλη νομική συζήτηση για το τι είναι ορθό, για το τι είναι λάθος. Η γνώμη μου είναι ότι η ελληνική Δικαιοσύνη οφείλει να κάνει και κάνει τη δουλειά της. Από την άλλη μεριά, η κυβέρνηση οφείλει να προτείνει νομοσχέδια στο Κοινοβούλιο, να σχεδιάζει την πολιτική της και αυτό να γίνεται στη βάση της έννομης τάξης και των επιταγών του Συντάγματος, οι οποίες τελικά θα κριθούν από τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας. Αυτή είναι η λογική, με βάση την οποία λειτουργούμε και δεν χρειάζεται να σχολιάσουμε τίποτα περαιτέρω σε σχέση με αυτό. Οι ρόλοι είναι διακριτοί, οι αποστολές είναι διακριτές. Βρισκόμαστε σε ένα κράτος δικαίου. Το σεβόμαστε όλοι αυτό το κράτος δικαίου, αλλά, από εκεί και πέρα, η πολιτική είναι πολιτική και η Δικαιοσύνη είναι Δικαιοσύνη.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Ωραία. Για να κλείνουμε, λοιπόν, αυτή την παρένθεση, κύριε Υπουργέ. Πάμε τώρα στον απόηχο της επίσκεψης του Τούρκου Προέδρου. Τώρα αρχίζουμε και εσείς αρχίζετε να κάνετε, έτσι, μια «ακτινογραφία» του τι άφησε πίσω της αυτή η επίσκεψη. Είναι κάτι θετικό το αποτέλεσμα από τα όσα διημείφθησαν ανάμεσα στον Τούρκο Πρόεδρο, στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και στον Πρωθυπουργό, τον κύριο Τσίπρα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από μόνο του το γεγονός ότι Τούρκος Πρόεδρος, μετά από 65 χρόνια, επισκέφθηκε την χώρα μας, ότι έλαβε χώρα, δηλαδή, επίσημη επίσκεψη, νομίζω ότι είναι εξαιρετικά θετικό. Διότι βρισκόμαστε σε μια ευρύτερα αποσταθεροποιημένη περιοχή, διανύουμε μια περίοδο πολλαπλών και επικαλυπτόμενων κρίσεων και για αυτό τον λόγο είναι εξαιρετικά σημαντικό. Από τη δική μας πλευρά, αυτό επιδιώκεται κάθε φορά, να αναβαθμίσουμε τη σχέση μας με τη γείτονα, έτσι ώστε να υπάρξει καταλαγή, ηρεμία, να επιλυθούν όσα ζητήματα είναι δυνατόν να επιλυθούν και όλα τα υπόλοιπα, να μπουν στο τραπέζι της συζήτησης με τον πιο ειλικρινή τρόπο. Και ως προς αυτό, νομίζω ότι είχαμε επιτυχία. Από εκεί και πέρα, αν θέλετε να πάμε και στα συγκεκριμένα της επίσκεψης, νομίζω ότι μπορούμε να αποτιμήσουμε θετικά. Κατά πρώτο λόγο, το γεγονός ότι έκλεισε μια και καλή, κατά τη γνώμη μου, το θέμα της Συνθήκης της Λωζάννης , καθώς είχαμε μια σαφή τοποθέτηση εκ μέρους του Προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας ότι δεν αμφισβητούνται σύνορα, δεν αμφισβητούνται κυριαρχικά δικαιώματα κανενός κράτους και, πολύ περισσότερο, κανενός γειτονικού κράτους, επομένως, αυτό είναι κάτι το θετικό. Από εκεί και πέρα, υπήρξε και μια διεθνής υποστήριξη προς τη Συνθήκη της Λωζάννης και άρα προς την ελληνική θέση. Θυμίζω τις δηλώσεις και των Η.Π.Α. και της Γερμανίας, αλλά και της Ε.Ε., που με σαφήνεια τοποθετήθηκαν σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Επομένως, ως προς το κομμάτι αυτό της συζήτησης, νομίζω ότι καταγράφεται μια θετική αποτίμηση, η οποία είναι και κατά τη γνώμη μου αδύνατο να αμφισβητηθεί από τον οποιοδήποτε, όσο και αν θέλει να κάνει αντιπολίτευση.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, βάζει, όμως, και το θέμα της μειονότητας. Σε συνέντευξη στο «ΒΗΜΑ»…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ας μείνουμε, λοιπόν, σε αυτά τα οποία είπαν στις κοινές δηλώσεις τους οι δύο ηγέτες.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: …λέει «τουρκική μειονότητα».
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κύριος Ερντογάν στις δηλώσεις του στο Μέγαρο Μαξίμου, μαζί με τον Πρωθυπουργό, αυτό το οποίο τόνισε είναι ότι το ζήτημα της μειονότητας, είναι αποκλειστικής αρμοδιότητα του ελληνικού κράτους. Νομίζω ότι και αυτό αποτελεί μία δήλωση, η οποία δεν έχει ξαναγίνει. Και, από εκεί και πέρα, αναγνώρισε τον θρησκευτικό χαρακτήρα, ακριβώς, της μειονότητας, αλλά και τις πολλαπλές προελεύσεις των μελών της.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι πολλές οι διατυπώσεις, όμως, κύριε Υπουργέ. Μιλάει και για τουρκική μειονότητα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν το έχω δει αυτό.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Στη συνέντευξη στο «ΒΗΜΑ» αναφέρθηκε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στις επίσημες δηλώσεις και στον τρόπο με τον οποίο τοποθετήθηκε κατά την επίσκεψή του στη Θράκη, δεν είπε τίποτε τέτοιο. Αντιθέτως…
ΠΟΛΛΑΛΗ: Όλα μπαίνουν, όμως, στο τραπέζι όταν γίνονται δηλώσεις, έστω από συνεντεύξεις.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Διπλωματικό επεισόδιο υπήρξε μεταξύ του κυρίου Αμανατίδη με τον…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κανένα διπλωματικό επεισόδιο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Γιατί είδαμε μια στιχομυθία εκεί, συνεννόησης.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε. Ότι κατά τη διάρκεια μιας επίσημης επίσκεψης θα υπάρξουν και οργανωτικές διευθετήσεις, νομίζω ότι είναι δεδομένο. Τώρα, από εκεί και πέρα, αν θέλουμε να δημιουργήσουμε επεισόδιο εκ του μη όντος, είναι εύκολο να γίνει.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Υπήρξε δηλαδή, κύριε Υπουργέ, διπλωματικό παρασκήνιο; Σας αιφνιδίασε ο Ερντογάν με την αλλαγή αυτή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν υπήρξε κανένα διπλωματικό παρασκήνιο. Υπήρξαν οργανωτικές διευθετήσεις. Δεν νομίζω ότι υπήρξε κανένα απολύτως πρόβλημα. Εγώ όμως θέλω να επιμείνω στο ζήτημα που θέσατε προηγουμένως. Δεν είναι δυνατόν να μην αποτιμάται θετικά ο τρόπος με τον οποίο τοποθετήθηκε ο Τούρκος Πρόεδρος σε ό,τι αφορά τη μειονότητα. Με πολύ μεγάλη ένταση θέλω να το υπογραμμίσω αυτό. Νομίζω ότι δεν έχουμε νέα θέματα τα οποία προκύπτουν από την επίσκεψη Ερντογάν. Αντιθέτως, έχουμε λιγότερα θέματα από ό,τι είχαμε μία μέρα πριν από την επίσκεψη. Και, ακριβώς, αυτός ήταν και ο σκοπός. Επειδή άκουσα προηγουμένως ότι συζητούσατε για το εάν και κατά πόσο έπρεπε ή δεν έπρεπε να γίνει αυτή η επίσκεψη…
ΠΟΛΛΑΛΗ: …κριτικής που δέχθηκε η κυβέρνηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πραγματικά, και αυτή η κριτική μου φαίνεται λίγο ανερμάτιστη. Και θα σας πω με ποια έννοια. Οι επίσημες επισκέψεις δεν γίνονται μόνο για να ανταλλάσσουν οι πολιτικές ηγεσίες φιλοφρονήσεις όταν τα πράγματα είναι καλά. Αντιθέτως, οι επίσημες επισκέψεις έχουν πολύ μεγαλύτερη σημασία και πολύ μεγαλύτερο νόημα όταν υπάρχουν πραγματικά ζητήματα, τα οποία θα πρέπει να επιλυθούν. Ειδικά, σας ξαναλέω, σε μια περίοδο όπου είναι αναγκαία η αναβάθμιση των σχέσεων. Επομένως, αυτό το οποίο έγινε είναι το εξής: η ελληνική κυβέρνηση πήρε μια τολμηρή πρωτοβουλία να τείνει χείρα φιλίας προς τη γείτονα. Και νομίζω ότι δικαιώθηκε για αυτή της την επιλογή, διότι, ξαναλέω, είναι αναγκαία, είναι επιβεβλημένη η αναβάθμιση των σχέσεων μας με την Τουρκία, όταν ολόκληρη η γύρω περιοχή, είτε το πιάσει κανείς από τα δυτικά Βαλκάνια είτε πάει στη Μέση Ανατολή είτε πάει στη Βόρεια Αφρική, είναι μια περιοχή αποσταθεροποιημένη. Και για αυτό τον λόγο είναι εξαιρετικά σημαντικό η Ελλάδα να παίξει σταθεροποιητικό ρόλο. Και αυτό ακριβώς, στοχεύαμε μέσω αυτής της επίσκεψης και νομίζω ότι το επιτύχαμε.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η κριτική σε αυτό που λέτε, είναι γιατί έπρεπε, λοιπόν, όλα αυτά να γίνουν σε μια δημόσια αντιπαράθεση, γιατί δεν…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μα, δεν υπήρξε δημόσια αντιπαράθεση.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ε, με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Τούρκο Πρόεδρο, η ανταλλαγή αυτών των επιχειρημάτων, ήταν μία αντιπαράθεση, έντονη.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά. Ήταν μια ειλικρινής συζήτηση. Δηλαδή, τι περιμένατε…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Και λένε πολλοί: γιατί αυτό δεν έγινε πίσω από τις κλειστές πόρτες σε επίπεδο υπουργών Εξωτερικών, αναπληρωτών και έπρεπε στο ανώτατο επίπεδο να δημιουργηθεί αυτή η εικόνα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω πάρα πολύ απλά ότι ο Έλληνας Πρόεδρος, αλλά και ο Τούρκος Πρόεδρος, το μόνο το οποίο έκαναν, ήταν ότι κατά την εκκίνηση της συζήτησης έθεσαν το σύνολο της ατζέντας και τις θέσεις. Ο μεν κύριος Ερντογάν, τις θέσεις της Τουρκίας, ο δε κύριος Παυλόπουλος, τις πάγιες θέσεις της εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας. Επομένως, τι ακριβώς να συζητηθεί πίσω από κλειστές πόρτες; Λες και δεν γνωρίζει ο κόσμος ή δεν γνωρίζουν οι διπλωματικοί συντάκτες ή δεν γνωρίζει ο πολιτικός κόσμος ποιες είναι οι διαφορετικές οπτικές γωνίες, που μπορεί να έχει η Ελλάδα και η Τουρκία. Μια ειλικρινής συζήτηση, η οποία μάλιστα καταλήγει στο να κλείνει και θέματα, αντί να ανοίγει νέα. Η γνώμη μου, λοιπόν, είναι ότι ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίζονται αυτές οι καταστάσεις είναι με ειλικρίνεια, είναι με δημοσιότητα, είναι με πραγματικά καλόπιστο διάλογο και αυτό έγινε κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Τούρκου Προέδρου.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Εκτίθεται περισσότερο, κύριε Τζανακόπουλε, η τουρκική πλευρά μέσα από αυτό τον δημόσιο διάλογο, που φάνηκε τελικώς ότι επιχειρήματα που να πατούν πάνω σε διεθνείς συμβάσεις, που να πατούν πάνω σε νομικά επιχειρήματα, δεν υπήρχαν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Τουρκία έχει τις θέσεις της, τις παρουσίασαν. Νομίζω ότι τα περισσότερα ζητήματα, αν όχι όλα, απαντήθηκαν πειστικά. Βρέθηκαν κοινοί τόποι και αυτό είναι αυτό το οποίο θα πρέπει να κρατήσουμε. Ξαναλέω ότι, αυτή τη στιγμή, δεν έχει σημασία να πηγαίνουμε σε μια λογική με την Τουρκία, για το ποιος κατάφερε να υποσκελίσει τον άλλον σε επίπεδο επιχειρημάτων. Νομίζω ότι ειπώθηκαν τα επιχειρήματα από την ελληνική πλευρά. Η διεθνής κοινότητα έκρινε ότι είναι εξαιρετικά πειστικά και στήριξε κιόλας, στα ζητήματα στα οποία έχει λόγο, τις ελληνικές θέσεις. Υπενθυμίζω ξανά αυτό το οποίο λέγαμε προηγουμένως για τη Συνθήκη της Λωζάννης. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό, είναι να βρίσκονται κοινοί τόποι. Και κοινοί τόποι βρέθηκαν. Δηλαδή, το γεγονός ότι υπάρχει μια επανεκκίνηση των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης, το γεγονός ότι υπάρχει μια συμφωνία για την αποτελεσματικότερη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, αλλά υπήρξε και μια νέα δέσμευση…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Υπήρξε συμφωνία για το θέμα της προσφυγικής κρίσης; Γιατί διάβασα ρεπορτάζ, αν μπορείτε να μας τα επιβεβαιώσετε, σχετικά με μετακίνηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας λέω, υπήρξε μία κοινή δέσμευση, μια επανεπιβεβαίωση της κοινής δέσμευσης, στην κοινή δήλωση Ε.Ε. – Τουρκίας. Υπήρξαν και συζητήσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να βοηθηθεί η Ελλάδα να αποσυμφορήσει τα νησιά και νομίζω ότι βλέπετε ότι σε αυτή την κατεύθυνση…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ώστε να έχουμε εσωτερική μετεγκατάσταση και να μην λέει η Τουρκία ότι δεν δεχόμαστε…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …να εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Συνθήκης ακόμη και κάποιοι, οι οποίοι μπορούν να μετακινηθούν από τα νησιά και αυτό δημιουργεί δυνατότητες για αποσυμφόρηση των νησιών…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό συμφωνήθηκε ή άρχισε η συζήτηση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει αρχίσει η συζήτηση. Υπάρχουν τεχνικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να δούμε…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Και σε συνεννόηση με την Ε.Ε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …αλλά, εν πάση περιπτώσει, σας ξαναλέω ότι βρίσκονται κοινοί τόποι, οι οποίοι θα βοηθήσουν στην πολύ δύσκολη διευθέτηση της προσφυγικής κρίσης.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Η προσφυγική ροή, πάντως, κύριε Τζανακόπουλε, εξακολουθεί να υπάρχει βέβαια σε πολύ μικρότερο βαθμό από την Τουρκία προς τα ελληνικά νησιά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι δεδομένο. Στα παράλια της Τουρκίας υπάρχουν περίπου δύο εκατομμύρια μετανάστες και πρόσφυγες. Είναι λογικό ότι θα υπάρχουν κάποιες ροές. Το ζήτημα είναι, αυτές οι ροές να είναι περιορισμένες, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα από τη δική μας μεριά να διαχειριζόμαστε ακριβώς το πρόβλημα. Αυτή τη στιγμή, ο στόχος είναι: αποσυμφόρηση νησιών, δέσμευση στην κοινή δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας. Και νομίζω ότι ως προς αυτά τα ζητήματα υπάρχει πολύ καλή πρόοδος στη συζήτησή μας με την Τουρκία.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας αιφνιδίασε ο τρόπος που απάντησε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στον Ταγίπ Ερντογάν; Γιατί διαβάζω ρεπορτάζ ότι υπήρξε έτσι ένας αιφνιδιασμός για τον τόνο του Προέδρου της Δημοκρατίας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας πω το εξής: Από τη στιγμή που είχαμε 65 χρόνια να έχουμε επίσημη επίσκεψη Τούρκου Προέδρου, είναι δεδομένο ότι αυτή η επίσκεψη θα φορτωνόταν με ένα πολύ μεγάλο βάρος δημόσιων τοποθετήσεων, ρεπορτάζ, τα περισσότερα από τα οποία, θα έλεγε κανείς, ότι έχουν έντονο το στοιχείο της φαντασίας. Αυτό το οποίο μπορώ να πω εγώ είναι ότι η τοποθέτηση του Προέδρου της Δημοκρατίας δεν ήταν τίποτε άλλο, παρά η πιο καθαρή έκφραση των πάγιων θέσεων της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής μας των εθνικών θέσεων. Και νομίζω ότι σε τίποτα δεν μπορεί να αιφνιδιάσει κανείς κάποιον όταν το μόνο το οποίο κάνει είναι να εκφράζει τις πάγιες θέσεις της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Είναι σαφές. Πάμε στα ζητήματα της οικονομίας, κύριε Υπουργέ. Ένα είναι η αξιολόγηση. Αλλά ας ξεκινήσουμε, αν μας επιτρέπετε, από τους πλειστηριασμούς. Μια δήλωση του κ. Κοντονή, η οποία δυστυχώς πέρασε στα ψιλά γράμματα, ότι θα υπάρξει νομοθετική παρέμβαση το επόμενο διάστημα για την περαιτέρω προστασία της πρώτης κατοικίας. Υπάρχει τέτοιος σχεδιασμός στην κυβέρνηση και ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας μέσα στον οποίο μπορούμε να περιμένουμε κάτι τέτοιο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ είναι το εξής: Η νομοθετημένη προστασία της πρώτης κατοικίας είναι σαφής και είναι και δεδομένη. Ωστόσο, πρέπει κάθε φορά να την υπενθυμίζουμε, γιατί γίνεται πάρα πολύ μεγάλη…
ΠΟΛΛΑΛΗ: Μέχρι το τέλος του 2018.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προσέξτε, δεν είναι μέχρι το τέλος του 2018 η προστασία της πρώτης κατοικίας. Αυτό που είναι μέχρι το τέλος του 2018 είναι η δυνατότητα υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη-Σταθάκη. Όποιος υπαχθεί στον νόμο Κατσέλη-Σταθάκη έχει τη δυνατότητα και προφανώς έχει τα κριτήρια, τα οποία προβλέπονται στον συγκεκριμένο νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Η κατοικία του προστατεύεται μέχρι και την οριστική εξόφληση του δανείου του. Δεν έχουμε, δηλαδή, μια παύση της προστασίας της πρώτης κατοικίας το 2018. Αυτό το οποίο προβλέπει ο νόμος είναι ότι κάποιος μπορεί να υπαχθεί στον νόμο Κατσέλη-Σταθάκη μέχρι τις 31/12.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αλλά δεν καλύπτει τους άλλους, που ενδεχομένως να βρεθούν σε δύσκολη θέση μετά το 2018.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Μετά το 2018.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εκεί, σκέφτεστε να κάνετε κάποια παρέμβαση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό εξαρτάται από την πορεία της οικονομίας, από την πορεία της διαχείρισης των κόκκινων δανείων, που γνωρίζετε ότι είναι ένα σημαντικό θέμα και το οποίο εμείς προσπαθούμε να το διαχειριστούμε με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, σταθμίζοντας και την ανάγκη των τραπεζών να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους, αλλά από την άλλη πλευρά και την ανάγκη να μην υπάρξουν κοινωνικές συνέπειες μέσα από αυτή τη διαδικασία. Όμως, μέχρι τις 31/12/2018 μπορούμε να επανεξετάσουμε την κατάσταση, να δούμε πού θα βρίσκεται η ελληνική οικονομία, να δούμε την πορεία των κόκκινων δανείων, διότι εάν τα κόκκινα δάνεια έχουν αρχίσει να απομειώνονται με γοργούς ρυθμούς, αν έχουν αρχίσει να πρασινίζουν, αν η οικονομία έχει πάρει μπροστά, αν υπάρχει ροή εισοδημάτων, ας πούμε, προς τα νοικοκυριά…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι διαφορετικά τα δεδομένα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα. Άρα, λοιπόν, μέχρι τις 31/12/18
ΠΟΛΛΑΛΗ: Και ανάλογα και με τη διάθεση των δανειστών μας, κύριε Τζανακόπουλε; Δηλαδή, αυτό θα τεθεί και στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τον Αύγουστο του 2018 το πρόγραμμα τελειώνει. Από εκεί και πέρα, η ελληνική κυβέρνηση θα μπορεί αυτοδύναμα να καθορίζει τις πολιτικές εξελίξεις, να παίρνει συγκεκριμένες αποφάσεις και λοιπά. Προφανώς, όλα αυτά τα ζητήματα μπαίνουν σε συζήτηση, καθώς βρισκόμαστε στο πλαίσιο της Ευρωζώνης. Δηλαδή, οποιαδήποτε χώρα, τέτοιου τύπου πολιτικές αποφάσεις τις συζητά με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, είτε βρίσκεται σε πρόγραμμα, είτε δεν βρίσκεται σε πρόγραμμα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει το σύμφωνο δημοσιονομικής πειθαρχίας.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Απλώς, μας λέτε ότι μετά το τέλος του προγράμματος δεν αναμένουμε την έγκριση…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι μόνο δημοσιονομικό. Είναι και ένα ζήτημα, το οποίο σχετίζεται άμεσα με αρμοδιότητες, τις οποίες ασκεί ο SSM, δηλαδή η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και ο Μηχανισμός Εποπτείας του τραπεζικού συστήματος σε όλη την Ευρώπη. Επομένως, όλα αυτά τα ζητήματα, προφανώς συζητούνται και σε επίπεδο ευρωπαϊκό.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πάντως, υπάρχει πίεση και από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και από την κυβέρνηση. Είχαμε τις παρεμβάσεις του κ. Σκουρλέτη πάνω στο πλαίσιο αυτό το δημοσιονομικό και για το θέμα των πλειστηριασμών. Επανέρχεται, όμως, και στο θέμα της επαναδιαπραγμάτευσης των πλεονασμάτων, το οποίο το επαναφέρει ένας υπουργός, ο κ. Σκουρλέτης, σε συνέντευξή του που έδωσε χθες στο ΑΠΕ. Ο κ. Φίλης τακτικά κάνει αυτές τις παρεμβάσεις.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και εγώ προσωπικά έχω πει πολλές φορές ότι το 3,5% είναι ένας υψηλός στόχος, ο οποίος θα μπορούσε κανείς να επιχειρηματολογήσει ότι πράγματι δεν επιτρέπει την ακόμη μεγαλύτερη, ακόμη δυναμικότερη ανάπτυξη. Αυτό είναι κάτι το δεδομένο. Ωστόσο, πρέπει να μην ξεχνάμε από πού ξεκινήσαμε. Το 2015, όταν εκκίνησε η διαπραγμάτευση, είχαμε να διαχειριστούμε μια συμφωνία, τη συμφωνία Σαμαρά-Βενιζέλου, όπου προέβλεπε πρωτογενή πλεονάσματα 4,5% μέχρι το 2030. Επομένως, ως προς αυτό το ζήτημα έχει γίνει μια πολύ μεγάλη πρόοδος, καθώς το 3,5% το οποίο επιτύχαμε κατά τη διάρκεια εκείνης της διαπραγμάτευσης, ήταν προορισμένο, εν πάση περιπτώσει, αποφασισμένο να αποτελεί τον στόχο της δημοσιονομικής πολιτικής για το μεσοπρόθεσμο διάστημα. Τι έλεγαν οι Γερμανοί ότι σημαίνει μεσοπρόθεσμο διάστημα; Έλεγαν, τουλάχιστον δέκα χρόνια 3,5%. Τελικά, καταφέραμε, επίσης μέσα από μια σκληρή διαπραγμάτευση, η οποία προφανώς ενέχει και το στοιχείο του συμβιβασμού, αυτά τα δέκα χρόνια να τα περιορίσουμε σε πέντε. Βεβαίως, η δημοσιονομική πορεία είναι ανοιχτή, εξαρτάται και από την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, εξαρτάται και από τους συσχετισμούς δύναμης στην Ευρώπη. Επομένως, προφανώς καμία συμφωνία δεν είναι γραμμένη σε πέτρα.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Άρα, λοιπόν, μένει ανοιχτό μια ενδεχόμενη επαναδιαπραγμάτευση του 3,5% αν πάει καλύτερα η οικονομία.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, καμία συμφωνία δεν είναι γραμμένη σε πέτρα. Αυτό το οποίο σήμερα είναι δεδομένο, είναι ότι έχουμε μια δέσμευση για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι το 2022. Όμως, αυτό το οποίο θα πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι αυτό το 3,5%, δηλαδή η δημοσιονομική προσαρμογή, δεν χρειάζεται νέα μέτρα. Γιατί δεν χρειάζεται νέα μέτρα; Διότι έχει επιτευχθεί με βάση τις προβλέψεις που κάνουμε σε ό,τι αφορά το 2018.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Άρα, λοιπόν, δυνητικά είναι διαπραγματεύσιμο σε δεύτερο χρόνο στο μέλλον.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προσέξτε, τι σημαίνει 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα από το 2018 μέχρι το 2022; Σημαίνει ότι θα πρέπει να διατηρήσεις την ίδια κατάσταση και εφόσον υπάρχει μεγαλύτερη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, προκύπτει και περαιτέρω δημοσιονομικός χώρος. Δηλαδή, όχι μόνο το 3,5% δεν απαιτεί νέα μέτρα, αλλά είναι πάρα πολύ μεγάλη η πιθανότητα να δημιουργηθεί και επιπλέον χώρος…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει και το αντίστροφο, κύριε Υπουργέ. Δηλαδή, να μην πετύχεις τους στόχους της ανάπτυξης. Και τώρα, τα στοιχεία του 2017, αυτό λέει η αντιπολίτευση, ότι δεν πετύχουμε μάλλον τους στόχους και υπάρχει ο κίνδυνος, όπως λένε πάρα πολλοί, εσείς θα μας πείτε, ότι μπορεί οι περικοπές στις συντάξεις να έρθουν νωρίτερα. Να το απαιτήσει το ΔΝΤ να κόψουμε συντάξεις…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό δεν προκύπτει από πουθενά. Ακόμη κι αν η ανάπτυξη είναι κατά τι μειωμένη, αλλά καλό είναι να περιμένουμε τα οριστικά αποτελέσματα, γιατί όλα αυτά μήνα το μήνα αλλάζουν…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αλλά αν δεν;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλά, να το συζητήσουμε τότε; Διότι αυτό το οποίο βλέπουμε σε ό,τι αφορά την ελληνική οικονομία, είναι ότι φέτος με στόχο 1,75% πρωτογενές πλεόνασμα καταφέραμε να φτάσουμε κοντά στο 3%, αν δεν συνυπολογίσει κανείς το κοινωνικό μέρισμα. Και επί της ουσίας τι είναι το κοινωνικό μέρισμα; Είναι ακριβώς αυτή η υπεραπόδοση, την οποία την επιστρέφουμε στην ελληνική κοινωνία. Δηλαδή, σε αυτούς που έχουν ανάγκη. Και μιλάμε εδώ για ένα ποσό της τάξης του ενάμιση δισεκατομμυρίου ευρώ. Δεν μιλάμε για μικρή υπέρβαση, την οποία έχουμε τη δυνατότητα να επιστρέψουμε στην κοινωνία.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Ο δημοσιονομικός χώρος στον οποίο αναφέρεστε που ενδεχομένως θα προκύψει, μπορεί να οδηγήσει σε ελαφρύνσεις φορολογικές, για παράδειγμα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά. Αυτή είναι η λογική. Αν δείτε το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, αυτό το οποίο προβλέπει είναι ότι με πρωτογενές πλεόνασμα, επαναλαμβάνω, 3,5% για το 2018, το 2019, το 2020, δημιουργείται ένας δημοσιονομικός χώρος, δηλαδή μια υπεραπόδοση, αν θέλετε, μια διαρκής υπεραπόδοση, η οποία μπορεί να αγγίξει και τα 7 δις στην τριετία. Άρα, λοιπόν, έχουμε τη δυνατότητα…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Στο καλό σενάριο, επαναλαμβάνω εγώ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει αποδειχθεί από τα πράγματα ότι το καλό σενάριο είναι αυτό το οποίο επιβεβαιώνεται διαρκώς. Διότι, όταν το ΔΝΤ μας έλεγε πέρυσι ότι θα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% και τελικά καταλήξαμε να έχουμε 4%, όταν φέτος η πρόβλεψη ήταν ότι θα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% από το ΔΝΤ, που είχε αλλάξει την αρχική του πρόβλεψη, και καταλήγουμε να έχουμε 3% και αυτό να μας δίνει τη δυνατότητα για κοινωνικό μέρισμα, αυτό σημαίνει ότι όλη η δημοσιονομική πορεία είναι πάρα πολύ θετική. Άρα, λοιπόν, η δημοσιονομική πορεία δεδομένη, ο δημοσιονομικός χώρος δημιουργείται και αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα μετά το 2018 να περάσουμε και σε μέτρα ακόμη μεγαλύτερης στήριξης και σε φοροελαφρύνσεις, όπως είπατε.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, για να κλείσουμε με την αξιολόγηση και το θέμα μας. Μπροστά μας έχουμε την 3η αξιολόγηση. Τα προαπαιτούμενα. Και θα πω για μερικά αγκάθια που υπάρχουν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σχεδόν πίσω μας την έχουμε.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Την έχουμε σχεδόν πίσω μας, αλλά…
ΠΟΛΛΑΛΗ: Έχουμε και 4η μπροστά μας.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Περίμενε. Περίμενε, γιατί έχουμε πρόβλημα να ψηφίσουμε μέτρα.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Σωστό και αυτό.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ποια μέτρα;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μέτρα, να ψηφίσουμε τα προαπαιτούμενα.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Αυτά τα προαπαιτούμενα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ λέω, συνδικαλιστικός νόμος. Ήρθε νύχτα η τροπολογία, έφυγε. Και ΔΕΗ. Βλέπω πολλούς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που αντιδρούν από τις περιοχές και λένε «να μην», συμμετέχουν σε κινητοποιήσεις. Θα υπάρξει πρόβλημα σε αυτά τα δύο θέματα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει κανένα πρόβλημα. Νομίζω ότι το υπουργείο Εργασίας εξήγησε τον λόγο. Δεν είναι ότι η τροπολογία ήρθε νύχτα. Μέρα ήρθε.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αποσύρθηκε νύχτα, συγνώμη. Μεσάνυχτα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ούτε νύχτα αποσύρθηκε, μα τι λέτε. Όχι.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι; Είναι σίγουρο αυτό;
ΠΟΛΛΑΛΗ: Ε, ήταν λίγο πριν από τα μεσάνυχτα. Έντεκα η ώρα ήταν, κύριε Υπουργέ.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς το μάθαμε, τέλος πάντων, εντάξει…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε. Σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη τροπολογία, για να συνεννοηθούμε. Θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να κατηγορήσει κανείς αυτή την κυβέρνηση για αντεργατική και αντισυνδικαλιστική πολιτική. Ήταν αυτή η κυβέρνηση η οποία έβαλε επί τάπητος και στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτηση, αλλά και της ευρωπαϊκής συζήτησης, το ζήτημα της ανάγκης για να επανέλθουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις. Ήταν αυτή η κυβέρνηση η οποία, κατά τη διάρκεια της 3ης αξιολόγησης, κατάφερε να κερδίσει το υπερπρονόμιο των εργαζομένων σε περίπτωση πτώχευσης επιχείρησης. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Ότι ο πρώτος ο οποίος θα παίρνει χρήματα από τον πλειστηριασμό, σε περίπτωση πτώχευσης επιχείρησης, δεν είναι πλέον οι τράπεζες, αλλά είναι οι εργαζόμενοι.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Με ένα πλαφόν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά με ένα πλαφόν. Ωστόσο, εδώ μιλάμε για τη δημιουργία ενός υπερπρονομίου των εργαζομένων, το οποίο είναι αποκλειστική νίκη της κυβέρνησης και της διαπραγματευτικής ομάδας του υπουργείου Εργασίας, δεύτερον. Τρίτον, η κυβέρνηση κατάφερε να περάσει μια σειρά από ρυθμίσεις το φετινό καλοκαίρι, οι οποίες ρυθμίσεις ενισχύουν τη διαπραγματευτική δύναμη των εργαζομένων με πάρα πολύ συγκεκριμένο και απτό τρόπο. Να πω μόνο το παράδειγμα του ζητήματος, ότι η μη καταβολή δεδουλευμένων είναι πλέον, θεωρείται πλέον και με βάση τον νόμο, λόγος για την καταγγελία της σύμβασης εκ μέρους του εργαζόμενου.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Και είναι πράγματι πολύ σημαντικές αυτές οι παρεμβάσεις.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτής της διαπραγμάτευσης, θεωρήσαμε ότι είναι πιο σημαντικά αυτά τα ζητήματα, απ’ ό,τι το ζήτημα του 50% συν ένα, το οποίο –προσέξτε- δεν ισχύει για όλα τα πρωτοβάθμια σωματεία. Και εδώ πρέπει να είμαστε πάρα πολύ καθαροί. Ισχύει αποκλειστικά και μόνο για τα επιχειρησιακά σωματεία. Δεν μιλάμε για κλαδικά σωματεία, δεν μιλάμε για πανελλαδικής έκτασης πρωτοβάθμια σωματεία κλπ. Άρα, λοιπόν, νομίζω ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Επομένως, επανέρχεται κανονικά με μικρές …
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα, πάμε στο ζήτημα της ΔΕΗ.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Και να κλείσουμε με τη ΔΕΗ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και εκεί είχαμε να αντιμετωπίσουμε μία δέσμευση, όπως ξέρετε της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία ήταν η δέσμευση για τη μικρή ΔΕΗ. Αν συγκρίνετε τις δύο εκδοχές, δηλαδή, από τη μια μεριά τη μικρή ΔΕΗ που είχε συμφωνήσει η συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου και από την άλλη μεριά το σημερινό σχέδιο, μιλάμε για τη μέρα με τη νύχτα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Οι συνδικαλιστές, όμως, σας κατηγορούν ότι είχατε υποσχεθεί άλλα, κύριε Υπουργέ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι εννοείτε άλλα είχαμε υποσχεθεί; Οι συνδικαλιστές γνώριζαν ήδη από τη συμφωνία η οποία υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2015, υπό συνθήκες που όλοι γνωρίζουμε, ότι το σχέδιο αυτό εμπεριέχετο στο μνημόνιο. Επομένως, για τι ακριβώς μας κατηγορούν οι συνδικαλιστές; Έγιναν εκλογές τον Σεπτέμβρη του 2015 με ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Και αυτό το οποίο είπαμε είναι ότι θα προσπαθήσουμε να διαπραγματευτούμε για μία όσο το δυνατόν καλύτερη συμφωνία σε σχέση με τη ΔΕΗ. Και αυτό το οποίο πετυχαίνουμε -με συγχωρείτε κιόλας, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους- είναι να διατηρήσουμε στη δημόσια επιχείρηση ηλεκτρισμού το 90%, το 90,9%, κοντά το 91% του παραγωγικού δυναμικού της. Μιλάμε, δηλαδή, για μια διαδικασία όπου θα υπάρξει πώληση λιγνιτικών μονάδων, οι οποίες αποτελούν το 9% του συνολικού παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Βέβαια, υπάρχει αντίδραση και από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και από τοπικούς βουλευτές.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε το αυτό, 9% τη στιγμή που το σχέδιο της μικρής ΔΕΗ δεν αφορούσε μόνο λιγνίτες. Αφορούσε υδροηλεκτρικά, αφορούσε φυσικό αέριο και συνολικά το 25% περίπου του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ. Μιλάμε για τη μέρα με τη νύχτα. Και κρατήστε πίσω στο μυαλό σας πως σε ό,τι αφορά τους λιγνίτες, υπάρχει και υποχρέωση της χώρας, αλλά και επιχειρησιακός σχεδιασμός εκ μέρους της ΔΕΗ, για απομείωση της παραγωγής ρεύματος μέσω λιγνίτη στα επόμενα χρόνια. Άρα, λοιπόν, μιλάμε για ένα ισορροπημένο σχέδιο, μιλάμε για μια ισορροπημένη συμφωνία, για την οποία δεν νομίζω ότι θα υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Και μία φράση σας, κύριε Υπουργέ. Όσο εύκολα έκλεισε ή κλείνει η 3η αξιολόγηση τόσο εύκολα θα κλείσει και η 4η;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ’ αρχήν, να πούμε ότι η 4η αξιολόγηση στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η μεγάλη διαπραγμάτευση, η οποία θα γίνει για το πλαίσιο της εξόδου της χώρας από το μνημόνιο.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Καθαρή έξοδος.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο στόχος ο δικός μας είναι η Ελλάδα τον Αύγουστο του 2018 να μπορεί να σταθεί αυτοδύναμα στις αγορές χρήματος, να μην χρειάζεται τη στήριξη του επίσημου τομέα για να αναχρηματοδοτεί το χρέος της. Και επίσης να έχουμε τη δυνατότητα για να διευρύνουμε το πεδίο ελευθερίας της άσκησης πολιτικής. Αυτή είναι η δική μας λογική. Νομίζω ότι θα τα καταφέρουμε. Ούτως ή άλλως, νομίζω ότι και οι αγορές, αλλά και οι πολιτικές δυνάμεις στην Ευρώπη σε αρκετά μεγάλο βαθμό προεξοφλούν τη θετική κατάληξη, επιτέλους, αυτής της ιστορίας. Δηλαδή, των προγραμμάτων τα οποία η Ελλάδα έχει κληθεί να εφαρμόσει.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστούμε θερμά για την παρουσία σας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και εγώ σας ευχαριστώ.