Home ΚοινωνίαΑιγαίο Πουθενά το Β. Αιγαίο στο ΣΑΣ

Πουθενά το Β. Αιγαίο στο ΣΑΣ

by ikariaki.gr
26 views

Βαγγέλης Παπαντώνης

Καμία επιπρόσθετη αναφορά στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Νέα δρομολόγια αναμένεται να δουν οι ταξιδιώτες φέτος στο Αιγαίο, όχι όμως που να συνδέουν τα νησιά της περιφέρειας μας. Μπορεί μετά την εξαγορά της Hellenic Seaways (HSW) από την Attica να είχε πέσει στο τραπέζι των προϋποθέσεων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού το άνοιγμα της γραμμής, ώστε να μη δημιουργούνται μονοπωλιακές καταστάσεις, όμως όπως φαίνεται δεν προκύπτει τη δεδομένη στιγμή κανένα απολύτως ενδιαφέρον από τις ακτοπλοϊκές για δρομολόγηση νέων πλοίων ή τη σύνδεση με άλλους προορισμούς. Και αυτό επιτρέπει τόσο στην HSW, όσο και στην Blue StarFerries (BSF) να εκμεταλλεύονται την παρουσία τους στο Β. Αιγαίο, χρησιμοποιώντας τα πλέον υπερήλικα πλοία του στόλου τους, δρομολογώντας ότι διαθέτουν σε νεότευκτο σκαρί στις πιο «λαοφιλείς» γραμμές του Αιγαίου.

Σε μια δεύτερη ανάγνωση της κατάστασης που επικρατεί αυτή τη στιγμή στο Αιγαίο, η απορρόφηση της HSW από την Attica μείωσε τους δυνατούς παίκτες της ακτοπλοΐας κατά έναν αρκετά σημαντικό. Στις μέρες μας, οι συγχωνεύσεις εταιρειών είναι σύνηθες φαινόμενο και πλέον οι δυνατές ναυτιλιακές εταιρείας μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Και αφού η HSW πέρασε στον έλεγχο της Attica, που διατηρεί στη δύναμή της και την Blue Star Ferries, έπαψε μονομιάς να υφίσταται μεταξύ τους ανταγωνισμός στις γραμμές του Β. Αιγαίου, από τον οποίο είχε οφέλη, σε επίπεδο υπηρεσιών αλλά και τιμών, το επιβατικό κοινό. Σε ποια ακτοπλοϊκή εταιρεία να προσδοκά κανείς πλέον; Υπάρχει περίπτωση να έρθει η Minoan ή η ΑΝΕΚ στη Μυτιλήνη; Έχουν σαφέστατα άλλες προτεραιότητες. Συν τοις άλλοις, τα οικονομικά δεδομένα των γραμμών του Β. Αιγαίου μόνο θελκτικά δεν είναι στην παρούσα συγκυρία.

Θεσσαλονίκη: Σποράδες ναι, Μυτιλήνη όχι

Στο μεταξύ ξεκίνησαν από χθες τα δρομολόγια των ταχύπλοων σκαφών Superspeed και  Supercat, συνδέοντας ακτοπλοϊκώς τη Θεσσαλονίκη με τις Σποράδες (Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο) και το λιμάνι του Βόλου. Πρόκειται για καθημερινή συχνότητα δρομολογίων τους καλοκαιρινούς μήνες, με ένα έξτρα δρομολόγιο κάθε Παρασκευή και Κυριακή, τοπικής σύνδεσης ανάμεσα σε Βόλο και Σκιάθο, που αναμένεται να εξυπηρετήσει αρκετά όσους θα αναζητήσουν στιγμές δροσιάς και χαλάρωσης σε κοντινούς προορισμούς από την ηπειρωτική Ελλάδα. Στον αντίποδα, παρότι αποτελεί διαχρονικό αίτημα των κατοίκων των νησιών, αλλά και αρκετών πολιτών της Βόρειας Ελλάδας, ούτε φέτος το καλοκαίρι συζητείται, πολλώ δε μάλλον να δρομολογείται κιόλας, η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Β. Αιγαίου και συγκεκριμένα τη Λέσβο.

Αξίζει να σημειωθεί, όπως είχε επισημανθεί από τον υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριο Σαντορινιό, στη διάρκεια του 14ου Περιφερειακού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στη Μυτιλήνη, πως ο δρόμος είναι ανοικτός για κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία που προσδοκά να δραστηριοποιηθεί, εκτιμώντας πως υπάρχει προοπτική κέρδους από το συγκεκριμένο δρομολόγιο. Ως φαίνεται όμως, καμία από τις δυνατές εταιρείες της ακτοπλοΐας δε συμμερίζεται τα «θέλω» των τοπικών φορέων, που σε κάθε ευκαιρία ζητούν την εκ νέου δραστηριοποίηση της συγκεκριμένης γραμμής. Η σύνδεση του νησιού μας με τη Βόρεια Ελλάδα γίνεται τα τελευταία χρόνια μέσω Καβάλας, με τις ακτοπλοϊκές να προτιμούν το λιμάνι αυτό, προφανώς λόγω της σχετικά μικρότερης απόστασης, που μεταφράζεται και σε λιγότερα καύσιμα.

Στα Χανιά η Minoan

Τα επόμενα 24ωρα αναμένεται να καταθέσουν οι Μινωικές Γραμμές τα σχετικά έγγραφα στο Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να δοθεί άδεια δρομολόγησης του «Mykonos Palace» στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά. Μπορεί το θέμα να μην ετέθη στο προχθεσινό Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) αλλά, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, είναι ζήτημα ημερών η εκχώρηση της άδειας δρομολόγησης από τον υπουργό και η «σφραγίδα» έγκρισης από το ΣΑΣ.

 

Μινωικές Γραμμές, Golden Star, Fast Ferries και Seajets εξετάζουν κάθε πιθανή ευκαιρία

Οι εναπομείναντες «παίκτες» στο Αιγαίο

Αφού Hellenic Seaways και Blue Star Ferries λειτουργούν πλέον σαν ενιαίο σύνολο, υπό τη σκέπη της Attica, στο χώρο της ακτοπλοΐας, οι υπόλοιπες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα νερά του Αιγαίου περιμένουν καρτερικά να τους παρουσιαστεί μια πιθανή ευκαιρία, ώστε να εισέλθουν σε γραμμές που μέχρι πρότινος δεν εξυπηρετούσαν, προσδοκώντας ουσιαστικά να αποκτήσουν ένα κάπως μεγαλύτερο κομμάτι από τη συνολική πίτα.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξάλλου, εγκρίνοντας την εξαγορά, δημιούργησε σημαντικές ανατροπές στον ανταγωνισμό, που επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά τόσο το επιβατικό κοινό όσο και τις τοπικές οικονομίες. Σύμφωνα με την Attica, η απόφαση περιλαμβάνει δεσμεύσεις, οι οποίες κατά την κρίση της Επιτροπής είναι κατάλληλες, επαρκείς και ανάλογες για να διασφαλίσουν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού και αφορούν μη αύξηση ναύλων και δημιουργία συνθηκών διευκόλυνσης εισόδου ανταγωνιστών στις επιμέρους επηρεαζόμενες αγορές. Δυνητικά, τόσο η Golden Star όσο και η FastFerries, αλλά κυρίως η μεγαλύτερη Seajets, μπορούν να ενδιαφερθούν για γραμμές, στις οποίες το ενοποιημένο σχήμα Attica – HSW διαθέτει πολύ μεγάλα μερίδια στην αγορά. Μια εξ’ αυτών και το Βόρειο Αιγαίο. Η Seajets εξάλλου δεν είναι άγνωστη στη Μυτιλήνη, αφού πλοία της εξυπηρετούσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα τις μεταφορές προσφύγων προς την ηπειρωτική Ελλάδα, κατά το 2016.

Ασφαλώς, «παιχνίδι» και μάλιστα δυνατό μπορούν να κάνουν και οι Μινωϊκές Γραμμές, διαταράσσοντας ισορροπίες στα νερά του Αιγαίου. Εξάλλου, είναι εκπεφρασμένη από πέρυσι κιόλας η πρόθεση της εταιρείας να επεκταθεί πέραν των γραμμών της Κρήτης. Παραμένει, πάντως αδιευκρίνιστο το κατά πόσο γρήγορα μπορεί να γίνουν τόσο σημαντικές αλλαγές στο χώρο της ελληνικής ακτοπλοΐας, αν και οι καλά γνωρίζοντες το χώρο επισημαίνουν ότι το 2018 θα αποτελέσει αναγνωριστικό παράγοντα, μετατοπίζοντας τις όποιες εξελίξεις για το 2019.

Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός πως για ορισμένους προορισμούς νησιών των Κυκλάδων, αλλά και του Βορείου Αιγαίου, αναλήφθηκε από την Attica η δέσμευση περιορισμού της συχνότητας των προσεγγίσεων, υπό την προϋπόθεση ότι ανταγωνιστές θα καλύψουν τους προορισμούς αυτούς με κατάλληλα πλοία, προσφέροντας επαρκή εξυπηρέτηση των συνδέσεων, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για την είσοδο νέων «παικτών» και στα μέρη μας.

 

Αναδημοσίευση από : https://www.emprosnet.gr

Διαβάστε ακόμα

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue