Καλή σας μέρα φίλοι μου, όπου κι αν είσαστε, στο νησί ή στη κοντινή ή μακρινή ξενιτιά.
Αυτές τις μέρες, αλλά και πάντα για να είμαστε ειλικρινείς, έρχονται στο γραφείο μας διάφορες ειδήσεις, καλές ή κακές δεν έχει σημασία, τις οποίες και δημοσιεύουμε, όπως είμαστε υποχρεωμένοι βάσει της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Αλλά επίσης τώρα τελευταία από τα μέσα μαζικής δικτύωσης, δίνεται η δυνατότητα στον κάθε αναγνώστη να σχολιάσει την είδηση που διαβάζει. Βέβαια υπάρχουν σχόλια απρεπή και υβριστικά, που δεν επιτρέπουμε εμείς, σεβόμενοι τους υπόλοιπους αναγνώστες μας, να υπάρχουν και φυσικά τα διαγράφουμε. Αυτό είναι δικαίωμα μας, όπως επιτρέπουμε την όποια ελεύθερη γνώμη να εκφράζεται, να μην επιτρέπουμε σε μερικούς, ευτυχώς είναι λίγοι, να βγάζουν την όποια “ανωμαλία του εγκεφάλου τους”, που μεταφράζεται σε χυδαιολογήματα και ύβρεις εναντίον προσώπων, απλά και μόνο για να πουν κάτι, έστω κι αν πέρα από την ύβρη χωρίς αιτία, δεν έχουν τίποτα σοβαρό να αναφέρουν.
Θα μου πείτε γιατί έκανα αυτό τον μακρύ πρόλογο; Για να συνεχίσω με μια άλλη κατηγορία, καθόλα αξιοσέβαστων συμπατριωτών μας, ευτυχώς κι αυτοί είναι λίγοι και γραφικοί, που ανακάλυψαν ότι για τα προβλήματα της Νότιας Ικαρίας, φταίνε αυτοί από την Βόρεια πλευρά που δεν θέλουν το καλό και την πρόοδο αυτής της πλευράς, ή το αντίστοιχο για τους κατοίκους της Βόρειας πλευράς που για ότι κακό συμβαίνει σ’ αυτό το τμήμα του νησιού “έχουν βάλει το χεράκι τους ” οι….Νότιοι. Αυτά όλα και άλλα πολλά που διάβαζα μου ….”ανέβασαν το αίμα στο κεφάλι” και είπα να τα πούμε ..”ενα χεράκι” για να ξέρουμε τι λέμε …όταν το λέμε, τι κάνουμε …όταν το κάνουμε, ή στη καλύτερη περίπτωση όταν δεν το κάνουμε, τι ζητάμε, πότε το ζητάμε, πως το ζητάμε, ποια εποχή πρέπει να το ζητάμε και κυρίως από ποιόν πρέπει να το ζητάμε, αλλά το τελευταίο τι έχουμε κάνει εμείς οι ίδιοι, χωρίς να περιμένουμε μονίμως να μας λύσουν άλλοι τα δικά μας προβλήματα.
Αναφέρομαι φυσικά στο ακτοπλοϊκό του νησιού μας που έδωσε την αιτία και την αφορμή να ακουστούν και να γραφτούν τα πιο απίθανα πράγματα.
Για να το δούμε λοιπόν το θέμα απ’ την αρχή και να πούμε τα πράγματα με τ’ όνομα τους. Πότε βγαίνουν τα δρομολόγια της καλοκαιρινής περιόδου για όλα τα πλοία που εξυπηρετούν όλους τους προορισμούς σε όλη την Ελλάδα; Τον χειμώνα στα Συμβούλια Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) που συγκαλούνται και σ’ αυτά πέρα από τους καθ’ ύλη αρμόδιους, συμμετέχουν και εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β΄ βαθμού, όπως και εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων που έχουν άμεση σχέση με το εμπόριο και τον τουρισμό στα νησιά. Εκεί λοιπόν κάθονται σ’ ένα τραπέζι, απέναντι ο ένας στον άλλο, εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιριών, του Υπουργείου Ναυτιλίας, Περιφερειάρχες, Δήμαρχοι, ξενοδόχοι, έμποροι, μεταφορείς κλπ. και βάζουν επάνω στο τραπέζι τα αιτήματα τους, ο καθένας υποστηρίζοντας τους λόγους που θέλει το Χ πλοίο της Ψ εταιρείας που εξυπηρετεί ή θέλει να εξυπηρετήσει τα λιμάνια στα οποία εκπροσωπεί και πόσα δρομολόγια είναι απαραίτητα, απαριθμώντας και τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ή τα λιμάνια του νησιού του να έχουν τακτική συγκοινωνία με το κεντρικό λιμάνι (Πειραιάς εν προκειμένω), ή άλλους προορισμούς. Αυτά λέει ο κανόνας της ελεύθερης οικονομίας. Στα συγκεκριμένα λοιπόν Σ.Α.Σ. ήταν εκπρόσωποι από τις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, και τα μεγάλα νησιά του Βορείου Αιγαίου, αλλά από την Ικαρία κανείς. Συν το γεγονός ότι φέτος είχαμε κι ένα επιπλέον λόγο να είμαστε παρόντες, η εξαγορά της εταιρείας που μας εξυπηρετεί χρόνια (HSW) από μια άλλη (ATTICA GROUP), κάτι που θα οδηγούσε πάλι σε μονοπώλιο, αφού δεν θα υπήρχε μεταξύ τους πλέον ανταγωνισμός. Το ότι άργησε να επικαιροποιηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η αγοραπωλησία δεν αποτελεί δικαιολογία, γιατί ήταν μια …”σχεδόν τελειωμένη υπόθεση”, απόμεναν μόνο τα τυπικά, οι υπογραφές και οι σφραγίδες.
Γνωρίζαμε ότι η HSW όπως το κάνει κάθε χρόνο στην φουλ σεζόν επιλέγει το λιμάνι του Ευδήλου, να κάνει 6 δρομολόγια την εβδομάδα, γιατί από εκεί έχει αυτή την περίοδο κέρδος και σ’ αυτό δεν φταίνε οι κάτοικοι του βόρειου τμήματος του νησιού, αλλά το οικονομικό συμφέρον της εταιρείας και μόνο. Τι έπρεπε να γίνει λοιπόν για το λιμάνι του Αγίου Κηρύκου, τον χειμώνα όμως που μας πέρασε και όχι τώρα. Να ζητήσουμε όπως πολύ σωστά αναφέρεται, η εύρυθμη λειτουργία των παγκοσμίου φήμης ιαματικών πηγών μας και η εξυπηρέτηση των λουομένων να γίνεται , όπως είναι φυσικό και με τη λιγότερη ταλαιπωρία, από το πιο κοντινό λιμάνι στις πηγές, δηλ. αυτό του Αγίου Κηρύκου. Αυτός και μόνο είναι ένας σοβαρός λόγος. Οι υπόλοιποι (ταλαιπωρία των κατοίκων του νοτίου τμήματος του νησιού, εξυπηρέτηση στην μεταφορά ασθενών από το νοσοκομείο του νησιού στον Πειραιά ή τη Σάμο κλπ.) εννοούνται. Εκεί συμπληρώνεται και η λειτουργία των επιχειρήσεων εστίασης και διαμονής, που σχετίζονται με τον ιαματικό τουρισμό.
Αλλά το να “βγάζουμε” κι άλλες δικαιολογίες που εμείς οι ίδιοι το ξέρουμε καλύτερα, [περί ασφαλούς λιμανιού, περί δημοσίων υπηρεσιών, ακριβών κομίστρων στα ταξί (σαν μόνο μέσο μεταφοράς), ή της πρωτεύουσας του νησιού] σηκώνουν …πολλή κουβέντα.
Για να τα πούμε με δυο λόγια, το λιμάνι του Αγίου Κηρύκου είναι όπως και του Ευδήλου λιμάνια χωρίς ιδιαίτερη προστασία, αντίθετα θα έλεγα χρειάζονται έργα ενίσχυσης. Γνωρίζουμε όλοι ότι ο κεντρικός λιμενοβραχίονας έχει υποσκαφτεί από τον έντονο κυματισμό και χρειάζεται ενίσχυση, γι αυτό άλλωστε λειτουργεί η πρόσδεση σε άλλο σημείο του λιμανιού. Όταν ο καιρός είναι νότιος, με έντονο κυματισμό, ο παραλιακός δρόμος γεμίζει νερά κάνοντας αδύνατη τη διάβαση πεζών, αλλά και τα αυτοκίνητα που έρχονται ή φεύγουν από το καράβι πρέπει να διαλέξουν το δρομολόγιο από τα χωριά πάνω από τον Άγιο Κήρυκο, αφού η κεντρική πλατεία είναι μόνο για τα οχήματα τροφοδοσίας, ανεξάρτητα αν παραβαίνοντας τον κανόνα πολλοί, ιδίως τον χειμώνα, περνούν μέσα από την πλατεία.
Μιλούν πολλοί για τις δημόσιες υπηρεσίες του Αγίου Κηρύκου και τον λόγο για τον οποίο πρέπει να έχει προτεραιότητα αυτό το λιμάνι, συν το γεγονός ότι είναι η πρωτεύουσα του νησιού. Εκτός από το Επαρχείο, τον Δήμο, το Νοσοκομείο και τις τράπεζες, μπορείτε να μου πείτε ποιες άλλες δημόσιες υπηρεσίες έχει ο Άγιος Κήρυκος; Τη υποστελεχωμένη Εφορία (2 άτομα), το υποστελεχωμένο ΙΚΑ ή το Κτηνιατρείο (που κανονικά θα έπρεπε να είναι στη βόρεια πλευρά, αφού εκεί είναι το μεγαλύτερο ποσοστό των ποιμενόμενων ή αποίμενων ζώων). Δεν αμφιβάλλει κανείς ότι ο Άγιος Κήρυκος είναι η διοικητική πρωτεύουσα του νησιού, αλλά το μεγαλύτερο ποσοστό των μονίμων κατοίκων του νησιού κατοικεί στο βόρειο τμήμα. Επιπλέον (ακούστηκε κι αυτό) οι υπηρεσίες αυτές εξυπηρετούν και τα νησιά των Φούρνων. Εκτός από το Νοσοκομείο και τις τράπεζες ή άντε και το Κτηνιατρείο, ποιες άλλες υπηρεσίες είναι απαραίτητες για τους φίλους μας και συμπατριώτες Φουρνιώτες; Με το θέμα της Εφορίας ή το ΙΚΑ και τον ΟΓΑ έχουν δρομολογηθεί όλα (και δεν χαίρομαι καθόλου γι αυτό), είτε ηλεκτρονικά, είτε με την απ’ ευθείας μετάβαση για σοβαρότερες υποθέσεις, στη Σάμο όπου μετέφεραν τις πάλαι ποτέ στελεχωμένες υπηρεσίες της Ικαρίας.
Για το θέμα της μεταφοράς των κατοίκων από το λιμάνι του Ευδήλου στον Άγιο Κήρυκο, με το ταξί (ως μοναδικό μέσο και με ακριβό κόμιστρο), γνωρίζουμε όλοι ότι στην Ικαρία μπορεί να μην έχει οργανωμένο ΚΤΕΛ, αλλά μεταφορείς έχουν δρομολογήσει λεωφορεία στη γραμμή αυτή και από το λιμάνι του Ευδήλου, με πολύ χαμηλότερο κόμιστρο, όπως φυσικά γίνεται και όλο τον χρόνο από το λιμάνι του Αγίου Κηρύκου στη βόρεια πλευρά του νησιού. Αυτά τα λεωφορεία θα μπορούσαν να είναι κι έξω από το αεροδρόμιο του νησιού όταν έχουμε πτήσεις από και προς το νησί μας, αν δεν υπήρχε η αντιδικία τους με μερίδα των αυτοκινητιστών, που ελπίζουμε σύντομα να λήξει, προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών μας.
Αντίστοιχα θα μπορούσα να πω και για το λιμάνι του Ευδήλου και τη δυσλειτουργία του. Μην ξεχνάτε ότι πέρσι είχα αναφέρει σε άρθρο μου για την μη παράδοση του νέου λιμανιού, μου είχαν πει τότε ότι έχει γίνει “διοικητική παράδοση” και ότι όλα είναι έτοιμα για να χρησιμοποιηθεί σύντομα. Δυστυχώς λίγο καιρό μετά έρχεται ένας “γερός βοριάς” για να αποδείξει ότι η κατασκευή του νέου λιμανιού είχε πολλά κατασκευαστικά προβλήματα, με αποτέλεσμα ο λιμενοβραχίονας….να “καθίσει” και να αναζητούν όλοι τώρα τι έφταιξε… Ο εργολάβος βέβαια πληρώθηκε…κι έφυγε σαν κύριος. Το θέμα είναι ανείχαν προνοήσει οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας (επιβλέπουσας αρχής), να υπάρχει ποινική ρήτρα για να πληρώσουν όλη τη ζημιά οι κάθε είδους….”εγγυημένοι εργολάβοι”; Όχι ότι κι εδώ λύθηκε το θέμα, γιατί ιδιαίτερα τον χειμώνα, οι κάτοικοι του νησιού μας ή οι επισκέπτες που βγαίνουν από το καράβι …λούζονται κανονικά από τη θάλασσα που σπάει στο εξωτερικό τοίχωμα του λιμενοβραχίονα. Όπως επίσης ότι η πρόσβαση προς τα δυτικά χωριά του νησιού, μέσα από τα στενά σοκάκια του Ευδήλου, κάνει περισσότερο από ποτέ αναγκαίο να κατασκευαστεί ο πολυαναφερόμενος παρακαμπτήριος δρόμος του Ευδήλου.
Για τις ανύπαρκτες δημόσιες υπηρεσίες του βορείου τμήματος τι να πω; Η μια και μοναδική τράπεζα στον Εύδηλο έκλεισε λόγω μη ενδιαφέροντος των όποιων πελατών είχε, αφού έκαναν το λάθος να ….συνδυάζουν τις τραπεζικές τους συναλλαγές με άλλες εργασίες τους σε άλλες υπηρεσίες στον Άγιο Κήρυκο κι έτσι η τράπεζα αυτή ….δεν είχε αντικείμενο όπως είπαν οι ανώτερες διευθύνσεις της στο Αιγαίο. Ο ΟΤΕ ή άλλες υπηρεσίες ή καταργήθηκαν ή συρρικνώθηκαν ή μεταφέρθηκαν σε καταστήματα ιδιωτών για εξυπηρέτηση. Ακόμα και η πληρωμή λογαριασμών της ΔΕΗ που ήταν στον Άγιο Κήρυκο κι αυτές πληρώνονται είτε μέσω τραπεζών είτε μέσω των ΕΛΤΑ (η μόνη δημόσια υπηρεσία που λειτουργεί ακόμα κανονικά σ’ όλο το νησί).
Θα μου πείτε …”πολύ μαύρα μας τα λες ρε φίλε”, όμως εγώ παρ’ όλη αυτή τη μαυρίλα, λέω και θα το λέω πάντα, ότι υπάρχουν λύσεις, αρκεί να το θέλουμε όλοι μαζί, γιατί είναι ιδιαίτερη πολυτέλεια 8.000 – 9.000 ψυχές που ζούμε σ’ αυτή τη γωνιά της Ελλάδας, σ’ αυτό τον βράχο του Αιγαίου, να χωριζόμαστε σε “βόρειους” και “νότιους”.
Κατ’ αρχήν να βάλουμε μυαλό και να συμμετέχουμε όλοι μαζί ενωμένοι στη διεκδίκηση των αιτημάτων μας για όλο το νησί. Όταν συζητιούνται θέματα ακτοπλοϊκών δρομολογίων, την εποχή που συζητιούνται, να είμαστε παρόντες και να διεκδικούμε. Τώρα αυτά που ζητάμε δεν λέω ότι δεν πρέπει να τα ζητάμε (καλά κάνουμε), αλλά το ερώτημα είναι τι πιθανότητες έχουμε να κερδίσουμε έστω και τα ελάχιστα.
Από την άλλη αν θέλουμε να δούμε καλύτερες μέρες για το νησί μας να κάτσουμε και να λύσουμε τα σοβαρά προβλήματα που έχουν σχέση και με το τουρισμό αλλά κυρίως με τη διαβίωση των μονίμων κατοίκων και να μην τα κάνουμε “πυροτεχνήματα” σκοπεύοντας ο ένας την …αυλή του γείτονα, παραφράζοντας την παλιά Καριώτικη παροιμία για την “κατσίκα του γείτονα”.
Και θα γίνω …επί τροχάδην πιο σαφής για να μην σας κουράζω άλλο με συγκεκριμένα προβλήματα και συγκεκριμένες προτάσεις μου που πρέπει να εισακουστούν.
Κατ’ αρχήν η Λουτρόπολη των Θέρμων πότε ξεκινά την περίοδο λειτουργίας της; Σχεδόν μαζί με την θερινή περίοδο, αφού πριν λίγες μέρες ανακοίνωσε ο Δήμος την έναρξη λειτουργίας τους. Αλήθεια τον χειμώνα το ιαματικό νερό…..”κρυώνει”; Όχι βέβαια αλλά υπάρχουν προβλήματα στη λειτουργία τους από έλλειψη προσωπικού και άλλα πολλά, όπως μας ενημέρωσαν από τον Δήμο. Για σκεφτείτε το λίγο…..έχουμε ένα χρυσάφι στα χέρια μας και το δουλεύουμε με …δόσεις, με τις όποιες δικαιολογίες. Τι περιμένουμε; Να βρεθεί κάποιος ιδιώτης, ξένος με το νησί, να αγοράσει τις πηγές μας και να τις εκμεταλλεύεται; Τα διάφορα …ΤΑΙΠΕΔ καραδοκούν αν κάτσουμε κι άλλο στη μακαριότητα μας. Αντί να γίνει σημαία μας (πρόσφατα άλλωστε ο Δήμος διοργάνωσε με επιτυχία στο νησί Συνέδριο για τον Ιαματικό τουρισμό), η παγκοσμίου φήμης λουτρόπολη μας και να την διαφημίζουμε, αλλά και να την λειτουργούμε βέβαια, όλο τον χρόνο, έχουμε ένα σωρό δικαιολογίες, περί έλλειψης κονδυλίων για κάλυψη των αναγκών σε προσωπικό και έξοδα λειτουργίας κλπ. κλπ. Αυτά, αν ξεπεράσουμε τις διάφορες ιδεοληψίες ,τα προσπερνάμε, απευθυνόμενοι σε διάφορους ιδιωτικούς φορείς, που με έλεγχο της τοπικής οργανωμένης πολιτείας (Δήμος), μπαίνουν χρηματοδότες με διάφορα ανταποδοτικά οφέλη.
Έχουμε μια όμορφη Δημοτική Μαρίνα στο λιμάνι του Αγίου Κηρύκου, που ακόμα δεν λειτουργεί, αφαιρώντας από τον Δήμο σημαντικά έσοδα.
Υπάρχει στον Άγιο Κήρυκο ένα παλιό τουριστικό συγκρότημα (Τούλα Παλλάς) που γνωρίζω ότι έχουν παραμείνει αρκετά προβλήματα από το παρελθόν (ιδιοκτησιακό κλπ), που αν μπορούσε να βρεθεί λύση θα ήταν ευχής έργο να λειτουργήσει μια σχολή του Πανεπιστημίου του Αιγαίου, εάν και εφόσον το ζητούσαμε.
Υπάρχουν πανέμορφες παραλίες στην νότια πλευρά που δεν τους έχουμε δώσει καμία σημασία, από τον Φάρο (αυτή είναι ευτυχώς αξιοποιημένη) μέχρι τον Μαγγανίτη, επιμένοντας να διαφημίζουμε μόνο τις Σεϋχέλες. Μια πολλή όμορφη παραλία, αλλά δύσκολη στην πρόσβαση της από ξηράς. Τόσο δύσκολο είναι να φτιάξουμε κάποια σκαλάκια από τοπική πέτρα, όπως έχουν γίνει σε παραλίες της βόρειας πλευράς (Λιβάδι, Αμμουδάκι, Νάς), για να μπορούν να κατεβαίνουν και να ανεβαίνουν, κυρίως με ασφάλεια, ζευγάρια με παιδάκια;
Έχουμε θαυμάσια χωριουδάκια στην ορεινή κυρίως ζώνη του νησιού, που μπορούν μέσα από αυτό το όντως δύσκολο δαιδαλώδες οδικό δίκτυο, να αξιοποιηθούν προς όφελος αυτών των κατοίκων που μένουν εκεί και όχι να είναι μια απλή “περατζάδα”, αφού κανείς δεν έχει πει στον επισκέπτη να σταματήσει για το “Καψαλινό Κάστρο”, τον “Γέρο”, το “Κάστρο του Κοσκινά” και τόσα άλλα φυσικά μνημεία της φύσης. Αν σταματούσαν λοιπόν να τα επισκεφθούν, έστω με ένα καφεδάκι, ένα τσίπουρο, ένα γλυκό, θα έδινε άλλη όψη στην κοινωνία αυτών των χωριών.
Έχουμε σε όλο το μήκος του νησιού θαυμάσια μονοπάτια, που συντηρούνται για να είναι προσβάσιμα είτε από τοπικούς συλλόγους, ή τον Ορειβατικό Σύλλογο Ικαρίας. Πόσα και πόσα γκρουπάκια μπορούν να επισκεφθούν από κοντά και να γνωρίσουν την θαυμάσια χλωρίδα και πανίδα του νησιού μας.
Στην Δυτική πλευρά του νησιού μας, τελειώνει και δίνεται σταδιακά σε λειτουργία το μεγάλο έργο της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, το Υβριδικό της Προεσπέρας. Ένα έργο που θα βοηθήσει σημαντικά στην ενεργειακή αυτάρκεια του νησιού μας, αλλά και θα …”δώσει ζωή” και στα γύρω χωριά με τον “Επιστημονικό Τουρισμό” που προσελκύει αυτό το έργο, αφού είναι το πρώτο που γίνεται στην Μεσόγειο.
Θα μπορούσα να πω και πολλά άλλα που αναδεικνύουν την μοναδικότητα αυτού του τόπου, αλλά επιφυλάσσομαι να το κάνω σε άλλα μου άρθρα. Είναι όμως απολύτως απαραίτητο να το καταλάβουμε όλοι μας ότι ζήσαμε, ζούμε και θα ζούμε πάντα σαν μια ενιαία κοινωνία, από την εποχή των προπαπούδων μας μέχρι σήμερα. Δεν χωρούν λοιπόν “πολυτελείς ανόητες σκέψεις ” μερικών γραφικών που θέλουν να επιβάλλουν την άποψη για ανάπτυξη της μιας και υποβάθμιση της άλλης πλευράς του νησιού μας. Ας το καταλάβουμε το συντομότερο, όσο οι γείτονες μας και ιδιαίτερα οι κοντινοί μας βλέπουν να μην συμφωνούμε μεταξύ μας, χαίρονται και ικανοποιούνται για ίδιον όφελος. Ας μην τους κάνουμε τη χάρη και ας δούμε όλοι μαζί την κοινή προκοπή του νησιού μας. Απομονώστε αυτές τις ανόητες φωνές και εξηγήστε τους να καταλάβουν την αξία της ομόνοιας και της σύμπνοιας όλων των Καριωτών σαν μια γροθιά. Μην ξεχνάτε το ρητό των προγόνων μας στην εποχή της απελευθέρωσης του νησιού μας από τους Τούρκους….”Ούλοι εμείς Εφέντη”.
Σωτήρης Πολίτης