Χρήστος Στεφάνου
Ενδιαφέροντα στοιχεία και δεδομένα έχει αναδείξει η περαιτέρω εξέταση των σεναρίων για την ηλεκτροδότηση των νησιών του Β. Αιγαίου, στη βάση της μελέτης που εκπονήθηκε από το ΕΜΠ και έχει στα χέρια της η ΡΑΕ.
Η ανάλυση των σεναρίων έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς υπάρχουν επιχειρηματικά σχέδια που τρέχουν από τη ΔΕΠΑ, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και από την ισπανική Enagas, της οποίας η εμπλοκή στην ελληνική αγορά είναι ακόμη εντονότερη μετά την είσοδό της στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ.
Τούτων δοθέντων, η ανάλυση της οικονομικότητας των λύσεων και η σύγκρισή τους με τη λύση της ηλεκτρικής διασύνδεσης (πχ με την Εύβοια) δείχνει 10 διαφορετικά σενάρια: ανάλογα με τις λύσεις που επιλέγονται για πλωτές ή χερσαίες εγκαταστάσεις αλλά και τις τοπικές διασυνδέσεις μεταξύ των νησιών, τα κόστη κυμαίνονται μεταξύ 600 εκατ. ευρώ έως 1 δις ευρώ.
Η πιο ακριβή λύση του 1 δις περιλαμβάνει και εγκατάσταση παραγωγής ρεύματος μαζί με την εγκατάσταση αεριοποίησης του υγροποιημένου αερίου, ενώ η λύση της της μετατροπής των υφιστάμενων μονάδων ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν με αέριο, μειώνει το κόστος σε εφάμιλλο επίπεδο με τα κόστη της διασύνδεσης.
Μεταξύ των νησιών που εξετάζονται περιλαμβάνονται η Ικαρία, το Αγαθονήσι, η Σάμος, η Λέσβος, η Λήμνος, η Χίος και η Σκύρος.
Υπενθυμίζεται ότι η συνδρομή του ΕΜΠ έχει ζητηθεί από τη ΡΑΕ και την επιτροπή που έχει συσταθεί προκειμένου να εξετάσει την οικονομικότητα του τρόπου ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ της χώρας.
Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι προσώρας η διασύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου δεν έχει περιληφθεί στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, ωστόσο ο Διαχειριστής έχει έντονο ενδιαφέρον.
Στον αντίποδα η ΔΕΠΑ εξετάζει τη λύση της μεταφοράς μικρών φορτίων υγροποιημένου αερίου από μεγάλα τερματικά είτε μέσω ειδικών βυτιοφόρων, είτε με μικρά πλοία LNG προς περιφερειακά τερματικά και σταθμούς αποθήκευσης σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το βασικό δίκτυο φυσικού αερίου.
Αναδημοσίευση από : https://energypress.gr