Home ΑρθρογράφοιΕλεύθερη Πένα Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: “Οι άνθρωποι κάνουν Ραδιόφωνο για Ανθρώπους που ακούνε Ραδιόφωνο.”

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: “Οι άνθρωποι κάνουν Ραδιόφωνο για Ανθρώπους που ακούνε Ραδιόφωνο.”

by ikariaki.gr
84 views

Κρίνουμε απαραίτητο οι άνθρωποι που καθορίζουν την πορεία και τις τύχες ενός Ραδιοφωνικού Σταθμού να γνωρίζουν όλες τις παραμέτρους λειτουργίας του και να έχουν περάσει, έστω και για λίγο, από διάφορες επιμέρους θέσεις ευθύνης.  Ο Κωνσταντίνος Σιτόπουλος με περισσότερες από 3 δεκαετίες προσφοράς στη Βιομηχανία του Ραδιοφώνου, είναι ένας από αυτούς τους ανθρώπους που αξιοκρατικά φέρουν τον άτυπο τιμητικό τίτλο “Άνθρωπος του Ραδιοφώνου” και αυτό γιατί σπούδασε και γνωρίζει τις βασικές αρχές της Ηχοληψίας (ελάχιστοι γνωρίζουν τούτο) καθώς και όλων των τεχνικών ζητημάτων που σχετίζονται με το Ραδιόφωνο, κατέχει εξαιρετικά τον χειρισμό καθιερωμένων παγκοσμίως λύσεων Music Scheduling, όπως και όλων των παραμέτρων Διαχείρισης ενός Ρ/Σ (FM, HD RADIO, DAB και Web, από τα πνευματικά δικαιώματα και την εργατική νομοθεσία έως τη διαφημιστική αγορά).

Κείμενο: Ανδρέας Τζανάκος
Φωτογραφίες: Αρχείο Κωνσταντίνου Σιτόπουλου

 

Επίσης, επί πολλά χρόνια έχει διατελέσει επιτυχημένος Anchorman σε Breakfast (πρωϊνά) ή άλλα Shows υψηλής ακροαματικότητας Ρ/Σ, διαθέτοντας ως παρουσιαστής και μουσικός παραγωγός εξαιρετικές γνώσεις σε ποικίλο μουσικό ρεπερτόριο. Θυμίζουμε ότι με τη φωνή του, τη χρηστική πληροφορία, ή το έξυπνο χιούμορ του και όχι μόνον εδώ και χρόνια μας φτιάχνει τη διάθεση σε ώρες μποτιλιαρίσματος στο αυτοκίνητο, ή σε μία δύσκολη μέρα στο γραφείο μας.

 

Kostas Sitopoulos 4

Δευτέρα έως Παρασκευή ο Κωνσταντίνος Σιτόπουλος μας λέει καλημέρα από τον Ρ/Σ Nostos 100,6 της Αττικής

 

radiotvlink.gr: Ο ενικός στη συνέντευξη αυτή δεν προκύπτει από την άποψη μου ότι στην Αρχαία Ελλάδα (εποχή φωτός για όλον τον κόσμο) απλά δεν υπήρχε ο πληθυντικός ευγενείας (εφευρέθηκε αλλού και για λόγους που δεν εξετάζουμε τώρα) και πως η ευγένεια και ο σεβασμός στον συνομιλητή αποδίδονταν με άλλον τρόπο. Απλά, προκύπτει από το γεγονός ότι γνωριζόμαστε εδώ και αρκετά χρόνια. Επιθυμώ, λοιπόν, αγαπητέ Κωνσταντίνε, η συζήτηση μας να εκκινήσει από το σύντομο, όσο και περιεκτικό βιογραφικό σου, αφού μία τόσο σημαντική διαδρομή 30 και περισσοτέρων ετών θεωρώ απαραίτητο να καταγραφεί εδώ, διευκολύνοντας τους αναγνώστες μας να μάθουν, ή/και να θυμηθούν ποιος πραγματικά είναι ο Κωνσταντίνος Σιτόπουλος.

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Σίγουρα είναι πιο απλό να βρει κανείς το cv μου στο LinkedIn. Όμως, για να αρχίσω Ανδρέα από κάπου, αυτό που με έχει σημαδέψει είναι το πως μπλέχτηκα με το Ραδιόφωνο όταν ήμουν ακόμη πιτσιρίκι. Θυμάσαι, το 1983 που δεν υπήρχαν ακόμη Ιδιωτικοί Σταθμοί στην Ελλάδα και στο Ραδιόφωνο μέρα μεσημέρι εκτός από την ΕΡΤ μπορούσες να ακούσεις μόνο φύσημα στη μπάντα των FM; Δεν σου κρύβω ότι αυτό το φύσημα στη μπάντα έχω επιθυμήσει πολύ να το ακούσω ξανά. Όταν όμως έπεφτε η νύχτα εκατοντάδες πειρατικοί Σταθμοί σε ολόκληρη τη χώρα και χιλιάδες ερασιτέχνες προσέφεραν ακριβώς αυτό που αργότερα έμελε να εξελιχτεί σε ιδιωτική ραδιοφωνία. Αυτοί που γνωρίζουν από πρόσωπα και πράγματα, ξέρουν ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι δημοτικοί και οι Ιδιωτικοί Σταθμοί τεχνικά, κατασκευάστηκαν από τέως πειρατές. Πομποί, κεραίες και Studio, βασικά “στήθηκαν” από ορισμένους ερασιτέχνες με μεράκι. Αυτό είναι κάτι που όλοι το γνώριζαν αλλά κανείς δεν το ανέφερε ποτέ επισήμως. Εκείνη την εποχή λοιπόν βρέθηκα και εγώ με ένα μικρό πομπουδάκι αρχικά να πειραματίζομαι. Με το κολλητήρι στο χέρι, με μπόλικο καλάι, και τα χέρια να μυρίζουν συνέχεια soldery διαβάζοντας τα έντυπα της εποχής, τον ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΛΟΓΗ, ΕΛΕΚΤΟΡ και το Radio Amateur’s Handbook έκανα τις πρώτες μου απόπειρες που μου έφεραν στο σπίτι σύντομα το ραδιογωνιόμετρο και αργότερα ένα δικαστήριο όπου αθωώθηκα, ευτυχώς, επειδή ήμουν ανήλικος. Όμως όταν είσαι πιτσιρίκος πεισμώνεις και θέλεις να το παίξεις επαναστάτης. Το δικαστήριο αντί να με αποτρέψει από το να ασχοληθώ με το Ραδιόφωνο … με έκανε πιο μανιώδη ερασιτέχνη και φυσικά και πιο προσεκτικό. Συνέχισα λοιπόν τις πειρατικές εκπομπές και παράλληλα φοιτούσα στην Σχολή Ηχοληψίας Παπαντωνοπούλου. Και κάπου εκεί βρέθηκα να συνεργάζομαι με μια σειρά από μικρούς ιδιωτικούς Ραδιοφωνικούς Σταθμούς της εποχής, μεταξύ αυτών και ο ιστορικός Jeronimo Groovy, αφού είχε ξεκινήσει πια η ιδιωτική ραδιοφωνία στη χώρα μας. Μετά άρχισαν πιο σοβαρές συνεργασίες. Galaxy 92, Kiss FM, KLIK fm 88, ΑΘΗΝΑ 984, BEST RADIO, ΛΑΜΨΗ 92.3 μέχρι που βρέθηκα στο τιμόνι του 88.3 VILLAGE FM ως Διευθυντής Προγράμματος αλλά και σαν Breakfast Host. Βέβαια για να καταλήξω εκεί έδωσα … “εξετάσεις”, μιας και το management του Σταθμού ανήκε στην πρωτοπόρα τότε SBS, που μετέπειτα απορροφήθηκε από την ProSiebenSAT1,το κορυφαίο media group της Ευρώπης. Σεμινάρια επί σεμιναρίων με θέμα το management στο Ραδιόφωνο, από τους ξένους που είχα… πάνω από το κεφάλι μου. Πολλά σεμινάρια Ραδιοφώνου με κορυφαίους ραδιοφωνατζήδες του εξωτερικού και πολύ … διάβασμα, μελέτη και προσωπική εργασία. Δεν σου κρύβω ότι στάθηκα τυχερός. ΔΕΝ υπάρχει κάτι πιο αποτελεσματικό και πολλά υποσχόμενο στον κλάδο σου, από το να σου κάνουν coaching επαγγελματίες του χώρου που πιστεύουν σε σένα και στις ικανότητες σου. Αυτοί μου προσέφεραν τις όποιες γνώσεις έχω τώρα στο Ραδιόφωνο και με έκαναν ότι είμαι σήμερα ως επαγγελματίας του χώρου και τους ευχαριστώ πολύ. Peter, Francois, Brian and Guy, thank you.

 

radiotvlink.gr:Με βάση την εμπειρία σου από όλες τις θέσεις ευθύνης που έχεις υπηρετήσει το Ραδιόφωνο, ποιες θεωρείς ποιο σημαντικές και ποια είναι τα χαρακτηριστικά αλλά και τα εφόδια που πρέπει να έχει ο άνθρωπος που θα βρεθεί σε αυτές τις θέσεις; Με λίγα λόγια ποιο είναι το background που πρέπει να έχει ο Γενικός Διευθυντής, ο Διευθυντής Προγράμματος, αλλά και ο Τεχνικός Διευθυντής ενός Ραδιοφωνικού Σταθμού;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Ανοίγεις μεγάλο κεφάλαιο Ανδρέα. Βασικά ανοίγεις τους ασκούς του Αιόλου. Και δεν μπορείς να τους κλείσεις με λίγα λόγια, αλλά ευτυχώς έχουμε χρόνο (γέλια). Καταρχήν θα έλεγα ότι ο Γενικός Διευθυντής ενός Σταθμού οφείλει να γνωρίζει από επιχειρήσεις γενικώς, διότι πρωτίστως ένας Σταθμός είναι μια επιχείρηση και ως τέτοια θα πρέπει να αντιμετωπίζεται για να έχει διάρκεια στο χρόνο. Θα σου υπενθυμίσω ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ραδιοφωνικών Σταθμών της χώρας είναι χρεωμένες επιχειρήσεις. Δυστυχώς. Και φυσικά το βασικό αίτιο δεν είναι μόνο η οικονομική κρίση που ταλανίζει τη χώρα και το χώρο μας. Είναι η σωστή, ή η λανθασμένη διαχείριση του Σταθμού ως επιχείρηση. Εάν συμφωνήσουμε σε αυτό, αμέσως τίθεται το ερώτημα πόσο ικανοί είναι λοιπόν οι Γενικοί Διευθυντές των Σταθμών αυτών. Σε πολλές των περιπτώσεων, κυρίως στην υπόλοιπη Ελλάδα και όχι τόσο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ο Γενικός Διευθυντής τυγχάνει να είναι και ο Ιδιοκτήτης. Μέγα σφάλμα. Και καθαρά ελληνικό φαινόμενο. Ο Ιδιοκτήτης οφείλει να προσλάβει άνθρωπο στην θέση του Γενικού Διευθυντή, που να γνωρίζει το αντικείμενο. Και να τον αφήσει να κάνει τη δουλειά του. Αυτήν που ξέρει. Δηλαδή, αυτήν που δεν ξέρει ο Ιδιοκτήτης του Σταθμού. Ελάχιστες οι περιπτώσεις που ο Ιδιοκτήτης είναι γνώστης, ή έχει εμπειρία. Προσωπικά, η συνεργασία μου με καμιά 30αρια Σταθμούς και βάλε, αυτό μου έδειξε.
Ο Διευθυντής Προγράμματος από την άλλη, είναι μια ιδιότητα που μπορεί να ανεβάσει η να κατεβάσει την ακροαματικότητα ενός Σταθμού, αλλά βασικά, μέχρι εκεί. Δεν του επιτρέπεται να διαχειριστεί για το πρόγραμμα του Σταθμού περισσότερα χρήματα, από αυτά που πρώτα έχει εγκρίνει ο Γενικός Διευθυντής και η ιδιοκτησία του Σταθμού. Άρα με ότι budget του έχει διατεθεί, θα πρέπει να βγάλει την χρονιά και να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Εάν δεν το καταφέρει, η ζημιά που θα έχει γίνει, θα είναι στο επίπεδο πέτυχα χαμηλή ακροαματικότητα και ξόδεψα για το πρόγραμμα για όλη τη χρονιά, ένα ποσό που έχει μελετηθεί και εγκριθεί ήδη ως επένδυση από τον Γενικό Διευθυντή και την ιδιοκτήτρια εταιρεία. Είναι προφανές ότι ναι μεν η ιδιότητα του Διευθυντή Προγράμματος είναι πολύ σημαντική, αλλά ως ιδιότητα δε, είναι ιεραρχικά κάτω από τον Γενικό Διευθυντή, σε κάθε περίπτωση. Μόνο η τήρηση της ιεραρχίας και η μελετημένη και άρτια οργάνωση φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Πάντως επειδή είμαι σίγουρος ότι θα με ρωτήσεις μετά ειδικά για το θέμα της Διεύθυνσης Προγράμματος που είναι και η βασική ειδικότητα μου πια, θα σου την αναλύσω ευχαρίστως. Οπότε μας μένει η ειδικότητα του Τεχνικού Διευθυντή…
Δεν σου κρύβω ότι στα τόσα χρόνια σε αυτή τη δουλειά, σέβομαι πολύ τους ικανούς Τεχνικούς Προϊστάμενους, διότι κακά τα ψέματα, εάν άξαφνα πάθει ζημιά το link, εάν σου καεί η κονσόλα, εάν κολλήσει ο υπολογιστής με το πρόγραμμα, εάν το exciter στο βουνό παραδώσει ψυχή, η κεραία φάει κεραυνό, ή το linear φάει υψηλή και κλατάρει, ο Θεός που θα σώσει το Σταθμό… δεν είναι ούτε ο Γενικός Διευθυντής, ούτε ο Διευθυντής Προγράμματος. Είναι ο Τεχνικός Προϊστάμενος. Δίχως Τεχνικό Προϊστάμενο που να είναι γνώστης βεβαίως, είναι σαν να έχεις ένα αυτοκίνητο χωρίς μηχανή. Με σκασμένο λάστιχο, οκ, κούτσα-κούτσα πηγαίνεις. Με ξεβαμμένο το χρώμα του αυτοκινήτου σου πας, με σπασμένα τα φώτα, πας, με τρακαρισμένες πόρτες και με βαθουλώματα το αμάξι πάει, χωρίς μηχανή όμως, δε πάει πουθενά. Και η μηχανή για μένα είναι ο ικανός Τεχνικός Προϊστάμενος.

 

radiotvlink.gr:Γνωρίζουμε ότι παρακολουθείς την εξέλιξη του Ραδιοφώνου παγκοσμίως και αυτό εμπεριέχει τα format προγράμματος, τον κρίσιμο τομέα Music Scheduling, την παραγωγή προγράμματος γενικότερα και όχι μόνον. Έχοντας εποικοδομητική θητεία και στο Κυπριακό Ραδιόφωνο, θα ήθελα να μας αναφέρεις τις ουσιώδεις διαφορές μεταξύ του Ραδιοφώνου στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Η.Π.Α. με το δικό μας Ραδιόφωνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και με το Ραδιόφωνο στην Περιφέρεια της χώρας μας; Ποιες είναι οι κυριότερες διαφορές ως προς το πρόγραμμα, αλλά και ως προς τη δημιουργία νέων format προγραμμάτων που αξιοποιούν τα τεχνολογικά πλεονεκτήματα των νέων τρόπων μετάδοσης, από το Αναλογικό και το Ψηφιακό-Υβριδικό έως και το Οπτικοποιημένο Ραδιόφωνο;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Ανδρέα ξόδεψα δημιουργικά, σχεδόν 9 χρόνια σε μία πολυεθνική ραδιοτηλεοπτική εταιρεία, με συνεργάτες Αυστραλούς, Γάλλους, Γερμανούς και Σουηδούς, μία εταιρεία που τη δεκαετία του 2000 διέθετε το δεύτερο μεγαλύτερο ραδιοφωνικό δίκτυο στην Ευρώπη με 36 Σταθμούς σε 12 χώρες και μετά άλλα 2 χρόνια στη Κύπρο σε ένα media group με 6 ραδιόφωνα, σε μία επίσης ενδιαφέρουσα ραδιοφωνική αγορά με ακροατές Βρετανούς και Ρώσους εκτός από τους ίδιους τους Κύπριους φυσικά. Αυτό που αποκόμισα αυτά τα 11 χρόνια, πέρα από γνώση και εμπειρία, είναι βασικά το να σκέφτομαι ευέλικτα στο αντικείμενο μου. Να είμαι ανοιχτόμυαλος και δεκτικός. Μία σοφή συμβουλή που μου είχε δώσει κάποτε ένας πολύ έμπειρος manager σε μεγάλα ραδιόφωνα του εξωτερικού, είναι η εξής: “think global act local”. Ακόμα και όταν εργάζεσαι σε μία μικρή πόλη, σε έναν τοπικό Σταθμό και συνεπώς σε μια μικρή ραδιοφωνική αγορά, πάντα να χρησιμοποιείς όλες τις γνώσεις που έχεις αποκομίσει από ένα παγκόσμιο ραδιοφωνικό περιβάλλον. Και φρόντισε να τις εμπλουτίζεις αυτές τις γνώσεις. Ενημερώσου. Μάθε τι γίνεται στις Ραδιοφωνικές αγορές όλου του κόσμου. Συγκέντρωνε πληροφορίες, μάθε από τις εμπειρίες άλλων Διευθυντών Προγράμματος από άλλες χώρες. Κάνε συγκρίσεις. Τι ταιριάζει από όλα αυτά στο κοινό του δικού σου Σταθμού. Και επέλεξε κάτι που ταιριάζει στην δική σου πόλη, στους δικούς σου ακροατές. Ένα απλό παράδειγμα είναι το εξής. Ας πούμε ότι είσαι Διευθυντής Προγράμματος και θέλεις να διοργανώσεις έναν πραγματικά πρωτότυπο ραδιοφωνικό διαγωνισμό στον Σταθμό σου, με σίγουρη επιτυχία όσον αφορά την συμμετοχή των ακροατών σου, που να μην έχει ξαναγίνει στην πόλη που βρίσκεσαι. Τι κάνεις λοιπόν. Κάθεσαι να σκεφτείς κανένα διαγωνισμό με πρωτοτυπία τύπου: πάρτε μας τώρα τηλέφωνο και πείτε μας ποιο είναι το τραγούδι που έπαιξε μόλις τώρα; Όχι φυσικά. Πρέπει να φέρεις στους ακροατές σου κάτι πιο αποτελεσματικό και … πιασάρικο. Βγάλε λοιπόν στον αέρα έναν διεθνώς αναγνωρισμένο διαγωνισμό, που να έχει βγει στον αέρα δεκάδων ραδιοφωνικών Σταθμών ανά τον κόσμο με τρελή επιτυχία. Δεν είναι έλλειψη πρωτοτυπίας αυτό. Είναι διεκπεραίωση μιας συσσωρευμένης γνώσης και εμπειρίας που έχουν αποκομίσει σαν και εσένα πολλοί άλλοι συνάδελφοί σου σε διαφορετικές αγορές σε όλο το πλανήτη. Χρησιμοποιείς λοιπόν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην πόλη που βρίσκεσαι, το οποίο περιέχει την εμπειρία της επιτυχίας όμως, από πολλές άλλες πόλεις στον πλανήτη. Και το καλύτερο από όλα: Φανατίζεις τους ακροατές σου, τους κάνεις οπαδούς σου, ενισχύεις τον Σταθμό. Ποίο είναι το συμπέρασμα από όλο αυτό τον τεράστιο πρόλογο; Ότι οι ξένοι στήνουν Σταθμούς χρησιμοποιώντας την καρατσεκαρισμένη εμπειρία, ενώ εμείς στην Ελλάδα συνήθως κάνουμε του κεφαλιού μας και ότι νομίζουμε πως “θα πιάσει”. Και τελικά το μόνο που “πιάνουμε” είναι πάτο. Έξω, όλοι ρωτάνε να μάθουν τι μπορούν να κάνουν για να γίνουν καλύτεροι και ανταγωνιστικότεροι. Στην Ελλάδα, πλην εξαιρέσεων, όλοι οι εμπλεκόμενοι με το Ραδιόφωνο, όχι μόνον δεν ρωτάνε, αλλά … συμβουλεύουν και τους υπόλοιπους. Έτσι είμαστε ως λαός. Με λίγα λόγια πρέπει καταρχήν να αλλάξουμε νοοτροπία. Πρέπει να μαθαίνουμε από τους έξω. Γιατί; Μήπως επειδή έχουμε στην Ελλάδα μόλις 30 κουτσουρεμένα χρόνια ιδιωτικό Ραδιόφωνο, όταν ο Αμερικάνος για παράδειγμα έχει Ραδιόφωνο πάνω από έναν αιώνα; Μήπως επειδή όλα αυτά που μερικοί στον χώρο μας τα θεωρούν τεχνοκρατικούς νεωτερισμούς, οι ξένοι τα χρησιμοποιούν επιτυχώς εδώ και δεκαετίες; Πήγαινε σε μία Πολιτεία των Η.Π.Α. να παίξεις με μεγαλύτερη ισχύ από αυτήν που αναγράφεται στην άδεια σου. Κάνε πως υπερδιαμορφώνεις πάνω από 75khz … η στήσε την κεραία σου αλλού, όπως κάνεις κέφι, να δεις τι όμορφα… Εδώ είμαστε ζούγκλα. Ή μήπως και στα προγράμματα που μεταδίδουμε είμαστε πολλοί καλύτεροι; Πόσες φορές θα έχει τύχει σε κάποιον Διευθυντή Προγράμματος να τον καλέσει ο Ιδιοκτήτης και να του πει: ρε συ βάλε και αυτό το τραγουδάκι, αρέσει στην ανιψιά μου. Μα κύριε τάδε ο Σταθμός μας παίζει ΡΟΚ!!! Πώς να βάλω μέσα στο πρόγραμμα μας Χριστοδουλόπουλο; Έλα μωρέ τώρα, βάλε Μάκη να γουστάρουμε… Να είσαι Διευθυντής Προγράμματος σε έναν Σταθμό με έναν τέτοιο Ιδιοκτήτη και τι στο κόσμο. Φυσικά ισχύει και το αντίστροφο. Να εργάζεσαι σε έναν ελληνικό Σταθμό που παίζει πχ ελαφρολαϊκά και ο Ιδιοκτήτης να σου λέει βάλε και καμιά ροκιά … και άλλα τέτοια χαριτωμένα. Προσωπικά συγχαίρω όσους συναδέλφους μου το παλεύουν όσο μπορούν και εκσυγχρονίζουν τους Σταθμούς όσο τους επιτρέπεται και προσπαθούν. Εδώ υπάρχουν ακόμη εμπορικοί Σταθμοί που δεν καταλαβαίνουν γιατί είναι απαραίτητο το Playlist. Φαίνεται ότι το 88% των εμπορικών Σταθμών του πλανήτη που χρησιμοποιούν Playlist είναι προφανώς άσχετοι και εμείς στο Ελλάντα είμαστε οι γκουρού του Ραδιοφώνου. Φαντάσου λοιπόν πόσο δύσκολο είναι να εξηγήσεις σε έναν Ιδιοκτήτη Ραδιοφώνου ότι είναι απαραίτητο ο Σταθμός του να έχει format. Ταυτότητα. Στόχευση. Εξειδίκευση. Για να μην παρεξηγηθώ φυσικά υπάρχουν και πολλοί Ιδιοκτήτες Σταθμών που καταλαβαίνουν για τι μιλάμε. Αλλά δεν είναι η πλειοψηφία. Εάν καθίσεις και ακούσεις σε μια πόλη από την πιο μικρή, μέχρι και την Αθήνα, πόσοι Σταθμοί έχουν μια ξεκάθαρη ταυτότητα θα απογοητευτείς. Είναι η μειοψηφία σε κάθε πόλη. Και το format φυσικά δεν αφορά μόνο στην μουσική, αλλά και το γενικότερο προφίλ του Σταθμού.

 

radiotvlink.gr:Γνωρίζοντας καλά τις τεχνικές προδιαγραφές, τα κόστη της μετάδοσης, αλλά και τις ευκολίες στη ροή εργασίας (workflow όπως εύστοχα λέμε στη Λακωνία) του Επίγειου Αναλογικού και Ψηφιακού Ραδιοφώνου (DAB+ HD Radio και DRM), αλλά και του Διαδικτυακού, ποιο πιστεύεις ότι θα είναι το μέλλον του Ραδιοφώνου ως προς τη διανομή του στο κοινό; Ποια είναι τα θετικά στοιχεία έκαστου συστήματος μετάδοσης και ποιο κατά τη γνώμη σου θα έπρεπε να επικρατήσει στη χώρα μας και σε όλη την Ευρώπη; Χωράνε όλοι οι Σταθμοί (Δημόσιοι, Ιδιωτικοί Επαγγελματικοί Ρ/Σ, Κοινοτικοί-Φορέων στο Αναλογικό και κυρίως στο Ψηφιακό Ραδιόφωνο και με ποιούς τρόπους;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Προσωπικά πιστεύω ότι τα πάντα έχουν να κάνουν με τα χρήματα. Τι εννοώ. Μια νέα τεχνολογία που προωθείται σε μία αγορά ή θα υιοθετηθεί από τον κόσμο μέσα σε ορισμένο χρονικό διάστημα, ή θα απορριφθεί, επίσης, μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Και στις 2 περιπτώσεις θα ξοδευτούν χρήματα για την προώθηση της νέας τεχνολογίας μέχρι να φανεί εάν θα υιοθετηθεί από το κόσμο. Εδώ έρχεται το ερώτημα, εάν ο κόσμος έχει χρήμα να ξοδέψει για την νέα τεχνολογία. Το DAB σε ορισμένες αγορές έχει μία σταθερή άνοδο στις προτιμήσεις των ακροατών που δείχνουν να αφήνουν το αναλογικό Ραδιόφωνο. Από την άλλη υπάρχει η Νορβηγία που ως πρώτη χώρα στο κόσμο αντικατέστησε το αναλογικό Ραδιόφωνο με το DAB και ήδη μετράει τις πρώτες μεγάλες πληγές της. Φαίνεται πως τα εισοδήματα των πολιτών σε συνδυασμό με την παραδοσιακή συνήθεια να ακούνε FM Ραδιόφωνο δεν τους έχει στρέψει στο να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 100 ευρώ για έναν αξιοπρεπή δέκτη DAB. Οι Σταθμοί δε, από την πλευρά τους, που πίστεψαν ότι θα υπάρξει μία φυσιολογική μετάβαση των προγραμμάτων τους στο DAB, έχουν πάθει μεγάλη οικονομική ζημιά, από την οποία είναι κερδισμένοι οι μικροί τοπικοί Σταθμοί της χώρας που εξακολουθούν να μεταδίδουν μόνο στα FM. Περιττό να πω ότι ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται να συμπράξει σε μία μετάβαση τεχνολογίας, εάν αυτή δεν του προσφέρει κάτι που να μπορεί να το αντιληφθεί. Το θέμα της μεγάλης ποικιλίας σε Σταθμούς και προγράμματα απορρίπτεται, διότι σε μία πόλη που έχεις 60-70 διαφορετικούς Σταθμούς “μικρούς και μεγάλους”, που εκπέμπουν στα FM, όταν θα πας να τους χωρέσεις όλους στο DAB … δεν χωράει τόσους Σταθμούς ακόμη και εάν υποβιβάσεις αρκετά την ποιότητα του ήχου μέσω του αναγκαστικά μειωμένου bandwidth, οπότε χάνεις και το πλεονέκτημα του “καλύτερου” ήχου, το οποίο πλασάρεται ως αβαντάζ μεταξύ άλλων από το DAB. Το θέμα της καλύτερης κάλυψης λόγω ψηφιακής μετάδοσης που έχει το DAB είναι ένα βασικό πλεονέκτημα. Και αυτό, όμως, ένας ακροατής που ακούει επί σειρά ετών έναν FM Σταθμό δίχως παράσιτα στο σπίτι του, αφού τον “πιάνει ” καλά στο δέκτη του, είναι κάτι που επίσης δεν θα μπορέσει να το αντιληφθεί. Γιατί θα ακούει τον αγαπημένο του Σταθμό καλύτερα στο DAB, αφού ήδη τον ακούει καλά με τον υπάρχων FM δέκτη που διαθέτει; Και σου λέει σιγά μην ξοδέψω και 100 ευρώ για DAB δέκτη, για να ακούω τελικώς το ίδιο αποτέλεσμα. Οπότε και αυτό το αβαντάζ του DAB εν μέρη καταρρίπτεται από τον ακροατή. Θα μου πεις τι θα αναγκαστεί να κάνει ο ακροατής εάν αύριο το πρωί κλείσουν δια νόμου οι Σταθμοί στα FM και όλοι μεταδίδουν ξαφνικά μόνο στο DAB. Αυτό πιθανώς οι ακροατές να το εκλάβουν ως αντιδημοκρατική κίνηση με άλλου τύπου συνέπειες. Σου λέει, από που κι ως που μου κλείνεις τους Σταθμούς που ακούω. Και πάει αλλού το θέμα. Οπότε η ερώτηση είναι που αλλού μπορεί να πάει μέσα στα επόμενα χρόνια ο ακροατής; Νομίζω ότι θα υπάρξει μία στιγμή, όμως πολλά χρόνια αργότερα, όπου μία αδιάλειπτη λήψη free WI FI με ιντερνέτ σε πάσης φύσεως τοποθεσίες, θα φέρει μπροστά τους Web Radio Σταθμούς. Εάν μπορείς να έχεις στο σπίτι, στο γραφείο, στο αυτοκίνητο, εν κινήσει, παντού δωρεάν ιντερνέτ, μέσω του οποίου θα μπορείς να ακούς μερικούς εκατομμύρια Web Radio Σταθμούς, τότε τα FM θα περάσουν στο παρελθόν ανεπίστρεπτη.

 

radiotvlink.gr: Γνωρίζοντας ότι αναμένουμε τους αναθεωρημένους χάρτες Ραδιοφάσματος, πως χαρακτηρίζεις εκείνους που έχουν δημιουργηθεί μέχρι σήμερα;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Φαντάζομαι ότι εννοείς τον χάρτη εκείνο που είναι να εμφανιστεί, ένας Θεός ξέρει πότε ακριβώς, ο οποίος στην πραγματικότητα θα είναι ένας πολλάκις τροποποιημένος χάρτης του Ρουσόπουλου. Ο χάρτης των Ραδιοφωνικών Συχνοτήτων του 2008 για παράδειγμα δεν χρησιμοποιήθηκε πρακτικώς ποτέ. Ενώ ο πρώτος που εμφανίστηκε επί των ημερών Ρουσόπουλου, παρά τα προβλήματα και τις όποιες ατέλειες, ή ελλείψεις του, ήταν αντικειμενικά μία πρώτη σοβαρή προσπάθεια καταγραφής του χάους που χαρακτηρίζει το Ελληνικό Ραδιόφωνο. Επαναλαμβάνω ότι είχε αρκετές ατέλειες που δυσκόλεψαν την ομαλή λειτουργία σε αρκετούς Σταθμούς και σε πολλούς νομούς. Δεδομένου μάλιστα ότι δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν, μεταξύ άλλων, οι γεωγραφικές ιδιομορφίες που έχουν πολλοί Νομοί, πχ των Κυκλάδων, ή ο Νομός Ευβοίας για παράδειγμα. Δεν ξέρω πότε ακριβώς θα εμφανιστεί ο αναθεωρημένος χάρτης αλλά πολύ φοβάμαι ότι θα είναι και αυτός φτιαγμένος στο πόδι, επειδή όπως και με την περίπτωση Ρουσόπουλου, οι αρμόδιοι δεν έλαβαν υπ’ όψιν τη γνώμη και τη γνώση ανθρώπων που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις κατά τόπους ιδιομορφίες που υπάρχουν σε κάθε Νομό της χώρας μας. Αυτό που εμένα με ενοχλεί είναι η εντελώς άναρχη κατάσταση σχετικά με το πώς επιτρέπεται να εκπέμπουν οι Σταθμοί. Η εικόνα στα σημεία εκπομπής, στα πάρκα κεραιών είναι τραγική. Και φυσικά, κατά βάση, δεν υπάρχουν οργανωμένα πάρκα κεραιών. Ο καθένας παίζει όπως θέλει. Είναι μία εικόνα που είναι ο καθρέπτης του πως λειτουργεί η Ελλάδα. Τραγικό. Θα σου δώσω ένα παράδειγμα. Φαντάσου μια θεωρητική περίπτωση όπου για παράδειγμα στην Αθήνα, στον Υμηττό, να υπήρχαν μόνο 8 πυλώνες, στην ίδια θέση, στο ίδιο ύψος, με τις ίδιες προδιαγραφές, όλες οι κεραίες πάνω τους ίδιες, ίδιας απολαβής, όλοι οι πομποί των Σταθμών ακριβώς ίδιας ισχύος, ας πούμε 1kw, όλοι να τροφοδοτούν τις ίδιες κεραίες με combiner και όλοι να παίζουν με την ακριβώς ίδια ισχύ και το ίδιο ποσοστό διαμόρφωσης αυστηρά στους 75khz. Τρελό σενάριο, το ξέρω, εκτός τόπου και χρόνου για τα ελληνικά δεδομένα. Αλλά επειδή προφανώς αυτό δεν είναι σενάριο βγαλμένο από το δικό μου μυαλό, αλλά μια τεχνοτροπία που υπάρχει πχ στην Αμερική, μάντεψε ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα:
1ον. Με αυτές τις προδιαγραφές θα μπορούσαν οι Σταθμοί να έχουν απόσταση μεταξύ τους 200khz!!! 0,2 Μεγακύκλους εάν θέλεις και θα χωρούσαν 100 Σταθμοί στη μπάντα των FM δίχως να επηρεάζει κανένας κανέναν. Και βεβαίως θα έπρεπε να υπάρχει μία μόνον εταιρεία που θα είναι υπεύθυνη για την εγκατάσταση στο βουνό, ελεγχόμενη άμεσα από την ΕΕΤΤ. Βέβαια, όλα αυτά παραμένουν ένα σενάριο επειδή τόσο οι ίδιοι οι Σταθμοί, όσο και το ίδιο το Κράτος, προτιμά την “ηλεκτρονική αναρχία,” καθώς φαίνεται. Καταλήγω λοιπόν. Τι να σου κάνει ένας χάρτης όταν αδυνατείς (εδώ βάλε ερωτηματικό γιατί;) ως Κράτος να διατάξεις καταρχήν να υπάρχει απόλυτος έλεγχος στο πως θα εκπέμπουν οι Σταθμοί… Με λίγα λόγια, κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας…

 

radiotvlink.gr: Ποια είναι η άποψη σου και για το Εικονοποιημένο Ραδιόφωνο. Ποια τα θετικά ή τα αρνητικά που μπορεί να εμπεριέχει για έναν Ρ/Σ; Ανήκεις στους πολέμιους του, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι μετατρέπει το Ραδιόφωνο σε Τηλεόραση; Ή μήπως πιστεύεις ότι ανοίγει νέους ορίζοντες για τους Ρ/Σ, τόσο ως προς τη διατήρηση, αλλά και την αύξηση της ελκυστικότητας του στο κοινό, όσο και ως προς τη δημιουργία νέων εσόδων από την επιπλέον διαφήμιση, τις χορηγίες, την τοποθέτηση προϊόντος και τις πολλές άλλες ευκαιρίες; Πόσο σημαντικός είναι ο ανθρώπινος παράγοντας στο Ραδιόφωνο και οι σχέσεις των ανθρώπων μέσα σε ένα Ρ/Σ. Θυμάμαι κάποιες ωραίες εποχές, τότε που η Βίκυ (συν-παρουσιάστρια σου), ενώ εσύ κατείχες Διευθυντική θέση, σε προσφωνούσε με γλυκύτητα “στον αέρα” Σιτοπουλάκι, κατά το morning show σας;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Σε μία εποχή όπου δεν υπάρχει πια άνθρωπος που να μην έχει πάντα μαζί του ένα smartphone, να βγάζει selfie, να τραβάει video με την αφεντομουτσουνάρα του και να την μεταδίδει ο ίδιος ζωντανά στο facebook, είναι αστείο να θεωρείται ακόμη μείζων θέμα, το vision κομμάτι ενός Ραδιοφωνικού Σταθμού. Η παρουσία μας στα social media, που συμπληρώνουν το πακέτο που προσφέρει πια ένας Σταθμός είναι αναπόσπαστο τμήμα της συνολικής υπηρεσίας που προσφέρουμε στον ακροατή μας. Και φυσικά δεν αρκεί να προσφέρουμε απλώς κάτι, πρέπει να προσφέρουμε κάτι με πρωτοτυπία. Για παράδειγμα, τότε με τη Βίκυ στις αρχές του 2000, όπου κανείς δεν γνώριζε στην Ελλάδα τι είναι το podcasting, εμείς στον 88,3 Village fm δεν ανεβάζαμε μόνο τις Ραδιοφωνικές εκπομπές του Σταθμού, αλλά γυρίζαμε εμείς οι ίδιοι 5λεπτά video clip με τη Βίκυ, τα οποία είχαν γίνει … ανάρπαστα σε downloads από τους ακροατές μας. Και στην ερώτηση εάν όλο αυτό άξιζε τελικώς, τα νούμερα της Focus μιλούσαν από μόνα τους. Με όλες τις πρωτότυπες ιδέες που συνόδευαν το πρόγραμμα του Σταθμού, ο 88,3 Village fm, Σταθμός με CHR format, παίζοντας κατά βάση μόνο ξένο ρεπερτόριο, είχε πετύχει το ακατόρθωτο, μέχρι και σήμερα, νούμερο στις ακροαματικότητες του 13,3 % σε όλες τις ηλικίες, πρώτος στην Αθήνα και πάνω από τον τότε κραταιό SΚΑΙ 100,3. Είναι αστείο να δαιμονοποιούμε την εικόνα στο Ραδιόφωνο. Ζούμε στο 2017. Πριν 30 χρόνια, ναι τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Οι συνήθειες και τα θέλω των τότε ακροατών ήταν διαφορετικές. Εξελίχθηκαν τα πάντα, εξελίχθηκαν και οι ακροατές μας. Για παράδειγμα, ας έχουμε κατά νου ότι ένας νέος του σήμερα που είναι ακροατής ενός Σταθμού CHR του σήμερα, θα μεγαλώσει και θα γίνει κάποια στιγμή ένας ακροατής σε έναν Σταθμό Hot AC του αύριο. Άρα οι συνήθειες και τα βιώματα του σημερινού νέου όταν αυτός μεγαλώσει θα τα φέρνει πάντα μαζί του. Όσον αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα, αν και είμαι παιδί της τεχνολογίας και του αυτοματισμού, θα πω κάτι που το πιστεύω ακράδαντα και παρακαλώ να το γράψετε με κεφαλαία γράμματα. ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΝΟΥΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΓΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΑΚΟΥΝΕ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ. Πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι να προγραμματίζουν ακόμη και την πιο εξελιγμένη συσκευή στο Ραδιόφωνο. Να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία διότι μας λύνει τα χέρια. Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να αντικαταστήσει τον ίδιο τον άνθρωπο. ΆΝΘΡΩΠΟΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΑ ΜΙΚΡΟΦΩΝΑ και παρακαλώ γράψτε και αυτό με κεφαλαία γράμματα. Και μιας και ανέφερες το θέμα εσόδων και διαφήμισης. Η τεχνολογία είναι ένα χειριστικό εργαλείο. Μάθε να το χρησιμοποιείς σωστά και αυτό θα σου φέρει χρήματα. Πόσο δύσκολο είναι νομίζεις στην ιστοσελίδα του Σταθμού σου, να έχεις τοποθετήσει ένα banner του πελάτη σου που διαφημίζεται στον αέρα σου με διαφημιστικά spot. Επιπλέον, να του προσφέρεις μέσα στο ταινιάκι που θα υπάρχει στο site σου από κάτι που έχει γυριστεί στο Σταθμό, μία συνέντευξη για παράδειγμα, να του δίνεις free μέσα στο clip μια φασέτα με το λογότυπό του. Nα τον προβάλεις μέσα από τα social media πχ στο προφίλ του Σταθμού στο Facebook και πολλά άλλα ακόμη. Παλιά στον πελάτη σου έδινες μόνο δευτερόλεπτα στον αέρα με spot. Τώρα, μπορείς με την ίδια χρέωση, να του προσφέρεις παραπάνω προβολή ως δώρο!

Kostas Sitopoulos 2

Χαρούμενη διάθεση και στην ώρα εργασίας

 

radiotvlink.gr:Γυρίζουμε και πάλι στην παραγωγή προγράμματος και σε ένα θεμελιώδες ερώτημα. Είναι καλή η Playlist ή όχι; Απαιτείται η παρουσία Music Scheduling και Αυτοματισμού παντού, ή όχι; Τελικώς σκοτώνει η Playlist τον αυθορμητισμό ενός μουσικού παραγωγού με σημαντικές γνώσεις σε κάποια είδη μουσικής που έχει και τη δική του δισκοθήκη και το δικό του κοινό; Πόσο γρήγορα μπορεί οι ακροατές να βαρεθούν μία Playlist; Ακόμη, με ποιο τρόπο αντιμετωπίζεις εσύ τη διαδικασία Music Scheduling ώστε να διαφοροποιείς το πρόγραμμα του Ρ/Σ που εργάζεσαι έναντι του Ανταγωνισμού του; Ποιες λύσεις Music Scheduling, καθώς και Αυτοματισμού προτιμάς, γνωρίζεις καλά και αξιοποιείς σε μέγιστο βαθμό και γιατί;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Ένα-ένα τα ερωτήματα. Καταρχήν όπως είπα και πριν, ένας Σταθμός που θέλει να λέγεται εμπορικός, να είναι επιχείρηση με στόχο την κερδοφορία και την υγιή λειτουργία, δεν νοείται να μην έχει Playlist και προγραμματισμό στις μέρες μας. Δεν νοείται. Τώρα, εάν με ρωτήσεις πιο software για Music Scheduling θα φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα στον Σταθμό, λυπάμαι, θα σε απογοητεύσω. Δούλευα 6 χρόνια με το κλασσικό Selector της RCS. Μετά δούλευα με το PowerGold, για άλλα τόσα χρόνια. Μέχρι και τώρα αυτό χρησιμοποιώ. Συνάδελφοί μου δουλεύουν με το MusicMaster που είναι εξαιρετικό. Ίσως διότι το έφτιαξαν παιδιά που έφυγαν από την PowerGold (γέλια). Αστειεύομαι. Παλιός μου συνεργάτης σκοτώνει άνθρωπο (γέλια) εάν του πεις κακιά κουβέντα για το Music1. Ο καθένας υποστηρίζει αυτό που τον βολεύει. Υπάρχουν άπειροι ευτυχισμένοι άνθρωποι με το Jazler του φίλου μου του Χρήστου και ας μην είναι music scheduler, αλλά βασικά ένα play out system. Χρήστο μην μου γκρινιάξεις, δεν έχεις κυκλοφορήσει ακόμη την latest version που ενισχύει τα scheduling options. Για να μην αναφερθώ σε όσους χρησιμοποιούν και άλλα software αξιόλογα όπως το DAD της υπέροχης ENCO και άλλα. Οπότε έχουμε και λέμε. Πιστεύεις ότι όλοι αυτοί, μαζί με μερικούς εκατοντάδες χιλιάδες ακόμη, σε όλη τη γη, που χρησιμοποιούν κάποιο software για Music Scheduling στους Σταθμούς που εργάζονται, ότι σπαταλάνε το χρόνο τους προσπαθώντας να φτιάξουν το ιδανικότερο playlist για τον Σταθμό τους; Ή ότι όλοι αυτοί δεν γνωρίζουν από Ραδιόφωνο και είναι ανόητοι που χρησιμοποιούν κάποιο software για το playlist; Οι διάφοροι-αδιάφοροι για μένα που δεν έχουν ακόμη μπει στην νοοτροπία του playlist, μπορούν να συνεχίζουν να προσλαμβάνουν “παραγωγούς” που θα παίζουν ότι τους κάνει κέφι. Απλά, να προσεύχονται οι επιλογές των τραγουδιών τους να έχουν πάντα κέφι, διότι εάν κάποιο βράδυ τους έχει παρατήσει η γυναίκα τους και έρθουν στην δουλειά την επόμενη μέρα παίζοντας ότι πιο καταθλιπτικό τους κατέβει, τότε στις ακροαματικότητες θα φανεί ότι πιο καταθλιπτικό θα έχει ζήσει αυτός που τους προσέλαβε στο Σταθμό.
Πάντως επειδή μου αρέσει να ακούω και αντίθετες απόψεις για ότι αφορά στην playlist και στο scheduling, όποιος επιθυμεί μπορεί να μου στείλει e-mail στο [email protected] και θα απαντήσω σε όλους και κάθε έναν ξεχωριστά.

 

radiotvlink.gr: Κάνοντας μία σύγκριση των μεγεθών του Ραδιοφώνου πριν το 2009, ή το 2010 με το σήμερα, ποια πιστεύεις ότι είναι η δυναμική του σήμερα τόσο από την άποψη των οικονομικών μεγεθών του (τζίροι, καθαρά έσοδα, δαπάνες για εξοπλισμό και προσωπικό), όσο και από την ελκυστικότητα του ενημερωτικού και ψυχαγωγικού περιεχομένου του στο ευρύτερο κοινό, σε σύγκριση και με τα άλλα Ηλεκτρονικά Μέσα Ενημέρωσης και Ψυχαγωγίας εντός των συνόρων της χώρας μας; Τι κατά τη γνώμη σου πρέπει να συμβεί και ποια είναι η συνταγή που πρέπει να ακολουθηθεί από τη Βιομηχανία του Ραδιοφώνου στη χώρα μας ώστε να ανέβει εκ νέου το επίπεδο και να επιστρέψει σε αναπτυξιακή τροχιά;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Όπου να’ ναι κλείνουμε 10 χρόνια. 10 χρόνια στο γύψο. Στον οικονομικό γύψο. Η χώρα έχει γονατίσει οικονομικά. Δεν προλαβαίνεις να μετρήσεις τις εταιρείες που κλείνουν. Δεν προλαβαίνεις να μετρήσεις τα χρήματα που έχουν χαθεί και χάνονται. Και όταν μία χώρα βρίσκεται στον οικονομικό βούρκο όπως η Ελλάδα, όταν η ανάπτυξη είναι ανύπαρκτη, τότε χρήματα δεν θα ξαναεμφανιστούν. Συμπέρασμα. Μία αγορά χωρίς λεφτά, δεν επιτρέπει σε καμιά εταιρεία να ξοδέψει. Και μέσα σε αυτά που δεν θα ξοδέψει μία εταιρεία, διότι δεν τα έχει, είναι και χρήματα για διαφήμιση. Και μάντεψε από τι ζει ένας υγιής Σταθμός. Από τα χρήματα για διαφήμιση από κάθε μία τέτοια εταιρεία στη χώρα που πάει για λουκέτο. Δεν είναι λοιπόν δυνατόν να υπάρξει ανάκαμψη στα οικονομικά των Σταθμών εάν δεν υπάρξει οικονομική ανάκαμψη στη χώρα. Είναι τόσο απλό.

 

radiotvlink.gr:Έχοντας γνώση σχεδόν του συνόλου του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία του Ραδιοφώνου στη χώρα μας, πως το κρίνεις και τι περισσότερο θα ήθελες να περιλαμβάνει αυτό με βάση και τη διεθνή πρακτική.

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Η Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες και άλλες Ραδιοφωνικές αγορές είναι ένα μικρό μαγαζί στημένο στο πόδι, με ελλείψεις και αδυναμίες. Χρόνια τώρα. Για παράδειγμα, αφού δόθηκαν οι πρώτες άδειες στα FM πριν 30 χρόνια περίπου, δεν ασχολήθηκε ποτέ και κανένας από όλες τις Κυβερνήσεις, να δοθούν και ιδιωτικές άδειες στα ΑΜ. Ο λόγος; Όχι μόνο διότι για όλες τις Κυβερνήσεις τα μεσαία δεν είχαν κάποιο ενδιαφέρον, δηλαδή συμφέρον, αλλά διότι για να δώσει επισήμως το Ελληνικό Κράτος άδειες για συγκεκριμένες συχνότητες στα μεσαία, με συγκεκριμένη ισχύ, θα έπρεπε να ζητήσει την άδεια μετά από διαδικασίες από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία που είναι κατεξοχήν αρμόδια για αυτό, οπότε η εύκολη λύση ήταν το κλασσικό, άστο καλύτερα, που να τρέχουμε τώρα. Και σιγά, ποιος ενδιαφέρεται; Πάντως εάν υπάρχει η απορία για το ποιός ενδιαφέρεται για τα μεσαία στις μέρες μας, για να λάβει άδεια, καλό θα ήταν να κάνει μία ακρόαση στα μεσαία και ιδανικά με AM STEREO δέκτες. Θα εκπλαγείς. Άλλο παράδειγμα. Όταν δόθηκαν οι πρώτες Ιδιωτικές άδειες τη δεκαετία του 80, εκτός από τις εμπορικές άδειες είχαν δοθεί και ερασιτεχνικές άδειες χαμηλής ισχύος 40watt, σε ορισμένους τυχερούς-άτυχους, λάτρεις του ερασιτεχνικού Ραδιοφώνου. Αυτές οι άδειες, μιας και ποτέ δεν ακυρώθηκαν επισήμως, απλώς με το Νόμο Ρουσόπουλου “ξέχασαν” να τις αναφέρουν και ως εκ τούτου όσοι τις είχαν λάβει δεν μπορούσαν να τις χρησιμοποιήσουν, αφού δεν έγινε αναφορά για ανανέωση της νομιμότητας τους. Έκτοτε ποτέ δεν προκηρύχτηκαν και δεν εδόθησαν πότε ξανά στη χώρα πάσης φύσεως χαμηλής ισχύος Ραδιοφωνικές άδειες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Οπότε, σύλλογοι, εκπαιδευτικά ιδρύματα, Σταθμοί για μετεωρολογική ενημέρωση, Σταθμοί για ενημέρωση για την κίνηση, ερασιτέχνες, ειδικές ομάδες, νοσοκομεία, εμπορικά κέντρα, σωματεία κτλ, μιλάμε για εκατοντάδες εάν όχι για χιλιάδες ενδιαφερόμενους που θα ήθελαν μία τοπική ραδιοφωνική άδεια, για ειδική χρήση, με μικρή εμβέλεια και με χαμηλή ισχύ 1watt, 10watt, 40watt κ.ο.κ. όπως δίνονται στο εξωτερικό, δεν μπορούν να διεκδικήσουν κάτι που δεν αναφέρεται σε κανένα νομοσχέδιο διότι δεν προβλέπεται καν. Διότι καμία Κυβέρνηση δεν είχε ίδιο -πολιτικό- συμφέρον να δώσει τέτοιες άδειες. Αυτήν τη στιγμή το Ελληνικό Κράτος χάνει χρήματα από αυτές τις ειδικές άδειες. Με μέσο κόστος ενοικίου 3.000 ευρώ ετησίως, για κάθε μία τέτοια άδεια, στις χίλιες άδειες είναι ένα αξιοπρεπές ποσό ετησίως. Επίσης, δεν συμπεριλαμβάνονται, φυσικά, ούτε τα έσοδα από τις επενδύσεις των υποψηφίων Ιδιοκτητών αυτών των αδειών, ούτε τα ατέλειωτα κοινωνικά οφέλη από αυτούς τους Σταθμούς. Απλώς, το Κράτος δεν ενδιαφέρεται καθώς φαίνεται. Δεν σου κρύβω ότι στις μέρες μας από μία Αριστερή Κυβέρνηση εγώ θα περίμενα μία μεγαλύτερη ευαισθησία, με έναν πιο κοινωνικό χαρακτήρα και τη δυνατότητα να δοθούν τώρα τέτοιες ειδικές Ραδιοφωνικές άδειες, όπως δίνονται σχεδόν παντού στο εξωτερικό, σε όλες τις πολιτισμένες χώρες. Εάν θέλει ο κύριος Παπάς, με μεγάλη μας χαρά, να τον διαφωτίσουμε αφιλοκερδώς.

 

radiotvlink.gr:Περνούν τα χρόνια και όμως ακόμη υπάρχει διχογνωμία αναφορικά στο ζήτημα self-operation; Ποια είναι κατά τη γνώμη σου η κόκκινη γραμμή -είναι αλήθεια ότι έχει κακοποιηθεί τα τελευταία 7 χρόνια η έννοια αυτής της έκφρασης- μεταξύ του χειρισμού του audio εξοπλισμού στο Studio από τους Μουσικούς Παραγωγούς και τα Ταλέντα -όπως αναφέρονται στο εξωτερικό Παρουσιαστές, Anchorman κ.α.- και της πάντοτε απαραίτητης, κατά την άποψη μου, παρουσίας Τεχνικού Ήχου στο Studio του ζωντανού προγράμματος, αλλά και στο Studio της παραγωγής (Production Studio). Ποια είναι η άποψη σου;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Στο παρελθόν ως Διευθυντής Προγράμματος και ως “Μουσικός Παραγωγός” και Παρουσιαστής, (αν και προτιμώ το Entertainer), έχω κοντραριστεί με την ΕΤΕΡ για το θέμα του self operation. Και τότε και τώρα, επιμένω στο εξής: Για τους Μουσικούς Σταθμούς και όχι τους Ενημερωτικούς, είναι ανεπίτρεπτο να απαγορεύεις σε κάποιον παραγωγό να κάθεται μπροστά στη κονσόλα και να χειρίζεται τα ελάχιστα πια, απαραίτητα, λόγω τεχνολογίας, για την εκπομπή του. Δηλαδή κάποιο πληκτρολόγιο από τον υπολογιστή που τα κάνει πια όλα. Μην ξεχνάμε ότι στις μέρες μας υπάρχουν ακόμη και συστήματα radio automation πλήρως αυτοματοποιημένα σε τέτοιο σημείο που ο παρουσιαστής το μόνο που έχει να κάνει, χωρίς καν να βάζει το χέρι του πουθενά, είναι να περιμένει την στιγμή που ο υπολογιστής στην οθόνη του δίνει την εντολή να μιλήσει. Δίχως fader, δίχως τίποτε. Παρόλα αυτά, γνώμη μου είναι πως πρέπει να υπάρχει πάντα ένας Τεχνικός Ήχου βάρδιας και σε έναν μουσικό Σταθμό, ο οποίος βασικά θα πρέπει να εργάζεται δημιουργικά στο Production του Σταθμού εκείνη την ώρα. Με αυτήν την ιδιότητα, και όχι για να αντικαταστήσει τον παραγωγό στην κονσόλα, αλλά με εποπτικό χαρακτήρα για να επέμβει εάν χρειαστεί. Στην περίπτωση βέβαια Σταθμών με ενημερωτικό χαρακτήρα και Δημοσιογράφους εννοείται πως θα πρέπει να κάθονται στην κονσόλα Ηχολήπτες.

 

radiotvlink.gr: Ήρθε η ώρα να περάσουμε και στο πολυσυζητημένο ζήτημα της εποχής μας που δεν είναι άλλο από τη διαχείριση των Πνευματικών Δικαιωμάτων και τον τρόπο που αυτά σχετίζονται με τη Βιομηχανία του Ραδιοφώνου. Ποια είναι η άποψη σου γι’ αυτό το θέμα και ποια πρέπει να είναι η αντιμετώπιση των Ρ/Σ ως προς το κόστος που καλούνται να πληρώνουν και όχι μόνον; Ποια κατά τη γνώμη σου είναι η ενδεδειγμένη αντιμετώπιση από τους Ρ/Σ;

Kostas Sitopoulos 3

Δημιουργική εργασία και στον προσωπικό χώρο του Κωνσταντίνου Σιτόπουλου

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Να σου πω κάτι Ανδρέα, θα δεχόμουν ένα 4-5% επί του τζίρου για τα Πνευματικά Δικαιώματα μόνον εάν το Κράτος για τον υπόλοιπο τζίρο του Σταθμού παρακρατούσε ένα 15-16% το πολύ. Για όλα. Φόρους κ.λπ. Μόνον έτσι. Επίσης, θα δεχόμουν πέραν των επίσημων 12 λεπτών κάθε ώρας για διαφημίσεις να υπάρχει ένα επιπλέον λεπτό διαθέσιμο για την προβολή των καλλιτεχνών μέσω κατάλληλων μηνυμάτων, για να προβάλλονται οι δουλειές τους. Οι Ραδιοφωνικοί Σταθμοί έχουν πάρα πολλά έξοδα (προσωπικό, ρεύμα, ενοίκια, λειτουργικά κ.λπ.) οπότε είναι προκλητικό το ποσοστό επί του τζίρου που είναι υποχρεωμένοι να αποδίδουν στο Κράτος. Να μην επεκταθώ, επίσης, στο πόσο χαμηλά έχει πέσει η αγορά και η διαφημιστική πίτα, ενώ τα βασικά έξοδα των Σταθμών δεν έχουν μειωθεί αναλογικά.

 

radiotvlink.gr: Μιλήσαμε για τόσο σημαντικά ζητήματα, αλλά λησμόνησα να σε ρωτήσω και για τον προσωπικό σου χώρο δημιουργίας. Παρακαλώ ανέφερε κάποια πράγματα γι’ αυτόν. Γνωρίζοντας ότι παραμένεις δημιουργικός ακόμη και στην εποχή της κρίσης, αλλά και πόσο πολυπράγμων είσαι, επιθυμώ να αναφέρεις τις σημερινές επαγγελματικές δραστηριότητες σου.

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Διατηρώ καταρχήν ένα Home Studio. Είναι κάτι σαν γραφείο, χώρος ηχογραφήσεων και … περισυλλογής. Τίποτε το ιδιαίτερο από μηχανήματα, μην φανταστείς. Βασικά 2 καλοί υπολογιστές, ένα ζευγάρι nearfield active monitors, μία παλιά Allen & Heath Zed 14, ένα μικρόφωνο της Golden Age, κάρτα ήχου της Focusrite και έναν αγαπημένο μου Orban Optimod από τον θείο Bob. Ουσιαστικά, στον χώρο μου κάνω τα προσωπικά μου πράγματα, δικά μου speakage, ηχογραφώ εκπομπές, παρέχω on line κάποιες υπηρεσίες remote και το κυριότερο on line Music Scheduling για κάποιους Σταθμούς. Αναλαμβάνω, μαζί με τους συνεργάτες μου, τη μελέτη, τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός Ραδιοφωνικού Σταθμού, ή ενός Web Radio. Επίσης, αναλαμβάνω την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό ενός υπάρχοντος Σταθμού και φυσικά τον επαναπροσδιορισμό και επανασχεδιασμό της ταυτότητας του με νέο format. Εάν μου ζητηθεί μπορώ να προτείνω σε υπάρχοντες Σταθμούς εναλλακτικές λύσεις. Παράλληλα, συνεργάζομαι στενά με το Sting Studio και εδώ και λίγο καιρό έχω επίσης μία συνεργασία με τον Ρ/Σ Nostos 100,6, όπου παρουσιάζω την πρωινή ζώνη 7 με 9. Επίσης, κάνω Σεμινάρια Ραδιοφώνου στην CLEVERNET.

 

radiotvlink.gr: Όταν ξεκινάς τον σχεδιασμό για τη δημιουργία ενός Ρ/Σ από λευκό χαρτί ποιοι είναι οι παράμετροι που λαμβάνεις υπ’ όψιν σου, οι οποίοι επηρεάζουν την όλη διαδικασία και το αποτέλεσμα της σε μεγάλο βαθμό; Όσοι ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τη γνώση και την εμπειρία σου με μία πιθανή συνεργασία πως μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί σου;

 

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Είτε πρόκειται για ένα Ραδιόφωνο στα FM, είτε για ένα live Web Radio, κάθε project έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Το πρώτο πράγμα που ρωτάω πάντα είναι ποιος είναι ο στόχος και ποιό είναι το όραμα που έχει ο Ιδιοκτήτης για τον Σταθμό που θέλει. Αμέσως, μετά, τι διαθέσιμο budget υπάρχει. Εάν συμφωνήσουμε τελικά ότι θα προχωρήσουμε, τότε έχω πάντα μία σειρά από παράγοντες που παίζουν σημαντικό ρόλο. Σε ποια πόλη θα λειτουργήσει ο Σταθμός. Τι πληθυσμό έχει αυτή η πόλη. Ποιος είναι ο ανταγωνισμός; Τι είδους format λείπει από την εκάστοτε αγορά; Τι διαφημιστικά έσοδα προσδοκά ο Ιδιοκτήτης σε σχέση με το ανάλογο format που θα επιλέξουμε; Εάν πρόκειται για ένα Web Radio υπάρχουν και εδώ πολλές ερωτήσεις. Υπάρχει ιστοσελίδα; Θέλει ο πελάτης να του αναλάβω με τους συνεργάτες μου και την ιστοσελίδα; Θέλει ένα On-Air Studio πολλών δυνατοτήτων; Όσο περισσότερες πληροφορίες έχω σχετικά με το τι θέλουμε να κάνουμε τόσο πιο εύκολα θα μπορέσουμε να το κάνουμε. Και να το κάνουμε σωστά. Εάν κάποιος θέλει να επικοινωνήσει μαζί μου, να ζητήσει πληροφορίες, ή οτιδήποτε άλλο, υπάρχει ένα e-mail διαθέσιμο: [email protected]

Kostas Sitopoulos 5

Όταν έχεις γνώσεις στη Μουσική μπορείς να είσαι και ένας πολύ καλός DJ

 

radiotvlink.gr: Κωνσταντίνε Σιτόπουλε σε ευχαριστούμε πολύ για τη συζήτηση που είχαμε, η οποία ελπίζουμε να βοηθήσει πολλούς ανθρώπους της Βιομηχανίας του Ραδιοφώνου της χώρας μας να ανατάξουν τις δυνάμεις τους και να προχωρήσουν σε νέες δυναμικές κινήσεις που θα αλλάξουν τις προοπτικές και θα ανεβάσουν ακόμη περισσότερο το επίπεδο.

Κωνσταντίνος Σιτόπουλος: Εγώ ευχαριστώ πολύ Ανδρέα για τη φιλοξενία και τη συνέντευξη και εύχομαι ακόμη περισσότερη αναγνωσιμότητα και επισκεψιμότητα στην Τεχνολογική Πύλη radiotvlink.gr.

 

radiotvlink.gr

Διαβάστε ακόμα

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue