ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
Αθήνα, 15 /05/2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο
Κυρίες και Κύριοι,
Θέλω να ξεκινήσω εκφράζοντας τη φρίκη και τον αποτροπιασμό για τους δεκάδες θανάτους και τους χιλιάδες τραυματισμούς διαδηλωτών στην πολύπαθη Λωρίδα της Γάζας που προκλήθηκαν από τον Ισραηλινό στρατό κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων εναντίον της απόφασης των ΗΠΑ να μεταφέρουν την πρεσβεία τους από το Τελ Αβίβ στην Ιερουσαλήμ.
Πρόκειται για μια δυσανάλογη αντίδραση εκ μέρους του Ισραήλ που πρέπει να αντιμετωπιστεί με ενότητα και αποφασιστικότητα από το σύνολο της διεθνούς κοινότητας.
Θέλω εξάλλου να τονίσω ότι οι μονομερείς ενέργειες σε καμία περίπτωση δεν συμβάλλουν στην επίλυση των διαφορών Ισραήλ – Παλαιστίνης, οι οποίες πρέπει πάντοτε να αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο των σχετικών αποφάσεων του ΟΗΕ.
Η Ε.Ε., ο Αραβικός Σύνδεσμος, αλλά και ο ΟΗΕ οφείλουν να λάβουν άμεσα αποτελεσματικές πρωτοβουλίες για την αποκλιμάκωση της έντασης και την επιστροφή εντός του πλαισίου της διεθνούς νομιμότητας.
Σε ό,τι αφορά τώρα το ελληνικό πρόγραμμα και τις σχετικές διαπραγματεύσεις πρέπει να ξέρετε ότι ξεκίνησαν ήδη από χτες οι συναντήσεις των τεχνικών κλιμακίων των θεσμών με τις ελληνικές αρχές, ενώ αύριο Τετάρτη εκκινούν και οι συναντήσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους επικεφαλής των θεσμών.
Στόχος μας η επιτυχής ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης, ώστε να καταλήξουμε σε μια συνολική συμφωνία για την καθαρή έξοδο από το 3ο πρόγραμμα εντός του Ιουνίου, έξοδο δηλαδή που δεν θα συνοδεύεται από πιστοληπτική γραμμή στήριξης.
Με δεδομένη τη θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας,
τα θετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα που αποδεικνύουν ότι η δημοσιονομική προσαρμογή έχει ολοκληρωθεί και με το παραπάνω,
την υλοποίηση των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο του 3ουπρογράμματος εκ μέρους των ελληνικών αρχών,
αλλά και την αποκλιμάκωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για οποιαδήποτε καθυστέρηση από οποιαδήποτε πλευρά.
Ο Πρωθυπουργός εξάλλου σε σχετική τοποθέτησή του πρόσφατα στην ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε «νεοραγιαδισμό» την εμμονή ορισμένων στην Ελλάδα για συνέχιση της επιτροπείας, είτε μέσω του μηχανισμού της πιστοληπτικής γραμμής είτε μέσω παράτασης του προγράμματος, λόγω μιας υποτιθέμενης αναξιοπιστίας του ελληνικού, πολιτικού συστήματος.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι έχει και την ικανότητα, αλλά και την τεχνική επάρκεια όχι μόνο να οδηγήσει τη χώρα έξω από την επιτροπεία, αλλά να εξορθολογίσει και να ανοικοδομήσει την ελληνική οικονομία στη βάση ενός συνεκτικού και ρεαλιστικού αναπτυξιακού σχεδίου.
Τα δημοσιεύματα, δε, που κάνουν λόγο για ανεπάρκειες και αντιρρήσεις των δανειστών επί του συναφούς σχεδίου είναι ανάξια σχολιασμού. Το σχέδιο αυτό θα συζητηθεί αναλυτικά και στο Υπουργικό Συμβούλιο που πρόκειται να συνεδριάσει την επόμενη εβδομάδα.
Σε ό,τι αφορά τις διαπραγματεύσεις για το όνομα της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να υπερασπίζεται με σταθερότητα και αποφασιστικότητα την εθνική γραμμή για σύνθετη ονομασία η οποία θα ισχύει έναντι όλων πράγμα που εξ ορισμού προϋποθέτει την αναθεώρηση του Συντάγματος στη γείτονα.
Φυσικά στο πλαίσιο αυτό επιδιώκουμε τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, ακούμε όλες τις απόψεις και τις προτροπές όλων των πλευρών, ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση καθορίζει αυτοβούλως τη στάση της.
Είναι δεδομένο ότι ούτε μας απασχολεί ούτε μας επηρεάζει διαπραγματευτικά η στάση εξυπηρέτησης μικροκομματικών σκοπιμοτήτων που έχει υιοθετήσει η αντιπολίτευση. Δεν πρόκειται να καθορίσουμε το μέλλον της χώρας από τη δυστυχώς ανεύθυνη και μίζερη στάση που κρατά ο αρχηγός της ΝΔ, ακόμη και στα εθνικά θέματα.
Συνεχίζουμε λοιπόν να διαπραγματευόμαστε με αίσθημα ευθύνης και έχοντας συνείδηση ότι μια ενδεχόμενη συμφωνία θα συνδράμει στη σταθεροποίηση της ευρύτερης περιοχής μας, σε μια περίοδο που κάτι τέτοιο είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ, με δεδομένες τις ιστορικών διαστάσεων γεωπολιτικές ανακατατάξεις και αβεβαιότητες.
Στις συνεχιζόμενες συζητήσεις με τους γείτονες μας έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου, ωστόσο απέχουμε ακόμη αρκετά από την κατάληξη των διαπραγματεύσεων και την επίτευξη συμφωνίας.
Η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον ομόλογό του κ. Ζάεφ θα είναι επομένως εξαιρετικά χρήσιμη και σημαντική, ωστόσο δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να προεξοφλήσουμε ότι θα καταλήξει σε συμφωνία και είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί και επόμενος γύρος ώστε να διανυθεί η απαιτούμενη απόσταση που χωρίζει τις δύο πλευρές.
Σε ό,τι αφορά τώρα την πρωτοβουλία κατάτμησης της Β’ Αθήνας και του υπολοίπου Αττικής είναι πανθομολογούμενο ότι αποτελεί μια υπερώριμη και αναγκαία μεταρρύθμιση για τον εκδημοκρατισμό του εκλογικού μας συστήματος και τη θεσμική θωράκισή του απέναντι σε φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς.
Η ΝΔ λοιπόν οφείλει να σταματήσει να λειτουργεί ως δύναμη στείρου αρνητισμού και ως δύναμη βαθιά συντηρητική και να αναζητά προσχηματικές δικαιολογίες.
Είναι προφανές ότι αν ο κος Μητσοτάκης δεν συναινέσει στην αναγκαία αυτή τομή ο λόγος θα είναι οι δεσμεύσεις του στους δελφίνους, αλλά και στα τζάκια της Β΄ Αθηνών.
Σε ό,τι αφορά στο θέμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει από την πρώτη στιγμή ότι είναι θετική στη δυνατότητα επιστολικής ψήφου στα παιδιά του brain drain.
Επειδή όμως η ΝΔ με τις πολιτικές της είναι αυτή που τους έδιωξε από τη χώρα, ας μην υποκρίνεται σήμερα ότι υπερασπίζεται τα συμφέροντά τους.
Σε κάθε περίπτωση, δε βρίσκουμε το λόγο για τον οποίον η ΝΔ επιχειρεί τον συμψηφισμό μεταξύ δύο άσχετων θεμάτων.
Η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να πάρει σχετική πρωτοβουλία σε επόμενη φάση, αλλά ανεξάρτητα από το σπάσιμο των μεγάλων εκλογικών περιφερειών.
Επομένως, περιμένουμε να δούμε ποιο άλλο πρόσχημα θα ανακαλύψει η ΝΔ και ο κ. Μητσοτάκης για να αποφύγει να πάρει σαφή θέση για την κατάτμηση της Β’ Αθηνών και του υπολοίπου Αττικής, προκειμένου να ικανοποιήσει τις βαρονίες της ΝΔ.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, οι ζυμώσεις μεταξύ των δανειστών, ΔΝΤ-Βερολίνου-Κομισιόν, αποδεικνύουν ένα πάρα πολύ μεγάλο χάσμα, σε ό,τι αφορά τις απόψεις όλων των μεγάλων παικτών στο ζήτημα του χρέους. Απασχολεί την κυβέρνηση το ενδεχόμενο να μην υπάρξει λύση στο πεδίο αυτό αυτή τη στιγμή; Και πώς ακριβώς σκοπεύει να αντιπαρέλθει αυτό το χάσμα, αυτές τις διαφωνίες;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καταρχήν πρέπει να σας πω ότι έχουμε ακόμα αρκετό χρόνο ώστε να καταλήξουμε σε μία συμφωνία, η οποία είναι προφανές ότι προϋποθέτει και την ολοκλήρωση, πρώτα απ’ όλα, της 4ης αξιολόγησης. Ως προς την ουσία του ζητήματος, όμως, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα, διότι έχω την εντύπωση ότι υπάρχει μία σύγχυση, σχετικά με τη συζήτηση που διεξάγεται για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Πρέπει να τονίσω ότι αυτή η συζήτηση έχει δύο σκέλη:
Το πρώτο σκέλος αφορά την επιμήκυνση των ωριμάνσεων των ελληνικών ομολόγων, σε πρώτο στάδιο, που συμφωνήθηκε μάλιστα στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου 2017. Αυτή η επιμήκυνση, όπως λέει και η σχετική απόφαση του Eurogroup, θα κυμαίνεται μεταξύ 0 και 15 χρόνων. Απ’ όσο μπορούμε να γνωρίζουμε από τις τεχνικές διαπραγματεύσεις που διεξάγονται, η επιμήκυνση αυτή θα είναι 10 – 12 χρόνια, ίσως λίγο περισσότερο, ίσως λίγο λιγότερο, τουλάχιστον σε πρώτη φάση.
Ένα δεύτερο ζήτημα αφορά τη λειτουργία του γαλλικού μηχανισμού. Ο γαλλικός μηχανισμός, επί του οποίου μάλιστα υπάρχουν και οι σχετικές διαφωνίες, είναι το δεύτερο σκέλος της ρύθμισης του ελληνικού χρέους. Και τι ακριβώς αφορά; Αφορά μια τεχνολογία, αν θέλετε, που θα συμβιβάζει τις διαφωνίες, σε σχέση με τις προβλέψεις για την ανάπτυξη, μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και του ΔΝΤ. Συγκεκριμένα, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί προβλέπουν λίγο υψηλότερη ανάπτυξη, σε σχέση με την ανάπτυξη που προβλέπει το ΔΝΤ. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, το Ταμείο ζητά μεγαλύτερη επιμήκυνση από αυτήν που θα συμφωνηθεί στο πλαίσιο του πρώτου σκέλους της συμφωνίας. Ο γαλλικός μηχανισμός, λοιπόν, φιλοδοξεί να επιλύσει, να γεφυρώσει αυτό το χάσμα μεταξύ των προβλέψεων των δύο πλευρών. Αυτό το οποίο συζητείται τώρα είναι ο βαθμός αυτοματισμού της λειτουργίας αυτού του μηχανισμού. Αν, δηλαδή, ο γαλλικός μηχανισμός θα λειτουργεί απολύτως αυτόματα, με βάση απλώς και μόνο τα νούμερα της ελληνικής οικονομίας ή θα εμπεριέχει και κάποιες προϋποθέσεις πολιτικής. Αυτή είναι η συζήτηση που γίνεται αυτή τη στιγμή. Δεν τίθεται εν αμφιβόλω σε καμία περίπτωση η ρύθμιση του ελληνικού χρέους, η αλλαγή του προφίλ του ελληνικού χρέους, ώστε αυτό να καταστεί βιώσιμο με βάση τις ανάγκες και με βάση τις προβλέψεις των αγορών χρήματος. Και γι’ αυτόν, ακριβώς, τον λόγο δεν θεωρώ ότι τίθεται και εν αμφιβόλω η έξοδος από το πρόγραμμα και η δυνατότητα της χώρας να ανακτήσει την αυτοδύναμη πρόσβασή της στις αγορές χρήματος, μετά τον Αύγουστο του 2018.
ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με δεδομένο ότι οι εξελίξεις στο ονοματολογικό τρέχουν και θα τρέξουν πολύ και τις επόμενες ημέρες, θα υπάρξει συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών με τον Πρωθυπουργό και τον πρόεδρο των ΑΝΕΛ;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σήμερα το πρωί ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον υπουργό Εξωτερικών και τον πρόεδρο των ΑΝΕΛ και υπουργό Εθνικής Άμυνας. Συζήτησαν όλες τις τρέχουσες εξελίξεις. Στο πλαίσιο αυτό, φαντάζομαι -γιατί δεν ήμουν παρών στη συγκεκριμένη συνάντηση- συζήτησαν και τις εξελίξεις στις διαπραγματεύσεις για το όνομα της πΓΔΜ. Αυτό είναι κάτι το οποίο συμβαίνει πάρα πολύ συχνά. Όπως θα έχετε παρατηρήσει, ο Πρωθυπουργός συναντά σε πολύ τακτική βάση όλους τους υπουργούς του. Επομένως, νομίζω ότι κάτι τέτοιο δεν αποτελεί και τόσο μεγάλη ή σημαντική είδηση, κάθε φορά. Η κυβέρνηση λειτουργεί με αυτούς τους όρους συνεργασίας, του διαλόγου, της αλληλοενημέρωσης μεταξύ των υπουργών και του Πρωθυπουργού. Και νομίζω ότι αυτό είναι που θα επιδιωχθεί και στο εξής.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Υπήρξε η αντίστοιχη συνάντηση και σήμερα με τον κύριο Κοτζιά για το θέμα του Σκοπιανού, αν υπάρχει κάτι.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον κύριο Κοτζιά και με τον κύριο Καμμένο. Συζήτησαν για τις εξελίξεις, φαντάζομαι ότι μεταξύ των οποίων, θα συζήτησαν και για τις διαπραγματεύσεις σε ό,τι αφορά το ονοματολογικό.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Αν τελικά υπάρξει συμφωνία για το Σκοπιανό, η κυβέρνηση προτίθεται να το φέρει στη Βουλή, ζητώντας την ψήφο 180 βουλευτών;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κυβέρνηση, όπως έχουμε πάρα πολλές φορές πει, θα επιδιώξει τη μέγιστη δυνατή συναίνεση για την κοινοβουλευτική στήριξη μιας ενδεχόμενης συμφωνίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι θέτουμε αριθμητικά όρια, καθώς κάτι τέτοιο δεν απαιτείται από το Σύνταγμα. Ωστόσο, είναι πάρα πολύ σημαντικό για ένα πρόβλημα το οποίο ταλαιπωρεί τη χώρα, εδώ και περίπου τριάντα χρόνια, να υπάρξει μια όσο το δυνατόν ευρύτερη συνεννόηση και μια όσο το δυνατόν ευρύτερη στήριξη. Σε αυτό το πλαίσιο δουλεύαμε από την εκκίνηση αυτού του γύρου των διαπραγματεύσεων και σε αυτό το πλαίσιο θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε και τώρα.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Συμφωνείτε με τη δήλωση που έκανε ο κύριος Τσακαλώτος σε συνέντευξή του ότι η φορολογία δεν είναι υπερβολικά υψηλή στη χώρα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, που έχουμε στη διάθεσή μας, η φορολογία στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη από τον μέσο όρο τουλάχιστον των κρατών – μελών της ευρωζώνης. Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι οι δημόσιες δαπάνες είναι αντίστοιχα ανταποδοτικές, όπως σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, αν θυμάμαι καλά, ο ΟΟΣΑ υπολογίζει τη συνολική φορολογική και εισφοροδοτική επιβάρυνση στην Ελλάδα περίπου στο 42%, όταν άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα, το Βέλγιο βρίσκεται περίπου στο 53%, η Γερμανία βρίσκεται περίπου στο 48-49%, η Γαλλία νομίζω ότι κυμαίνεται περίπου στο 50% του συνολικού εισοδήματος. Αυτό, όμως, το οποίο αξίζει να αναφέρουμε επί του συγκεκριμένου είναι πως είναι προφανές ότι συγκεκριμένες κοινωνικές κατηγορίες και συγκεκριμένα κοινωνικά στρώματα στην Ελλάδα, εξαιτίας του ανορθολογικού τρόπου με τον οποίο έχει δομηθεί η ελληνική φορολογική διοίκηση, επιβαρύνονται δυσανάλογα. Σε αυτό το πλαίσιο, νομίζω, λοιπόν, ότι η κυβέρνηση, αλλά και κάθε κυβέρνηση στη χώρα οφείλει να παίρνει μέτρα, ώστε να διευρύνει τη φορολογική βάση όσο το δυνατόν περισσότερο. Πράγμα το οποίο θα μας δώσει και τη δυνατότητα να προχωρήσουμε και σε φοροελαφρύνσεις σε συγκεκριμένες κοινωνικές κατηγορίες και σε συγκεκριμένα κοινωνικά στρώματα, που όπως σας είπα, πράγματι επιβαρύνονται δυσανάλογα.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Είναι πράγματι σύνηθες ο Πρωθυπουργός να συνεργάζεται με υπουργούς του, αλλά το να συνεργάζεται ταυτόχρονα με τον υπουργό των Εξωτερικών και τον υπουργό Άμυνας δεν το έχουμε σε καθημερινή βάση. Θα μπορούσατε, λοιπόν, να μας πείτε ποια συγκυρία υπέβαλε τη σημερινή πρωινή συνάντηση και λίγο αναλυτικότερα για το περιεχόμενο αυτής;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα και προηγουμένως ότι υπήρξε συζήτηση για όλες τις πολιτικές εξελίξεις, μεταξύ των οποίων συζητήθηκε και το ζήτημα των διαπραγματεύσεων για το ονοματολογικό. Κάτι περισσότερο δεν έχω να προσθέσω σε σχέση με την προηγούμενή μου απάντηση.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Στο θέμα του εκλογικού νόμου. Μιλήσατε για επιστολική ψήφο στα παιδιά του brain drain. Θα θέλατε να μας το εξηγήσετε λίγο παραπάνω αυτό, και τι διαφορά έχει από την ψήφο των ομογενών που ζητάει η Ν.Δ.. Και επ’ αυτού, το Κίνημα Αλλαγής δηλώνει ότι προσέρχεται στη συνάντηση με τον κύριο Σκουρλέτη την Πέμπτη με μια συνολική πρόταση. Θα βάλει μια συνολική πρόταση για τον εκλογικό νόμο. Τη συζητάει η κυβέρνηση αυτή την πρόταση ή έχει μόνο τη δική της στο μυαλό της;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Ν.Δ. είχε την ευγενή καλοσύνη να καταθέσει την πρότασή της στον Πρόεδρο της Βουλής και όχι στον αρμόδιο Υπουργό. Φαντάζομαι για λόγους που μόνο εκείνη μπορεί να εξηγήσει. Από τη δική μας πλευρά, αυτό το οποίο συζητάμε είναι να διευκολυνθεί η δυνατότητα της ψήφου στους Έλληνες πολίτες του εξωτερικού. Τώρα, ταυτίσεις, συγκλίσεις ή διαφοροποιήσεις σε σχέση με την πρόταση την οποία σκοπεύει να καταθέσει ή να παρουσιάσει η Ν.Δ. στον αρμόδιο υπουργό Εσωτερικών θα μπορέσουν να γίνουν σαφείς μόνο μετά τη συνάντηση. Εμείς αναμένουμε να ακούσουμε τις θέσεις της Ν.Δ. σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα και μια συγκεκριμένη και προσδιορισμένη πρόταση για να μπορέσουμε κι εμείς να τοποθετηθούμε αναλόγως.
Τώρα, το κρίσιμο αυτή τη στιγμή, κατά τη γνώμη μου, είναι αν τα πολιτικά κόμματα συμφωνούν με αυτό που χαρακτήρισα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση ως υπερώριμη και αναγκαία θεσμική τομή, δηλαδή την κατάτμηση δύο πολύ μεγάλων Περιφερειών, της Β΄ Αθήνας και του υπολοίπου Αττικής, που όπως γνωρίζετε, ακριβώς εξαιτίας του μεγέθους τους, ευνοούν σχέσεις διαπλοκής και διαφθοράς μεταξύ των εκπροσώπων του πολιτικού συστήματος, μεταξύ του πολιτικού προσωπικού, αλλά και επιχειρηματιών, εκδοτών και διαφόρων άλλων εκπροσώπων της οικονομικής ελίτ της χώρας. Αυτό νομίζω ότι είναι το κύριο ζήτημα που πρέπει να συζητηθεί σε αυτή τη φάση. Από εκεί και πέρα, στο επόμενο διάστημα, θα έχουμε τον χρόνο να συζητήσουμε και άλλες προτάσεις, οι οποίες τυχόν θα κατατεθούν, είτε από το Κίνημα Αλλαγής είτε από τη Ν.Δ. είτε από οποιοδήποτε άλλη πολιτική δύναμη.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Σχετικά με τις συντάξεις ήθελα να ρωτήσω κάτι. Η δέσμευση για μείωση της προσωπικής διαφοράς μέχρι 18% ήταν ένα μέτρο το οποίο, αν δεν κάνω λάθος, αποφασίστηκε το ’17 κατά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης. Για την κυβέρνηση είναι εξίσου ισχυρό, αν υπήρχε σχετική πρόβλεψη, ας πούμε, στο πρόγραμμα του ’15, στη συμφωνία του ’15; Ή είναι λιγότερο; Η κυβέρνηση δηλαδή, θέλω να πω, έχει μία υποχρέωση για το ’15. Θεωρείτε εξίσου ισχυρή τη δέσμευση του 18% που συμφωνήθηκε το ’17;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας απαντήσω. Η βασική δέσμευση, η οποία περιγράφεται στη μνημονιακή συμφωνία του 2015, αφορά την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5%. Όπως γνωρίζετε, κατά τη δεύτερη αξιολόγηση το ΔΝΤ αμφισβήτησε τη δυνατότητα της Ελλάδος να επιτύχει έναν τέτοιο στόχο για το 2019 και ήταν ακριβώς αυτή η κατάσταση, εν πάση περιπτώσει αυτή η θέση, που οδήγησε στην ανάγκη να ψηφιστεί το μέτρο της μείωσης των συντάξεων για το 2019. Όμως, εδώ πρέπει να κάνουμε μερικές διευκρινίσεις, επειδή ακούγονται διάφορες ανακρίβειες. Δεν μιλάμε για οριζόντιες μειώσεις οι οποίες θα είναι στο 18%. Μιλάμε για μία συγκεκριμένη κατηγορία συνταξιούχων, οι οποίοι εξακολουθούν να διατηρούν την προσωπική διαφορά. Ωστόσο, αυτό το οποίο πρέπει να σας πω είναι ότι όλα εξαρτώνται από τη δημοσιονομική πορεία της χώρας. Αυτή τη στιγμή έχουμε δει ότι τα προηγούμενα χρόνια έχουμε καταφέρει να επιτύχουμε εξαιρετικά υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και πολύ μάλιστα πάνω από τους στόχους, οι οποίοι είχαν συμφωνηθεί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2015. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν είναι η βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να θέσει ένα τέτοιο ζήτημα συζήτησης στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την έξοδο από το πρόγραμμα. Νομίζω ότι η βασική επισήμανση, την οποία πρέπει να κάνουμε στους δανειστές μας και την οποία κάνουμε στους δανειστές μας, είναι ότι ακριβώς εξαιτίας του γεγονότος ότι υπερβαίνουμε διαρκώς τα πρωτογενή πλεονάσματα, πρέπει κάποια στιγμή να συζητηθούν και μέτρα ελάφρυνσης της λιτότητας, καθώς όπως καταλαβαίνετε, το να υπερβαίνουμε κάθε χρόνο τους στόχους κατά 1%, 1,5%, 2% λειτουργεί υφεσιακά, λειτουργεί αντιαναπτυξιακά, δηλαδή λειτουργεί ως τροχοπέδη στην προσπάθεια της ελληνικής οικονομίας να ανακάμψει βιώσιμα.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε εκπρόσωπε, είναι νωρίς, αν δεν γνωρίζετε, δεν πειράζει. Απλά, χθες είχαμε τη συνεδρίαση του EWG, η οποία ήταν αρκετά σημαντική, τόσο για το θέμα των προαπαιτούμενων της 4ης αξιολόγησης, όσο και για το να έχουμε κάποια ιδέα για τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα. Επειδή είναι μία εξαιρετικά κρίσιμη περίοδος αυτή για τα συγκεκριμένα θέματα, θέλω να ρωτήσω, αν είχατε κάποια ενημέρωση από χθες. Αν είναι νωρίς και δεν είχατε, το δέχομαι.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι ενημέρωσα για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων. Αυτό το οποίο συμφωνήθηκε στο EWG χθες είναι ότι πρέπει, καταρχήν, να δουλέψουμε για την ολοκλήρωση εντός χρόνου της 4ης αξιολόγησης, που γνωρίζετε, έχουμε στόχο να την τελειώσουμε με μία τεχνική συμφωνία μέχρι το επόμενο Eurogroup της 24ης Μαΐου. Από εκεί και πέρα, συζητήθηκαν ακροθιγώς και τα υπόλοιπα ζητήματα που αφορούν την τελική διαπραγμάτευση για την έξοδο από το πρόγραμμα. Ωστόσο, όπως είπα και προηγουμένως, έχουμε ακόμα χρόνο μέχρι την 21η Ιουνίου, έτσι ώστε να ωριμάσουν οι συζητήσεις και να βρεθούν όλες οι απαραίτητες πολιτικές και τεχνικές λύσεις σε όλα τα ζητήματα.
ΚΑΡΑΛΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, έχω μία ερώτηση. Αν υποθέσουμε ότι δεν υπάρξει συμφωνία με τα Σκόπια, τι προτίθεται να κάνει η ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά την ευρωπαϊκή προοπτική των Σκοπίων, δεδομένου ότι υπάρχει ήδη θετική εισήγηση της Κομισιόν για έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων και νομίζω τον Ιούνιο θα τεθεί το ζήτημα της ευρωπαϊκής προοπτικής της FYROM στη Σύνοδο Κορυφής. Θα στηρίξει η Αθήνα την ευρωπαϊκή προοπτική των Σκοπίων;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει υπάρξει σαφής ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα. Οποιαδήποτε εξέλιξη στις διαπραγματεύσεις για την ένταξη της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας στους διεθνείς οργανισμούς προϋποθέτει επίλυση, προϋποθέτει μία βιώσιμη συμφωνία σε ό,τι αφορά το θέμα του ονόματος.
ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ: Διαβάσαμε σήμερα δημοσιεύματα, που αναφέρουν πως το χάσμα ανάμεσα στη Γερμανία και το ΔΝΤ για το ελληνικό χρέος βαθαίνει. Ήθελα να ρωτήσω, λοιπόν, εάν εκτιμάτε εσείς ότι η πόρτα εξόδου για το Ταμείο έχει ανοίξει πλέον αρκετά καθαρά και τι σημαίνει αυτό για την επόμενη ημέρα, για τα ψηφισμένα μέτρα που έχει πάρει το ΔΝΤ. Και δεύτερη ερώτηση, εάν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για την κατάληξη της συμφωνίας για το χρέος.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εμένα η δουλειά μου δεν είναι να κάνω εκτιμήσεις σε σχέση με την παρουσία ή μη παρουσία οποιουδήποτε οργανισμού στο ελληνικό πρόγραμμα. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένες συμφωνίες, που έχουν επικυρωθεί από τα Eurogroup, με κύρια συμφωνία αυτή της 15ης Ιουνίου του 2017, η οποία πρέπει να τηρηθεί. Η συμφωνία αυτή περιγράφει συγκεκριμένους όρους και συγκεκριμένα στάδια για να καταλήξουν οι τελικές διαπραγματεύσεις εξόδου της χώρας από το τρίτο πρόγραμμα. Τώρα, εάν το ΔΝΤ θέλει να συμμετέχει στο πρόγραμμα, σεβόμενο τις συγκεκριμένες αποφάσεις και χωρίς να προβάλλει παράλογες απαιτήσεις, τότε αυτό θα είναι θετικό. Ωστόσο, μια μη συμμετοχή του Ταμείου στο τρίτο πρόγραμμα, όπως έχουμε πει και στο παρελθόν, δεν αποτελεί καταστροφή. Ούτε κρίνεται η αξιοπιστία της εξόδου της Ελλάδας από το τρίτο πρόγραμμα από τη συμμετοχή ή τη μη συμμετοχή του Ταμείου. Όλα αυτά, όμως, μένει να τα δούμε μέσα στις επόμενες ημέρες. Επομένως, καλό είναι να μην εικοτολογούμε και να μην προεξοφλούμε εξελίξεις.
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, η ημερομηνία των επόμενων αυτοδιοικητικών εκλογών έχει κλειδώσει για τον Οκτώβριο του 2019 ή υπάρχουν ακόμη σκέψεις σε πρώτη φάση να μην μεταφερθούν και να μείνουν ως έχουν την άνοιξη του 2019;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι ο κ. Σκουρλέτης έχει υπάρξει εξαιρετικά σαφής σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Η πρόθεση του υπουργείου Εσωτερικών είναι στο σχετικό νομοσχέδιο να υπάρχει πρόβλεψη για τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Οκτώβριο του 2019.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα θέματα που θα είναι στην ατζέντα των συζητήσεων του κ. Τσίπρα με τον κ. Ζάεφ; Γιατί, σήμερα, η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ γράφει ότι θα είναι η σύναψη μιας διεθνούς συνθήκης. Και μια δεύτερη ερώτηση, αν θα μπορούσε να δεχτεί η ελληνική πλευρά να υπάρξει μια διεθνής συμφωνία με κάποιο χρονοδιάγραμμα για εφαρμογή, να μην είναι όλα «εδώ και τώρα».
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ατζέντα της συνάντησης του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Πρωθυπουργό της πΓΔΜ, προφανώς, περιλαμβάνει το σύνολο των ζητημάτων που σχετίζονται με τη διαπραγμάτευση για το όνομα. Σε ό,τι αφορά τις συγκεκριμένες λεπτομέρειες, τους όρους δόμησης της διεθνούς συμφωνίας, στην οποία, ενδεχομένως, να καταλήξουμε, πράγμα το οποίο δεν θεωρώ ότι είναι πολύ πιθανό να γίνει αύριο ή μεθαύριο, θα έχει προφανώς έναν χαρακτήρα αλλεπάλληλων δεσμεύσεων, δηλαδή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που θα εκτείνονται στο μέλλον. Δεν πρόκειται να είναι μια λύση, δεν είναι δυνατόν να είναι μια λύση, η οποία θα ολοκληρωθεί με το πάτημα ενός κουμπιού. Προφανώς, σε όλες τις διμερείς διαφορές, όταν καταλήγουμε σε μια συμφωνία, υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, συγκεκριμένοι στόχοι, συγκεκριμένες υποχρεώσεις, οι οποίες απορρέουν από αυτές τις συμφωνίες και οι οποίες πρέπει να τηρούνται από τις δύο πλευρές. Αυτή τη στιγμή, δεν θέλω να μπω, όμως, σε περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες, καθώς, όπως σας είπα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, μένει ακόμη αρκετός δρόμος να διανυθεί μέχρι να φτάσουμε σε εκείνο το σημείο, όπου θα συζητήσουμε τις νομοτεχνικές λεπτομέρειες μιας πιθανής, διεθνούς συμφωνίας μεταξύ των δύο μερών.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Άρα, με βάση αυτά που μόλις είπατε, να εικάσουμε ότι θα είναι μια συμφωνία, εάν επιτευχθεί, η οποία θα χτίζεται τμηματικά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν υπάρχει τίποτα τμηματικό. Θα είναι μια ενιαία συμφωνία, η οποία θα περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο θα καταλήξουμε τελικά στην υιοθέτηση εκ μέρους της πΓΔΜ ενός νέου ονόματος, το οποίο θα ισχύει έναντι όλων. Για να σας δώσω ένα πάρα πολύ απλό παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν όλα τα έγγραφα μιας χώρας να αλλάξουν μέσα σε μια εβδομάδα. Προφανώς, θα τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι, συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, τα οποία θα πρέπει να τηρούνται και εφόσον δεν τηρούνται, τότε θα έχουμε παραβίαση της συμφωνίας. Σχετικά με άλλα ζητήματα, όμως, δεν θέλω να μπω, αυτή τη στιγμή, σε περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες. Εφόσον έχουμε στο επόμενο διάστημα τη δυνατότητα να καταλήξουμε σε μια συμφωνία με τους γείτονές μας, όλα αυτά θα παρουσιαστούν με πάρα πολύ μεγάλη σαφήνεια σε όλους. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, ενώ οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται εν εξελίξει.
ΚΕΧΑΓΙΑ: Εντωμεταξύ, κύριε Εκπρόσωπε, εάν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει παραβίαση της συμφωνίας, εμείς θα έχουμε δώσει το πράσινο φως για ένταξη των Σκοπίων, εν πρώτοις, στο ΝΑΤΟ και αργότερα στην Ε.Ε.;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι.
ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Θα επανέλθω στα εκλογικά. Με δεδομένο ότι τουλάχιστον από το Κίνημα Αλλαγής διατείνονται ότι στην πρόταση που θα καταθέσουν θα προσπαθήσουν να διασφαλίσουν την κυβερνησιμότητα με ένα σύστημα απλής αναλογικής, προκειμένου να συναινέσουν στην κατάτμηση της Β΄ Αθηνών και του υπολοίπου Αττικής. Εσείς, είστε διατεθειμένοι να συζητήσετε ένα σύστημα απλής αναλογικής από τις επόμενες εκλογές, εάν διαβλέπετε ότι υπάρχει η απαιτούμενη στήριξη των 200 βουλευτών ή θα επιμείνετε στην απλή αναλογική; Και ένα τελευταίο, εάν βλέπετε ότι έχει λόγο ύπαρξης «ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ».
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, κύριε Στρατάκη. Δεν υπάρχει λίγη απλή αναλογική. Είτε το σύστημα είναι απλή αναλογική είτε δεν είναι. Τέτοιου τύπου μεσοβέζικες λύσεις, στις οποίες, εντάξει, το πάλαι ποτέ ΠΑΣΟΚ μας είχε συνηθίσει, δεν είναι λύσεις που θα μπορούσε να συζητήσει η ελληνική κυβέρνηση. Όταν είχε την ευκαιρία το Κίνημα Αλλαγής, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, εν πάση περιπτώσει, τότε, να συζητήσει για την υιοθέτηση της απλής αναλογικής ως παγίου εκλογικού συστήματος, δεν το έκανε. Αυτή τη στιγμή, νομίζω ότι εμείς δεν είμαστε σε θέση να συζητήσουμε οτιδήποτε άλλο, πέραν της ανόθευτης απλής αναλογικής.
Τώρα, σε ό,τι αφορά «ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ», δεν είμαι εγώ εκείνος, ο οποίος αποφασίζω για τον λόγο ύπαρξης των πολιτικών κομμάτων. Αυτό είναι δουλειά του ελληνικού λαού. Και από τη στιγμή που ο ελληνικός λαός θεωρεί ότι «ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ» έχει λόγο ύπαρξης, τότε νομίζω ότι είναι αυτονόητη η απάντηση στο ερώτημά σας.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μια διευκρίνιση επί του σχεδίου για τη συμφωνία με την πΓΔΜ. Μιλάμε για μια βαθμηδόν εκπλήρωση υποχρεώσεων, εάν επιτευχθεί αυτή η συμφωνία. Και θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν η κατάληξη που φέρνει το πράσινο φως για την ένταξη των Σκοπίων σε Ε.Ε. και ΝΑΤΟ θα έχει ως προαπαιτούμενο το να έχουν υλοποιηθεί και όχι απλώς παρθεί οι ανάλογες δεσμεύσεις από την πλευρά των γειτόνων.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι ήμουν αρκετά σαφής στην απάντηση που έδωσα προηγουμένως στο θέμα αυτό. Δεν πρόκειται να μπω σε περαιτέρω συζήτηση επί των λεπτομερειών μιας τέτοιας συμφωνίας.
Τώρα, επειδή έχει γίνει πολλή συζήτηση σε σχέση με το αν η συμφωνία θα έχει βαθμίδες, θα έχει σκαλοπάτια, θα είναι «σαλαμοποιημένη», πρέπει να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο επιλύονται οι διεθνείς διαφορές στο πεδίο των διεθνών σχέσεων. Το Κυπριακό, αν υποθέταμε ότι το σχέδιο Ανάν είχε γίνει δεκτό το 2004, θα ολοκληρωνόταν η συμφωνία περίπου τώρα, δηλαδή 15 χρόνια μετά. Επομένως, όταν έχεις πολύπλοκα διμερή προβλήματα, είναι προφανές ότι αυτά δεν επιλύονται από τη μια μέρα στην άλλη. Υπογράφονται διεθνείς συμβάσεις, οι οποίες δεσμεύουν τα μέρη που τις υπογράφουν και οι αντισυμβαλλόμενοι έχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις, οι οποίες θα απορρέουν από αυτές τις διεθνείς συμβάσεις. Δεν είναι κάτι καινούργιο αυτό. Από τότε που υπάρχει η νομική πρακτική και η νομική σκέψη, έτσι επιλύονται οι διεθνείς διαφορές μεταξύ των οποιωνδήποτε μερών, εν πάση περιπτώσει, είτε αυτά τα μέρη είναι ιδιώτες είτε αυτά τα μέρη είναι έθνη-κράτη είτε διεθνείς οργανισμοί είτε οτιδήποτε άλλο.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Ο Πρωθυπουργός είχε συνάντηση και χθες με τον κ. Κοτζιά. Γιατί σήμερα προέκυψε ανάγκη, υπάρχει κάποια εξέλιξη και συναντήθηκαν εκ νέου και σήμερα; Και επίσης, αναμένεται και συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Τουσκ, με την κυρία Μέρκελ, καθώς και με άλλους, στη Σόφια;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κυρία Τσικρίκα, όπως καταλαβαίνετε, ο Πρωθυπουργός, όπως σας είπα και προηγουμένως, έχει διαρκείς συναντήσεις με τους υπουργούς του. Είναι προφανές ότι τη στιγμή που πρόκειται, σε δύο ημέρες από σήμερα, να συναντήσει τον ομόλογό του από την πΓΔΜ για να συζητήσουν τα ζητήματα των διαπραγματεύσεων για το όνομα, θα συναντά και τον υπουργό Εξωτερικών και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας και οποιονδήποτε άλλον υπουργό θέλει, για να μπορέσει να συζητήσει επί των θεμάτων αυτών, να έχει μια σαφή και ολοκληρωμένη εικόνα. Επομένως, δεν καταλαβαίνω πού είναι ακριβώς το περίεργο σε αυτές τις συναντήσεις, τις οποίες λέτε. Δεν ξέρω εάν παλαιότερα οι Πρωθυπουργοί συνήθιζαν να μη συναντούν τους υπουργούς και να δουλεύουν από μόνοι τους ή με την επιφοίτηση. Νομίζω ότι δεν είναι αυτός ο τρόπος για να λειτουργεί μια σοβαρή κυβέρνηση. Αντιθέτως, όπως σας είπα και προηγουμένως, οι τακτικές συναντήσεις του Πρωθυπουργού με τους υπουργούς του είναι απαραίτητες, για να μπορούμε να έχουμε την όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα και μια όσο το δυνατόν πιο σαφή στρατηγική σε οποιοδήποτε θέμα καλούμαστε να χειριστούμε.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Δεν μου απαντήσατε για συναντήσεις του Πρωθυπουργού με τον κ. Τουσκ, με την κυρία Μέρκελ ή και με άλλους.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή, δεν έχουν κλειδώσει κάποιες συναντήσεις. Δεν είναι απίθανο να υπάρξουν συναντήσεις στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Μιλήσατε προηγουμένως για το σχέδιο Ανάν για το Κυπριακό, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε τη Σύνοδο Κορυφής Ε.Ε. – Δυτικών Βαλκανίων στη Σόφια και αρχές Ιουλίου έχουμε τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ. Ας πούμε ότι υπάρχει μια συμφωνία, όμως χρειάζεται χρόνος για να εφαρμοστούν όλα αυτά που είναι μέσα στη συμφωνία. Θα δοθεί το πράσινο φως για την πΓΔΜ να πάρει ημερομηνία για έναρξη διαπραγματεύσεων με την Ε.Ε. και…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όλα αυτά, πλέον, μπαίνουν στην ουσία των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ελλάδας και πΓΔΜ. Αυτή τη στιγμή, δεν θέλω να κάνω οποιοδήποτε περαιτέρω σχόλιο. Νομίζω ότι ήμουν σαφής στις προηγούμενες απαντήσεις μου.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Νέο κύκλο επαφών του Πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς, κύριε Εκπρόσωπε, όπως είχε γίνει τον Ιανουάριο μετά το Νταβός, να περιμένουμε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εφόσον προκύψει κάτι νέο, δεν αποκλείεται. Αν δεν έχουμε κάποια ιδιαιτέρως σοβαρή εξέλιξη, τότε δεν νομίζω ότι χρειάζεται ένας τέτοιος νέος κύκλος επαφών.
ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ: Χθες, ο κ. Σταθάκης κατήγγειλε ουσιαστικά έναν κερδοσκοπικό πόλεμο σε βάρος της ΔΕΗ. Ποια είναι η θέση σας; Και αν υπάρχει τέτοιο θέμα, αναμένουμε, για παράδειγμα, και παρέμβαση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς; Και ένα δεύτερο. Την περασμένη εβδομάδα υπήρξε μια, θα έλεγα, ηχηρή παραίτηση στην ΕΡΤ του κ. Μιχαλίτση, του υπεύθυνου Τεχνολογίας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά την κερδοσκοπική επίθεση στη ΔΕΗ, η οποία πάτησε στην ουσία πάνω σε μια σειρά από κινδυνολογικές και καταστροφολογικές τοποθετήσεις στελεχών της Ν.Δ., είναι προφανές ότι αντιμετωπίζεται από την ελληνική κυβέρνηση με τον πλέον αποφασιστικό τρόπο.
Τώρα, σε ό,τι αφορά την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, όπως γνωρίζετε, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είναι μια ανεξάρτητη Αρχή, η οποία οφείλει να τηρεί τον νόμο, να εγγυάται την ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και νομίζω ότι είναι αυτονόητο ότι εφόσον υπάρχει μια σειρά από τέτοιες καταγγελίες και παρατηρείται ακριβώς μια κερδοσκοπική επίθεση, η οποία έχει οδηγήσει τη μετοχή της ΔΕΗ σε μη συνηθισμένες απώλειες, θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει παρέμβαση. Ωστόσο, δεν είναι η δική μου θέση να υποδεικνύω στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς το πώς θα κάνει τη δουλειά της.
Τώρα, σε ό,τι αφορά τις παραιτήσεις στην ΕΡΤ, νομίζω ότι έχουν δοθεί σαφείς απαντήσεις εκ μέρους της Διοίκησης της ΕΡΤ και εκ μέρους του υπουργείου. Εγώ δεν πρόκειται να σχολιάσω την παραίτηση οποιουδήποτε στελέχους, είτε της ΕΡΤ είτε οποιασδήποτε άλλης ανώνυμης εταιρείας.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Για την υπόθεση Γεωργίου, για το νέο αναιρετικό βούλευμα του Αρείου Πάγου, έχετε κάποιο σχόλιο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα, δεν θα σχολιάσω στο briefing αποφάσεις της Ποινικής Δικαιοσύνης. Η Ποινική Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της. Εμείς, από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά το πολιτικό σκέλος του ζητήματος, έχουμε πει ότι δεν υπάρχει αμφισβήτηση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, η οποία, ούτως ή άλλως, για το 2017 αναγνώρισε ότι έχουμε ένα πρωτογενές πλεόνασμα που είναι πολύ κοντά στο 4%.
ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Θέλω να ρωτήσω, κατά πόσο επηρεάζει, αρνητικά βέβαια, τις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, η εμμονή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), αλλά και του Έλληνα Κεντρικού Τραπεζίτη περί ύπαρξης πιστοληπτικής γραμμής.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει καμία τέτοια εμμονή εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Με πολύ μεγάλη καθαρότητα και ο Διοικητής της ΕΚΤ, όποτε έχει τοποθετηθεί, αλλά και όλα τα στελέχη μιλούν για μια απόφαση, η οποία εναπόκειται πλήρως και ολοκληρωτικά στην ελληνική πλευρά. Επομένως, από τη στιγμή που η ελληνική πλευρά δεν βρίσκει τον λόγο για να υπάρξει πιστοληπτική γραμμή, πράγμα το οποίο συμμερίζεται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμμερίζεται και ο ESM, συμμερίζονται και δεκάδες στελέχη και, αν θέλετε τη γνώμη μου, το συμμερίζεται και η ίδια η ΕΚΤ, δεν υπάρχει κανένας λόγος να συζητάμε για κάτι τέτοιο.
Σας ευχαριστώ.