- Νίκος Χουντής: «Η κυβέρνηση και η Κομισιόν δείχνετε αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, ενώ την ίδια στιγμή, αυξάνετε τη σχετική φορολόγηση, προσφέροντας bonus στους λαθρεμπόρους»
- PierMoscovici: «Η υλοποίηση των μέτρων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων εμπίπτει στην αρμοδιότητα των ελληνικών αρχών. Οι αρχές έχουν δεσμευθεί ότι θα διασφαλίσουν την πλήρη υλοποίηση ως το Δεκέμβριο του 2018 και μέχρι σήμερα δε ζήτησαν να τροποποιηθεί η τελική προθεσμία υλοποίησης»
Απαντήσεις μετά από σειρά επίμονων ερωτήσεων του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας Νίκου Χουντή, προσπαθεί να δώσει εκ μέρους της Κομισιόν, ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων,Πιερ Μοσκοβισί, για το φλέγον ζήτημα της πάταξης της λαθρεμπορίας καυσίμων, που ιδιαίτερα τις τελευταίες ημέρες, με αφορμή το τραγικό συμβάν στον Αργοσαρωνικό, αποδεικνύεται ότι έχει λάβει πλέον ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Στην ερώτησή του, ο Έλληνας ευρωβουλευτής, αφού ασκούσε κριτική σε παλαιότερη απάντηση της Κομισιόν για το ίδιο θέμα, η οποία έβριθε γενικόλογων απαντήσεων και ευχολογίων, κατηγορούσε την Κομισιόν ότι, μαζί με την ελληνική κυβέρνηση, καθυστερούν αδικαιολόγητα να υλοποιήσουν τα μέτρα που έχουν αποφασισθεί για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα.
Σημείωνε μάλιστα ότι,ο ίδιος «ο αρμόδιος Υπουργός, στη Βουλή (30.05.2017), παραδέχθηκε ότι στους ελέγχους για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, όχι μόνο δεν έχει υπάρξει πρόοδος, αλλά “έχουν ατονήσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο”. Συγκεκριμένα, οι έλεγχοι από το 2014 ως το 2016 μειώθηκαν κατά 53%, ενώ οι αποφάσεις επιβολής προστίμων μειώθηκαν από 40 σε 10» και ζητούσε από την Κομισιόν να απαντήσει στο εύλογο αλλά κρίσιμο ερώτημα, «γιατί οι ελληνικές κυβερνήσεις, αντί να λαμβάνουν συγκεκριμένα και αποτελεσματικά μέτρα καταπολέμησης του ανεξέλεγκτου λαθρεμπορίου καυσίμων, προβαίνουν, με τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν, σε περαιτέρω αύξηση των φόρων, προσφέροντας επιπλέον bonus στους λαθρεμπόρους», καθώς φυσικά και «Τι μέτρα θα λάβει (η Κομισιόν) για την εφαρμογή και επιτάχυνση του προγράμματος πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων».
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος, στην απάντησή του, επιρρίπτει τις ευθύνες στην ελληνική κυβέρνηση, τονίζοντας ότι, το «αυτή τη στιγμή εφαρμόζονται η κοινή υπουργική απόφαση και το σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, τα οποία αμφότερα περιλαμβάνουν δράσεις έως τον Ιούνιο του 2018, καθώς και η στρατηγική κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού, η οποία καλύπτει την περίοδο 2017-2021», ωστόσο, «επί του παρόντος, κατά την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης και του σχεδίου δράσης για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων σημειώνονται μικρές καθυστερήσεις, αλλά οι αρχές δεσμεύτηκαν ότι θα διασφαλίσουν την πλήρη υλοποίηση του σχεδίου έως τα τέλη Δεκεμβρίου του 2018», καταλήγοντας ότι, για τη στρατηγική κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού για την περίοδο 2017-2021, οι ελληνικές αρχές «δεν ζήτησαν να τροποποιηθεί η τελική προθεσμία υλοποίησης», τονίζοντας μάλιστα ότι, «Όπως για όλες τις δράσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, η υλοποίησή τους εμπίπτει στην αρμοδιότητα των ελληνικών αρχών».
Η πλήρης ερώτηση και απάντηση έχουν ως εξής:
Ερώτηση Νίκου Χουντή:
ΘΕΜΑ: Αναγκαία η γνώση της πραγματικότητας για την κατάσταση του λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα
Στην τελευταία των σχετικών ερωτήσεων μου (Ε-000630/2017), επισήμαινα την «ακατανόητη καθυστέρηση» λήψης μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα, που αποτελεί πρόβλημα πολλών δεκαετιών.
Η Επιτροπή απάντησε ότι, «Οι δράσεις που έχουν ως στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων αποτελούν μέρος της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος που βρίσκεται επί του παρόντος σε εξέλιξη», σημειώνοντας ότι,«Η εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης και του σχεδίου δράσης για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, που περιλαμβάνει δράσεις έως τον Ιούνιο του 2018, βρίσκεται σε εξέλιξη» και ότι,«Η στρατηγική κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού που καλύπτει τα έτη 2017-2021 είναι επίσης στο στάδιο της εφαρμογής. Τέλος, η αγορά σαρωτών για τον εξοπλισμό των τριών κύριων διεθνών λιμένων βρίσκεται επί του παρόντος στο τελικό της στάδιο».
Είναι σαφές από τις «στρογγυλεμένες» διατυπώσεις της Επιτροπής ότι αγνοεί ή έχει παραπληροφορηθεί για τη δήθεν πρόοδο στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα. Την ίδια μέρα κοινοποίησης της απάντησης (30.05.2017), ο αρμόδιος Υπουργός, στη Βουλή, παραδέχθηκε ότι στους ελέγχους για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, όχι μόνο δεν έχει υπάρξει πρόοδος, αλλά «έχουν ατονήσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο». Συγκεκριμένα, οι έλεγχοι από το 2014 ως το 2016 μειώθηκαν κατά 53%, ενώ οι αποφάσεις επιβολής προστίμων μειώθηκαν από 40 σε 10.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Μπορεί να παράσχει ιστορικό των δεσμεύσεων των ελληνικών κυβερνήσεων, από το πρώτο Μνημόνιο, και τα αντίστοιχα μέτρα που έχουν εφαρμοσθεί;
Γιατί οι ελληνικές κυβερνήσεις αντί να λαμβάνουν συγκεκριμένα και αποτελεσματικά μέτρα καταπολέμησης του ανεξέλεγκτου λαθρεμπορίου καυσίμων, προβαίνουν, με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής, σε περαιτέρω αύξηση των φόρων, προσφέροντας επιπλέον bonusστους λαθρεμπόρους;
Τι μέτρα θα λάβει για την εφαρμογή και επιτάχυνση του προγράμματος πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων;
Απάντηση του κ. Moscovici
εξ ονόματος της Επιτροπής
Το συμπληρωματικό μνημόνιο συνεννόησης (ΣΜΣ) της 5ης Ιουλίου 2017, το οποίο υπεγράφη μεταξύ των ελληνικών αρχών και της Επιτροπής εξ ονόματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), περιλαμβάνει δέσμη δράσεων για την ενίσχυση της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου. Όπως ορθώς αναφέρει ο κ. βουλευτής, αυτή τη στιγμή εφαρμόζονται η κοινή υπουργική απόφαση[1] και το σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, τα οποία αμφότερα περιλαμβάνουν δράσεις έως τον Ιούνιο του 2018, καθώς και η στρατηγική κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού, η οποία καλύπτει την περίοδο 2017-2021. Όπως για όλες τις δράσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, η υλοποίησή τους εμπίπτει στην αρμοδιότητα των ελληνικών αρχών.
Επί του παρόντος, κατά την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης και του σχεδίου δράσης για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων σημειώνονται μικρές καθυστερήσεις, αλλά οι αρχές δεσμεύτηκαν ότι θα διασφαλίσουν την πλήρη υλοποίηση του σχεδίου έως τα τέλη Δεκεμβρίου του 2018. Εφαρμόζεται επίσης η στρατηγική κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού, η οποία καλύπτει την περίοδο 2017-2021, και έως τώρα οι αρχές δεν ζήτησαν να τροποποιηθεί η τελική προθεσμία υλοποίησης.
Το Γραφείο Τύπου 27.09.2017
[1] Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, τόμος 2, αριθ. 2722, της 16ης Δεκεμβρίου 2015.