Table of Contents
Τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το πρώτο εξάμηνο του 2017 ήρθαν να επιβεβαιώσουν αυτό που είναι ορατό διά γυμνού οφθαλμού: φέτος ήρθαν περισσότεροι τουρίστες από πέρσι και όπως διαφαίνεται, θα ξοδέψουν και περισσότερα, δίνοντας ώθηση στα έσοδα των επιχειρηματιών και του κράτους – για το πρώτο εξάμηνο καταγράφεται αύξηση 6,6% στις αφίξεις και 7,1% στα έσοδα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ορατό διά γυμνού οφθαλμού είναι όμως και ότι οι παθογένειες, τα προβλήματα που ταλανίζουν τον ελληνικό τουρισμό, παραμένουν. Καλές προθέσεις υπάρχουν, αλλά πρακτικά και θεσμικά προβλήματα σπάνια επιλύονται.
Η συζήτηση, για παράδειγμα, περί συντονισμού των υπουργείων και συναντίληψης των φορέων που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό είναι πολύ παλιά και πλέον πολύ βαρετή, ενώ κοστίζει σε χρόνο και χρήμα.
Το υπουργείο Τουρισμού σχεδιάζει και υλοποιεί πολιτική επικοινωνίας και μάρκετινγκ στο εξωτερικό για να έρθουν οι τουρίστες -και πολύ καλά κάνει- αλλά όσο πετυχημένη κι αν είναι, δεν μπορεί από μόνη της να έχει αποτελέσματα, αν για παράδειγμα δεν καταρτίζονται έγκαιρα τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ δεν συντονίζονται με αυτά των πλοίων, των αεροπλάνων κ.λπ.
Η ιδιωτική πρωτοβουλία ή μια δραστήρια δημοτική αρχή λύνει σε πολλές περιπτώσεις μια σειρά προβλημάτων και ανεπαρκειών και καλά κάνει, αλλά πρόκειται για πρόχειρες λύσεις και μπαλώματα.
Τελικά οι αποσπασματικές πολιτικές, η φιλοτιμία (ευτυχώς υπάρχει ακόμα), οι καλές προθέσεις, η κοντόφθαλμη αντιμετώπιση των προβλημάτων -σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων, τη φορολογία, τις επενδύσεις κ.λπ.- δεν δημιουργούν ένα ανταγωνιστικό, ποιοτικό προϊόν στο οποίο μπορεί να ποντάρει η ελληνική οικονομία.
Διότι, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι το νέο ρεκόρ που διαφαίνεται ότι θα πετύχει ο ελληνικός τουρισμός οφείλεται και στις συγκυρίες που δημιούργησε το γεωπολιτικό σκηνικό και στο γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει μια ασφαλής χώρα. Και αυτό είναι ένα πολύ βασικό κριτήριο επιλογής τουριστικού προορισμού για τους ξένους επισκέπτες.
Καλώς ήρθε το… δολάριο!
Στις ΗΠΑ έχουν ήδη ξεκινήσει οι πωλήσεις των ελληνικών τουριστικών πακέτων για το 2018, διότι για το 2017 έχουμε σχεδόν «ξεπουλήσει». Σύμφωνα με το γραφείο του ΕΟΤ στη Νέα Υόρκη, η ζήτηση είναι πολύ αυξημένη αλλά διαθεσιμότητα υπάρχει μόνο μετά τον Σεπτέμβριο.
Οι Αμερικανοί φαίνεται ότι επανακάμπτουν δυναμικά όχι μόνο για φέτος αλλά και για τα επόμενα χρόνια, με την Αθήνα να είναι ο 7ος προορισμός με τον μεγαλύτερο όγκο κρατήσεων στα τουριστικά γραφεία των ΗΠΑ, σύμφωνα με την έρευνα Airlines Reporting Corp, για την περίοδο 30 Ιουνίου-4 Ιουλίου, που αποτελεί την πιο δημοφιλή περίοδο διακοπών λόγω και της Ημέρας Ανεξαρτησίας.
Οι εκπρόσωποι των αεροπορικών εταιρειών κάνουν λόγο για διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης φέτος, λόγω και της δρομολόγησης και πέμπτης καθημερινής αεροπορικής σύνδεσης από την Εmirates. Η εταιρεία μάλιστα ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η πτήση Αθήνα-Νέα Υόρκη αποτελεί την πλέον κερδοφόρα σύνδεσή της από και προς τις ΗΠΑ. Οι πληροφορίες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού αναφέρουν ότι η Delta και η United προσανατολίζονται στην επέκταση των δρομολογίων τους προς Αθήνα όλο τον χρόνο.
Αυτή η προοπτική εξυπηρετεί τη στόχευση του υπουργείου Τουρισμού για επέκταση της τουριστικής κίνησης από τις ΗΠΑ όλο τον χρόνο μέσω της ανάπτυξης νέων τουριστικών πακέτων (city breaks, spring break, ιστορία-πολιτισμός, θρησκευτικός τουρισμός, αγροδιατροφή, Ελληνικό Πάσχα κ.λπ.).
Στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός Τουρισμού Ελενα Κουντουρά και ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Κωνσταντίνος Τσέγας θα παραστούν στο συνέδριο Global Convention της American Society of Travel Agents (ASTA), που θα πραγματοποιηθεί 27-30 Αυγούστου στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνιας.
Το ενδιαφέρον ωστόσο της επίσκεψης της κ. Κουντουρά, πέραν του αυτονόητου, είναι η προετοιμασία του επόμενου συνεδρίου της ASTA-Destination Expo 2018, για την ερχόμενη άνοιξη στην Αθήνα. «Σε συνάντησή μου με τον αντιπρόεδρο της Ενωσης Αμερικανών Τουριστικών Πρακτόρων ASTA, κ. Bob Duglin, διεκδικήσαμε και εξασφαλίσαμε να πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα το ετήσιο συνέδριο ASTA-Destination Expo 2018 (το 2017 είχε γίνει στην Κένυα).
»Η Αμερική αποτελεί σημαντική τουριστική αγορά, που στο παρελθόν είχε αφεθεί να ατονήσει και που εμείς υποστηρίξαμε δυναμικά από το 2015. Αποτέλεσμα του προγράμματος στοχευμένων ενεργειών προώθησης και προβολής μας στις ΗΠΑ ήταν η διψήφια αύξηση των τουριστικών αφίξεων και εσόδων τη διετία 2015-2016.
Η ανοδική αυτή πορεία των τουριστικών μεγεθών εξελίσσεται ακόμη πιο δυναμικά το 2017» δήλωσε στην «Εφ.Συν.» η υπουργός Τουρισμού Ελενα Κουντουρά.
Περισσότεροι από 1.000 επικεφαλής τουριστικών οργανισμών και ταξιδιωτικών γραφείων της αμερικανικής αγοράς θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν τη χώρα μας και να «εκπαιδευτούν» στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Οπως εξηγεί η κ. Κουντουρά, η διοργάνωση του συνεδρίου της ASTA στην Ελλάδα αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό και σε συνδυασμό με τη δυναμική πολιτική προώθησης και προβολής που υλοποιείται στην αμερικανική αγορά αναμένεται να αποφέρει σημαντικά οφέλη στην τουριστική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.
Καλώς ξανα-ήρθε το δολάριο λοιπόν!
Ονειρεύονται διακοπές στην Ελλάδα
Τα παγωμένα Χριστούγεννα οι Γερμανοί θα ονειρεύονται τις καλοκαιρινές τους διακοπές στην Ελλάδα που θα έχουν ήδη «κλείσει» σε πολύ καλή τιμή, καθώς ήδη έχει ξεκινήσει η πώληση των πακέτων για το διάστημα από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο του 2018.
Ο όμιλος ΤUI, ένας από τους μεγαλύτερους tour operators στον κόσμο, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι ξεκινάει τη διάθεση του 50% των πακέτων προς την Ελλάδα για την επόμενη σεζόν και όσοι προνοήσουν θα έχουν σημαντικές εκπτώσεις (early booking).
Σε έρευνα που διεξήχθη μεταξύ Απριλίου και Μαΐου ανάμεσα σε 2.635 Βρετανούς πελάτες της Thomas Cook, καταγράφονται και οι κυριότεροι προορισμοί για το 2018: 1. Ορλάντο 2. Κανκούν 3. Λάρνακα 4. Ζάκυνθος 5. Nταλαμάν 6. Πάφος 7. Αττάλεια 8. Πάλμα 9. Ρόδος 10. Σαντορίνη.
Εντυπωσιακή είναι η αύξηση της ζήτησης γαμήλιων ταξιδιών σε Κω (100%) και Ζάκυνθο (+74%), που πήραν τα σκήπτρα από ΗΠΑ, Κανκούν και Κούβα, καθώς οι Βρετανοί νεόνυμφοι προτιμούν κοντινότερους προορισμούς και άρα φτηνότερα ταξίδια, όπως η Κύπρος, πέραν της Ελλάδας. Οσο για τη βρετανική «πιτσιρικαρία», για τις πρώτες διακοπές πρώτη στις προτιμήσεις είναι η Ζάκυνθος και ακολουθούν Ιμπιζα και Αγία Νάπα.
ΓΑΛΛΙΑ: Η Ελλάδα είναι φέτος ο δεύτερος δημοφιλέστερος προορισμός μετά την Ισπανία. Αύξηση 22% παρουσιάζει η ζήτηση για διακοπές στη χώρα μας, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής κρατήσεις στα τουριστικά γραφεία της Γαλλίας.
ΡΩΣΙΑ: Η χώρα μας είναι ο 3ος δημοφιλέστερος προορισμός μετά την Τουρκία και την ίδια τη Ρωσία, ενώ σύμφωνα με τη Level Travel, η Ελλάδα είναι ο 3ος δημοφιλέστερος προορισμός όλες τις εποχές, με μέσο όρο κόστους 830 ευρώ. Τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου δείχνουν ότι οι Ρώσοι επανακάμπτουν και τόσο σε επίπεδο αφίξεων (+15,1%) όσο και εσόδων (+10,7%) επιστρέφουμε στα καλά επίπεδα του 2015.
ΙΤΑΛΙΑ: Σύμφωνα με τα στοιχεία της ιταλικής ένωσης καταναλωτών «Codacons», η Ελλάδα είναι ο κύριος ξένος προορισμός διακοπών. Το 24% των Ιταλών που θα πάνε διακοπές ψηφίζουν Ελλάδα.
ΑΥΣΤΡΙΑ: Κατά 40% εκτινάχθηκαν οι κρατήσεις της TUI Αυστρίας προς την Ελλάδα, ενώ μεταξύ 20%-30% είναι η αύξηση από την Thomas Cook.
Πληρότητα που αγγίζει το 100% τον Σεπτέμβριο στις περισσότερες τουριστικές περιοχές
Αν εξαιρέσει κανείς την εικόνα των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου που στηρίζονται τουριστικά κατά βάση στους Ελληνες και τους Τούρκους επισκέπτες, οι υπόλοιπες περιοχές της χώρας αποτελούν πόλο έλξης για επισκέπτες τόσο από τη Δύση όσο και από την Ανατολή. Παραδοσιακά, στη Μακεδονία, υπάρχει ένα παζλ επισκεπτών από Ανατολή και Δύση, σε αντίθεση με Ιόνιο, Κρήτη, Δωδεκάνησα, που είναι τα αγαπημένα μέρη Αγγλων, Γάλλων και Γερμανών. Ας τα δούμε αναλυτικότερα:
ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ: Τα Βαλκάνια αγαπούν τη Χαλκιδική! Σταθεροί οπαδοί τού κατεξοχήν τουριστικού νομού της Βόρειας Ελλάδας αναδεικνύονται για άλλη μια χρόνια οι «φτωχοί» επισκέπτες των γειτονικών βαλκανικών χωρών, που στις «κακές χρονιές» όμως είναι αυτοί που σώζουν την κατάσταση. Φέτος πάντως, με αύξηση 5%-7% στις διανυκτερεύσεις, δεν ήταν άσχημη χρονιά για τη Χαλκιδική, αφήνοντας ικανοποιημένους τους ξενοδόχους και τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων της περιοχής.
«Σημαντική αύξηση παρατηρείται και στις αφίξεις των Γερμανών τουριστών. Ακολουθούν οι Βρετανοί, στα ίδια επίπεδα παραμένουν οι Ρώσοι, ενώ καταγράφονται νέες εθνικότητες, όπως οι Ολλανδοί, οι Βέλγοι και οι Ιταλοί. Οσο για τους Βαλκάνιους, ο νομός παραμένει σταθερά πρώτος στις προτιμήσεις τους τα τελευταία δέκα χρόνια, με πρώτους τους Σέρβους, τους Βούλγαρους να ακολουθούν και τρίτους τους Ρουμάνους», σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσιο, που κάνει λόγο για «μια καλή τουριστική χρονιά».
Το ευτύχημα είναι ότι φέτος μεγάλη εμφανίζεται η πληρότητα και για τον Σεπτέμβρη. «Η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία για τον Σεπτέμβριο είναι της τάξης του 75%. Θα έχει καλύτερη ανάκαμψη το επόμενο διάστημα με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, ενώ θα μιλάμε πλέον και για επιμήκυνση της σεζόν. Η σεζόν παραδοσιακά έκλεινε 7-10 Οκτωβρίου, αλλά φέτος βλέπουμε ότι θα πάμε μέχρι και τις 15 του Οκτώβρη».
Συγχρόνως τονίζει ότι «τα έσοδα φαίνεται να μειώνονται λόγω της υπερφορολόγησης του τουριστικού προϊόντος, ενώ μεγάλοι tour operators κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το 2018 και επισημαίνουν ότι εάν επιβληθεί ο φόρος διαμονής, θα πληγεί σοβαρά η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος».
Διαπιστώνεται ακόμη μια αξιοσημείωτη μείωση του εγχώριου τουρισμού, καθώς «οι Ελληνες έρχονταν παλιότερα για 7 έως 10 ημέρες, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν κατά μέσο όρο 4 διανυκτερεύσεις».
Αλλά και στα κάμπινγκ τα πράγματα παρουσιάζουν ανάλογη εικόνα. Οι Ελληνες κάνουν σ’ αυτά διακοπές, κυρίως κάποιες μέρες του Αυγούστου, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Κάμπινγκ Χαλκιδικής, Αντώνη Δεληδημητρίου, κι αυτές βέβαια είναι όλο και λιγότερες τα τελευταία χρόνια.
«Από τις αρχές του μήνα έχουμε περισσότερη κίνηση στους Ελληνες. Τον Ιούλιο είχαμε μείωση 15% στην άφιξη Ελλήνων σε σχέση με πέρυσι. Από το 2015 βλέπουμε σταδιακή πτώση των διανυκτερεύσεων. Εχουν αυξηθεί τα 3ήμερα. Ερχονται πλέον για τρία βράδια. Κάποιοι που έμεναν και δύο μήνες στο κάμπινγκ, όπως δάσκαλοι και καθηγητές, μένουν τώρα έναν μήνα ή 20 μέρες».
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Ευχάριστα είναι τα νέα σε ό,τι αφορά την τουριστική κίνηση στη Θεσσαλονίκη, που μοιάζει να πηγαίνει όλο και καλύτερα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέα Μανδρίνο, εκείνο που χρειάζεται τώρα η πόλη είναι να αυξηθούν τα έσοδα.
Η πόλη εξακολουθεί να αποτελεί αγαπημένο προορισμό για τους Κύπριους, τους Τούρκους, τους Γερμανούς και φυσικά τους τουρίστες από τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, ενώ αυξάνονται σταδιακά οι επισκέπτες από το Ισραήλ. Το πρώτο εξάμηνο του 2017 ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στην πόλη παρουσίασε αύξηση 4,5% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ανοδική πορεία παρουσιάζει και το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης «Μακεδονία», καταγράφοντας αύξηση 19,8% στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις τον Ιούνιο του 2017 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ.
Αντιθέτως, μειωμένες κατά 1,8% είναι στο «Μακεδονία» οι αφίξεις εσωτερικού. Για το τρέχον έτος η μείωση φτάνει το 5,9%.
Αναφορικά με τη χώρα προέλευσης, θεαματική αύξηση καταγράφει η κίνηση από την Τουρκία, η οποία έφτασε το 55%. Αντίστοιχα, οι οδικές αφίξεις αυξήθηκαν από τη Βουλγαρία κατά 46,2% και από την Αλβανία κατά 3,7%. Οι αφίξεις ήταν μειωμένες μόνο από το Τριεθνές κατά 39,3% και την ΠΓΔΜ κατά 1,7%.
ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ: Σωσίβιο για τον τουρισμό στο Βόρειο Αιγαίο αποτέλεσαν και φέτος οι Τούρκοι τουρίστες, αλλά και ο εσωτερικός, καθώς και ο κοινωνικός τουρισμός. Οι τουρίστες από τη γειτονική χώρα επέλεξαν και φέτος τα νησιά Χίο, Σάμο και Λέσβο, τα οποία επισκέπτονται μαζικά, αντικαθιστώντας με τον καλύτερο τρόπο τις όποιες απώλειες εισοδήματος των επιχειρηματιών του κλάδου.
Απώλειες που προέρχονται κυρίως από την αγορά των πτήσεων τσάρτερ, που για Χίο και Μυτιλήνη παρουσιάζονται μηδενικές στην πρώτη περίπτωση και μειωμένες στη δεύτερη, ενώ η Σάμος διατηρεί ακόμα τα χαρακτηριστικά που την κατατάσσουν σε έναν εκ των κορυφαίων τουριστικών προορισμών. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη Χίο σε εβδομαδιαία βάση υπήρξε μία και μοναδική πτήση τσάρτερ από τη Σλοβενία, την οποία όμως «μοιράστηκε» με τη Λέσβο.
Παρά το γεγονός ότι πλέον το προσφυγικό ζήτημα χάνει τα χαρακτηριστικά της κρίσης, οι Ευρωπαίοι τουρίστες προτίμησαν σε μεγάλο βαθμό να μείνουν μακριά από τα δύο νησιά, ωστόσο αυτό δεν σηματοδότησε καμία καταστροφή για την οικονομία.
Πάντως οι Τούρκοι τουρίστες κατέφταναν κατά χιλιάδες καθημερινά και ειδικά στη Χίο, που αναδεικνύεται πρωταθλήτρια στις προτιμήσεις τους. Συγκεκριμένα, τον φετινό Ιούλιο οι αφίξεις ανήλθαν σε 15.527 Τούρκους έναντι του 2016, που σημειώθηκαν 13.098. Ο φετινός Ιούλιος είναι πολύ καλύτερος ακόμα και από τον αντίστοιχο μήνα του 2015, που σημειώθηκαν 14.670 αφίξεις και είχε θεωρηθεί η κορυφαία χρονιά αφίξεων από την Τουρκία.
Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου, καθώς την πύλη του Τελωνείου πέρασαν 43.762 Τούρκοι, έναντι 37.174 το 2016 και 42.019 το 2015. Εντυπωσιακά ήταν και τα ποσοστά των Τούρκων επισκεπτών σε Λέσβο και Σάμο, όπου τόσο τον Ιούνιο όσο και τον Ιούλιο οι αριθμοί διπλασιάστηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, πλησιάζοντας στο σύνολό τους τους 30.000 επισκέπτες ανά μήνα.
Σημαντικό ρόλο στη φετινή ικανοποιητική περίοδο τουλάχιστον σε Χίο και Λέσβο έπαιξαν και οι προσφερόμενες εκπτώσεις από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς και η προσφορά δωρεάν εισιτηρίων επιστροφής από διαφημιστικές καμπάνιες εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, που επέτρεψαν σε σημαντικό αριθμό κατοίκων της Ελλάδας να επισκεφθούν τα δύο νησιά.
Σε αυτά ήρθαν να προστεθούν και τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, που αποτέλεσαν ανάσα για χιλιάδες νοικοκυριά και κατέστησαν τα δύο νησιά οικονομικά προσιτούς προορισμούς.
ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ: Ως μια εξαιρετική χρονιά εξελίσσεται η φετινή για τα νησιά του Ιονίου. «Η άνοδος της τουριστικής επισκεψιμότητας στο Ιόνιο είναι συνεχής και σταθερή, σε όλα τα νησιά της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, λόγω του αποτελεσματικού τουριστικού σχεδιασμού στον τομέα της προβολής των νησιών, στις δημόσιες σχέσεις, οι οποίες έχουν προωθητικό χαρακτήρα, αλλά και λόγω του κύρους και της συνέπειας της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων στις σχέσεις με τους συνεργάτες της, με το υπουργείο Τουρισμού, τα γραφεία ΕΟΤ εσωτερικού και εξωτερικού, τις πρεσβείες, τα ελληνικά προξενεία, τα γραφεία Δημοσίων Σχέσεων και όλους τους φορείς του τόπου», υποστηρίζει ο αντιπεριφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Σπύρος Γαλιατσάτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Κέρκυρα παρουσιάζει αύξηση τουριστικών αυξήσεων 6,70%, το Ακτιο 21,10%, η Κεφαλονιά 9,20% και η Ζάκυνθος 19,20%. Αγγλοι, Γάλλοι, Γερμανοί και Ιταλοί έρχονται πρώτοι στις αφίξεις στην περιοχή.
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ: Εντυπωσιακός ο αριθμός των αφίξεων τσάρτερ την Καλαμάτα και στον Αραξο. Οι 15.583 αφίξεις του Ιουνίου στον Αραξο, συγκριτικά με τις 12.101 πέρυσι, είναι μια αύξηση σχεδόν στο 31,7%! Στην Καλαμάτα οι αφίξεις τον Ιούνιο ήταν αυξημένες κατά 3.826 ή ποσοστό πάνω από 21,7%.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Δυτικής Ελλάδος, Γιώργο Τελώνη, το ποσοστό της αύξησης των αφίξεων μπορεί να είναι γενικά μεγάλο σε επίπεδο αριθμητικών δεδομένων, όμως η Δυτική Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται αρκετά πίσω συγκριτικά με τις περιφέρειες που αποτελούν τους βασικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας.
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ: Αύξηση 38% παρουσίασε η ακτοπλοϊκή κίνηση στα Δωδεκάνησα. Η τουριστική σεζόν εξελίσσεται θετικά, με ανοδικές τάσεις, τόσο σε επίπεδο αφίξεων όσο και εσόδων. Σε Ρόδο και Κω παρατηρήθηκε αύξηση στις αφίξεις σε ποσοστό που αγγίζει το 10% και η οποία, σύμφωνα με φορείς του νησιού, αντιστοιχεί σε αύξηση των εσόδων σε ποσοστό 2-3%.
Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι που ανησυχούν για τη νέα χρονιά, καθώς θεωρούν ότι οι αγορές της Τουρκίας και της Αιγύπτου θα παρουσιαστούν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές. Αγγλοι και Γερμανοί τουρίστες είναι εκείνοι που διατηρούν τις πρωτιές στα Δωδεκάνησα.
ΚΡΗΤΗ: Πιθανότατα θα ξεπεράσει το 10% η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Κρήτη, με τους επιχειρηματίες ωστόσο να δηλώνουν πως αυτό δεν σημαίνει και ανάλογη άνοδο στα έσοδά τους. «Τα έσοδα θα τα δούμε στο τέλος.
Οι πληρότητες άγγιξαν σε αρκετά ξενοδοχεία το 100%. Και αν κάποιοι λένε ότι οι επισκέπτες μας δεν κινούνται στην αγορά και δεν καταναλώνουν, αυτό δεν έχει να κάνει με την ποιότητά τους, αλλά με το ότι είναι φοβισμένοι απ’ όλες αυτές τις τρομοκρατικές επιθέσεις που συμβαίνουν στο εξωτερικό, άσχετα αν νιώθουν ασφαλείς στην Ελλάδα, γι’ αυτό και δεν κυκλοφορούν εκεί όπου συγκεντρώνεται πολύς κόσμος», αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης.
Πολλά ξενοδοχεία θα εμφανίσουν πληρότητα 100% και κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου, εκτιμά από την πλευρά του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων και πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, Γιώργος Πελεκανάκης.
Τουρισμός και αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας
Της αν. υπουργού Εργασίας Ράνιας Αντωνοπούλου
Η συμβολή του Τουρισμού στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, στην αύξηση της απασχόλησης και στην προσέλκυση επενδύσεων είναι αδιαμφισβήτητη. O τουρισμός συνδέεται με ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, όπως το εμπόριο και η μεταποίηση, οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, η διαχείριση ακίνητης περιουσίας και οι κατασκευές, οι οποίες αποδεδειγμένα επωφελούνται από την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος.
Η αυξανόμενη συνεισφορά του κλάδου στην οικονομία και την απασχόληση αποτυπώνεται στις σχετικές εκθέσεις της Τραπέζης της Ελλάδος, αλλά και στα δελτία του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, που καταγράφει τις ροές μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.
Το ταξιδιωτικό ισοζύγιο, τον Ιούνιο του 2017, εμφάνισε πλεόνασμα 1,915 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 15,5% σε σχέση με το πλεόνασμα του 1,658 δισ. ευρώ που καταγράφηκε τον αντίστοιχο μήνα του 2016. Από τις 263.145 νέες θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν το πρώτο 7μηνο του 2017, οι 225.260 αφορούσαν τους κλάδους των καταλυμάτων και της εστίασης.
Ομως, για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. το ζητούμενο δεν είναι μόνο η δημιουργία θέσεων εργασίας, αλλά και το τι είδους θέσεις εργασίας είναι αυτές. Η καταπολέμηση φαινομένων αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας αποτελεί βασική προτεραιότητα του υπουργείου Εργασίας.
Για πρώτη φορά, οι έλεγχοι του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) στις τουριστικές επιχειρήσεις δεν περιορίζονται μόνο στον εντοπισμό των παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας, αλλά στοχεύουν στον εντοπισμό της υποδηλωμένης εργασίας προκειμένου να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο.
Στην αντιμετώπιση της υποδηλωμένης εργασίας καταλυτικό ρόλο διαδραματίζει η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας, με την οποία καθιερώθηκε η υποχρεωτική καταβολή από τους εργοδότες των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αποκλειστικά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών.
Οι στοχευμένες δράσεις της κυβέρνησης για την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, τη διασύνδεσή του με τον αγροδιατροφικό τομέα και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είμαι πεπεισμένη ότι θα συμβάλουν στη δημιουργία θέσεων πλήρους απασχόλησης με αξιοπρεπείς μισθούς στον κλάδο.