Την έναρξη του προγράμματος Υποστήριξης Μικρών Νήσων σηματοδότησε η Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης και στην οποία μετείχαν τα Υπουργεία Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Υποδομών και Μεταφορών και η ΜΟΔ.
Το πρόγραμμα απευθύνεται στους νησιωτικούς δήμους μέχρι 3.000 κατοίκους, οι οποίοι με την τεχνική βοήθεια των παραπάνω φορέων θα μπορούν να μετέχουν στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 για έργα υποδομής και αναπτυξιακού χαρακτήρα.
Τις εργασίες της Ημερίδας “άνοιξε” ο Πρόεδρος της ΕΕΤΑΑ, κ. Δημήτρης Καλογερόπουλος, επισημαίνοντας ότι, πλέον τα προβλήματα της τεχνικής βοήθειας ξεπερνιούνται, καθώς η ΕΕΤΑΑ και οι ΜΟΔ θα έχουν τον ρόλο του τεχνικού συμβούλου, προκειμένου τα μικρά νησιά να μπορούν να τύχουν της επιθυμητής ανάπτυξης. Μάλιστα, ο κ. Καλογερόπουλος υπογράμμισε ότι, μέσω αυτού του προγράμματος, η ΕΕΤΑΑ γίνεται περισσότερο αναπτυξιακή, αλλά και δυνατή.
Ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Πάνος Σκουρλέτης, αφού εξήρε τον ρόλο της ΕΕΤΑΑ, κάνοντας λόγο για ένα, «διαχρονικό εργαλείο» στο χώρο της Αυτοδιοίκησης, τόνισε ότι, για να πετύχει το πρόγραμμα χρειάζεται συνέργειες. «Εχθρός μας είναι τα λόγια και οι εξαγγελίες. Πρέπει να δουλέψουμε και να συνεργαστούμε».
Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο Υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε στην επιδότηση με 20 εκατ. ευρώ σε ορεινούς και νησιωτικούς δήμους, τονίζοντας ότι, μέσα από το νέο Καλλικράτη, θα υπάρξει κατηγοριοποίηση των δήμων ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του καθενός, καθώς όπως είπε, πρέπει η πολιτική που ακολουθείται, να έχει να κάνει με την ανάπτυξη και να την επανακατοίκηση των νησιών. «Όταν μιλάμε για την Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού πρέπει κι εδώ να σταματήσουμε να είμαστε γενικοί κι αφηρημένοι. Υπάρχει ανάγκη, οι δήμοι να κατηγοριοποιηθούν. Η μορφολογία και η πραγματικότητα σήμερα στην Ελλάδα επιβάλει να έχουμε μια τέτοια προσέγγιση. Δεν μπορεί ο Δήμος της Β’ Αθήνας, του Αιγάλεω παραδείγματος χάριν, να έχει την ίδια λογική συγκρότησης με αυτή του Δήμου των Λειψών. Είναι παράλογο. Χρειάζεται λοιπόν μια κατηγοριοποίηση, μια τυποποίηση των Δήμων, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε αντίστοιχα εργαλεία ενίσχυσης της δουλειάς τους. Είναι μια συζήτηση που κάνουμε τώρα, με αφορμή τη γενικότερη συζήτηση για την αναμόρφωση του Καλλικράτη. Βλέπετε ότι δεν συζητάμε μόνο για το εκλογικό σύστημα, όπως ακούγεται, και είναι αυτό που τροφοδοτεί τα δημοσιεύματα ή που εν πάσει περιπτώσει αρέσει και διευκολύνει για να υπάρχουν θεαματικές αντιπαραθέσεις ή θεαματικού τύπου προσκλήσεις σε διάλογο. Έχει πιο μεγάλη σημασία να σκύψουμε πάνω στα πολύ συγκεκριμένα. Έχουμε μια μεγάλη εμπειρία από το 2010 στην εφαρμογή του σημερινού θεσμικού πλαισίου. Παρά τις καλές προθέσεις ξέρουμε ποια είναι τα προβλήματα και πλέον είναι η ώρα σε κάποια ζητήματα που έχουν ωριμάσει, να διαμορφώσουμε ευρύτερες συναινέσεις και να πάμε σε αντίστοιχες αλλαγές που θα είναι προς όφελος όλων μας», τόνισε.
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, τόνισε ότι, η νησιωτικότητα είναι κάτι πολύ σημαντικό για την Ελλάδα, η οποία όπως είπε, είναι η χώρα με τα περισσότερα νησιά στην Ευρώπη.
Σε ότι αφορά το πρόγραμμα, ο κ. Σαντορινιός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα των συνεργασιών που πρέπει να υπάρξουν, επισημαίνοντας ότι, στόχος της κυβέρνησης είναι να γίνουν έργα υποδομής και ανάπτυξης στα νησιά που δεν έχουν την δυνατότητα να διεκδικήσουν Κοινοτικά κονδύλια.
Ο γ.γ. του Υπουργείου Οικονομίας, κ. Παναγιώτης Κορκολής, ανακοίνωσε ότι, μέσα στις επόμενες μέρες πρόκειται να εκδοθεί η τεχνική τεκμηρίωση, βάσει της οποίας οι νησιωτικοί και ορεινοί δήμοι θα μπορούν να μετέχουν χωρίς την μεσολάβηση των Περιφερειών στη διεκδίκηση Κοινοτικών κονδυλίων ΕΣΠΑ με τεχνικούς συμβούλους την ΕΕΤΑΑ και την ΜΟΔ.
Ο γ.γ. του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, κ. Γ. Δέδες, αναφέρθηκε στη σημασία της συνεργασίας που πρέπει να υπάρξει μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, προκειμένου να πετύχει το πρόγραμμα.
Από την πλευρά της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος μίλησε ο δήμαρχος Μήλου, κ. Γ. Δαμουλάκης, οποίος μετέφερε χαιρετισμό του Προέδρου της ΚΕΔΕ, κ. Γ. Πατούλη.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στα προβλήματα υποστελέχωσης των νησιωτικών δήμων, γεγονός που καθιστά απαγορευτικό στα μικρά νησιά να μπορούν να διεκδικήσουν Κοινοτικά κονδύλια. Ωστόσο, εξέφρασε την επιθυμία του το πρόγραμμα να αποτελέσει ένα «ρεύμα ανάπτυξης» και να μπορέσουν οι μικροί δήμοι να βοηθηθούν μέσα από το ΕΣΠΑ.
Ο Πρόεδρος της ΜΟΔ, κ. Π. Πάντος, στην παρέμβασή του τόνισε ότι, «σκοπός του προγράμματος είναι να βοηθήσουμε και να συμβάλουμε στην ανάπτυξη και στην υποδομή της νησιωτικότητας. Έτσι θα λειτουργήσουμε ως υπηρεσία για το κοινό καλό». Μάλιστα, ο κ. Πάντος παρουσίασε τα «βήματα» του προγράμματος, αναλυτικά, με διαφάνειες.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΕΤΑΑ, κ. Θ. Γκοτσόπουλος, στην ομιλία του παρουσίασε το σκεπτικό του προγράμματος, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει.
Ειδικότερα, ο κ. Γκοτσόπουλος, απευθυνόμενους στους δημάρχους νησιών που μετείχαν στην Ημερίδα, αφού τους τόνισε ότι, «οι δήμοι θα είναι κυρίαρχοι των επιλογών τους», είπε:
«Ο μηχανισμός που δημιουργείτε θα σας βοηθήσει να υλοποιήσετε τα έργα που εσείς θα επιλέξετε», ενώ αναφέρθηκε στις δράσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα του προγράμματος που υλοποιεί η ΕΕΤΑΑ:
«Ειδικότερα ο μηχανισμός που δημιουργείται θα “τρέχει” όλο το έργο που έχει επιλεχθεί από το δήμο σε όλες τις φάσεις του, από την ένταξη στο ΕΣΠΑ μέχρι και την παράδοση του στο δήμο.
Επιπλέον, πριν δρομολογηθεί κάποιο έργο θα έχει γίνει η απαραίτητη καταγραφή αναγκών και ο αναπτυξιακός σχεδιασμός του κάθε νησιού, προκειμένου να γίνει η ιεράρχηση των έργων.
Παράλληλα, με αυτή τη δράση δρομολογείται πρόγραμμα του ΤΠ&Δ με την ΕΕΤΑΑ, που απευθύνεται σε νησιωτικούς και ορεινούς ΟΤΑ κάτω των 10.000 κατοίκων και επιχορηγεί την εκπόνηση μελετών.
Τέλος, τρίτη δράση είναι η δημιουργία από την ΕΕΤΑΑ δικτύου τεχνικών συμβούλων επιχορηγούμενο από το ΥΠ.ΑΝ. για την ενίσχυση της δυνατότητας των δήμων να προγραμματίσουν και να υλοποιήσουν έργα ΕΣΠΑ».
Μετά τις τοποθετήσεις στην Ημερίδα, ακολούθησε διάλογος με τους δημάρχους νησιωτικών περιοχών, οι οποίοι ζήτησαν διευκρινήσεις για το πρόγραμμα και συζήτησαν λεπτομέρειες με στελέχη της ΕΕΤΑΑ και της ΜΟΔ.
Αναδημοσίευση από : https://www.epoli.gr