Την περασμένη Παρασκευή στο λιμάνι του Αγίου Κηρύκου στην Ικαρία συνέβη ένα πολύ σοβαρό εργατικό ατύχημα.
Πρόκειται για έναν ναυτικό (ειδικότητα ναύτης), 52 χρόνων, μέλος του πληρώματος του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Νήσος Μύκονος», που κατά τη διάρκεια του απόπλου του πλοίου έσπασαν οι κάβοι και τον τραυμάτισαν σοβαρά.
Ο ναυτικός μεταφέρθηκε αρχικά στο Κέντρο Υγείας του νησιού και στη συνέχεια λόγω της σοβαρότητας της κατάστασής του στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο της Νίκαιας.
Από την πρώτη στιγμή του ατυχήματος έγινε γνωστό ότι στην περιοχή του λιμανιού επικρατούσαν πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες -ισχυροί άνεμοι-, ωστόσο το πλοίο ξεκίνησε διαδικασίες απόπλου για το προγραμματισμένο δρομολόγιό του με αποτέλεσμα το τραγικό συμβάν.
Λεπτομέρειες για το ατύχημα αναφέρει το Εργατικό Κέντρο Σάμου, το οποίο με μια πολύ σκληρή ανακοίνωσή του καταγγέλλει το υπουργείο Ναυτιλίας ως υπεύθυνο για τα μέτρα ασφαλείας σε πλοία και λιμάνια και για τον τραυματισμό του ναυτεργάτη.
Αυτό αποδεικνύεται, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, από το γεγονός ότι ενώ υπήρχαν πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες με ισχυρούς ανέμους, ο καβοδέτης στο λιμάνι του Αγίου Κηρύκου ήταν ένας και φυσικά δεν μπορούσε να λύσει ταυτόχρονα και τους δύο κάβους, επομένως αυτό που έγινε ήταν αναμενόμενο: λόγω του ισχυρού αέρα ο ένας κάβος που κρατούσε το πλοίο έσπασε και σακάτεψε τον ναυτεργάτη.
Επίσης το ΕΚΣ καταγγέλλει το υπουργείο Ναυτιλίας και την ηγεσία του, τόσο αυτής της κυβέρνησης όσο και όλων των προηγούμενων, ως υπεύθυνους για το γεγονός ότι το «απαγορευτικό» έχει γίνει λάστιχο και πλοία ταξιδεύουν κατά τις ορέξεις των εφοπλιστών σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ακόμα και με πάνω από 8 Μποφόρ, με μια απλή «δήλωση για ευθύνη πλοιάρχου» με βάση υπουργική απόφαση του 2005, και ρωτά κάτω από ποιες συνθήκες ταξίδευε το συγκεκριμένο πλοίο.
Το ΕΚΣ ανάμεσα στα άλλα απαιτεί την άμεση διαλεύκανση όλων των συνθηκών που προκάλεσαν το ατύχημα και τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για να μην επαναληφθεί.
Ζητά να καλυφθούν όλες οι ανάγκες του ναυτικού και της οικογένειάς του και να μπουν αυστηροί κανόνες για το «απαγορευτικό», ώστε να μην ταξιδεύουν πλοία σε άσχημες καιρικές συνθήκες με κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Να σημειωθεί ότι η «Εφ.Συν.» έχει αναφερθεί πολλές φορές στο «απαγορευτικό-λάστιχο» και έχει επισημάνει επανειλημμένως τους κινδύνους που απορρέουν από το θολό τοπίο που επικρατεί γύρω από την εφαρμογή του, χωρίς να έχει λάβει μέχρι σήμερα αξιόπιστες απαντήσεις.
Τα ερωτήματα λοιπόν που παραμένουν αναπάντητα είναι: Ποιο «απαγορευτικό» εφαρμόζεται; Το «ελαστικό» ή το «γενικό» και σε ποιες περιπτώσεις; Είναι δυνατόν να αποπλέουν πλοία με 8 και 9 Μποφόρ γεμάτα επιβάτες με την ευθύνη του πλοιάρχου;Ποιος αποφασίζει; Η εταιρεία ή οι λιμενικές αρχές;
Υπενθυμίζεται ότι το 2013 που ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην αντιπολίτευση, με αφορμή περιστατικό με το πλοίο «Αδαμάντιος Κοραής», που προσπαθούσε να προσεγγίσει το λιμάνι της Κιμώλου ενόσω στην περιοχή έπνεαν άνεμοι εντάσεως 10 Μποφόρ, είχε φέρει το θέμα στη Βουλή μέσω ερώτησης επτά βουλευτών.
Σημειώνεται ότι το «απαγορευτικό απόπλου» καθιερώθηκε το 1966 μετά τη ναυτική τραγωδία του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα, το οποίο απέπλευσε με 9 και πλέον Μποφόρ ακολουθώντας τον «απόπλου κατά κρίση του πλοιάρχου» που ίσχυε μέχρι τότε.
Το 2005 ο τότε υπουργός Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννης τροποποίησε τον νόμο, καθιερώνοντας το «ελαστικό απαγορευτικό».
Αναδημοσίευση από : https://www.efsyn.gr