Στο σχεδιασμό των θερινών δρομολογίων
Στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις της Σάμου έχει επικεντρωθεί αυτήν την περίοδο ο ανταγωνισμός μεταξύ της «Hellenic Seaways» και της «Blue Star Ferries». Όμως, η αντιπαράθεση ξεκίνησε από τις γραμμές των Κυκλάδων και συγκεκριμένα από την Παροναξία. H «Blue Star» επενδύει σε σίγουρες επιλογές που στόχο έχουν να εξυπηρετήσουν το επιβατικό κοινό, αποσπώντας παράλληλα τμήμα της αγοράς από την ανταγωνίστρια «Hellenic Seaways». Η «Hellenic Seaways» από την πλευρά της φαίνεται ότι επιδιώκει μια ισορροπία στην εξυπηρέτηση επιβατών και οχημάτων, δίνοντας προτεραιότητα στα οχήματα απ’ όπου έρχονται περισσότερα έσοδα.
Η εξέλιξη αυτή φαίνεται ότι επηρεάζει τα δρομολόγια των πλοίων και στη γραμμή Χίου – Μυτιλήνης. Συγκεκριμένα, την Τετάρτη 26 Απριλίου αλλά και κάθε Τετάρτη κατά τη διάρκεια του Μάη το «Αριάδνη» θα κάνει ένα απίθανο και αρκετά περίεργο δρομολόγιο. Συγκεκριμένα, θα ξεκινάει στις 9.00 το βράδυ από τον Πειραιά, θα πηγαίνει απευθείας στο Βαθύ της Σάμου (4.45 το πρωί) κι αμέσως μετά θα αναχωρεί για τη Χίο, όπου θα φθάνει στις 8.00 το πρωί, ενώ στη Μυτιλήνη θα φθάνει στις 11.10 το πρωί. Δεν πρόκειται για περιστασιακή επιλογή, καθώς -όπως δείχνει ο σχεδιασμός των δρομολογίων της εταιρείας- το «Νήσος Ρόδος» θα εκτελεί το ίδιο δρομολόγιο από τις 2 ως τις 31 Οκτωβρίου.
Συνήθως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, όταν δοκιμάζουν κάποια δρομολόγια τους καλοκαιρινούς μήνες, έχουν ως στόχο να δουν την αποδοτικότητά τους ώστε να τα υιοθετήσουν τη χειμερινή περίοδο. Δρομολόγιο αυτής της κατηγορίας είναι και το συγκεκριμένο, διότι εξυπηρετεί τρία νησιά με συνολικό πληθυσμό περίπου 200.000 κατοίκους.
Η «απάντηση» της «Hellenic»
Το παραπάνω δρομολόγιο του «Αριάδνη» είναι η απάντηση της «Hellenic Seaways» στη δρομολόγηση του «Blue Star 2» στη γραμμή Πειραιάς – Σάμος (Καρλόβασι και Βαθύ) – Κως – Ρόδος – Κάρπαθος. Με το δρομολόγιο αυτό η «Blue Star» επιδιώκει να απαντήσει στο βασικό αίτημα των κατοίκων και των επισκεπτών της Σάμου για μείωση του χρόνου του ταξιδιού. Η επέκταση του δρομολογίου προς Κω – Ρόδο – Κάρπαθο στόχο έχει να αυξήσει τα έσοδα του πλοίου από τη μεταφορά οχημάτων και φορτηγών, διότι πολύ δύσκολα θα μπουν στο πλοίο επιβάτες με προορισμό τη Ρόδο από τη στιγμή που προσεγγίζει πρώτα τη Σάμο.
Εν τω μεταξύ, το «Αριάδνη» ως τον Ιούνιο θα κάνει και άλλα έκτακτα δρομολόγια. Έτσι, στη 1 και 2 του Μάη θα κάνει εξπρές δρομολόγιο προς Χίο και Μυτιλήνη. Στις 5 Ιουνίου το πλοίο θα αναχωρήσει στις 9.00 το πρωί από Μυτιλήνη για Χίο – Μύκονο και Πειραιά. Στον Πειραιά θα φθάσει στις 8.00 το βράδυ και μία ώρα αργότερα θα ξεκινήσει το ταξίδι για Χίο και Μυτιλήνη. Από τις 16 Ιουνίου και μετά τα δρομολόγιά του δεν περιλαμβάνουν εκπλήξεις.
H «Hellenic Seaways» καλύπτει τις συνδέσεις της Σάμου και των άλλων νησιών του νομού (Ικαρία – Φούρνοι). Ειδικότερα το «Νήσος Μύκονος» από τις 10 Απριλίου και ως τις 10 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Εύδηλος – Άγιος Κήρυκος – (Φούρνοι) – Καρλόβασι – Βαθύ Σάμου – Χίος – Μυτιλήνη – Λήμνος – Καβάλα.
Παράλληλα, το «Νήσος Ρόδος» από τις 31 του Μάη ως τις 11 του Ιούνη θα κάνει το δρομολόγιο Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Πάτμος – Άγιος Κήρυκος – Καρλόβασι Σάμου – Βαθύ Σάμου. Από τις 12 Ιουνίου ως την 1η Οκτωβρίου το ίδιο πλοίο θα εκτελεί ένα δρομολόγιο που ταιριάζει σε πλοία Ρο – Ρο. Συγκεκριμένα, θα ξεκινάει από τον Πειραιά και θα προσεγγίζει την Πάρο, τη Νάξο, την Πάτμο, τον Άγιο Κήρυκο Ικαρίας, τους Φούρνους, το Βαθύ της Σάμου, τη Χίο, τη Μυτιλήνη, τη Λήμνο και την Καβάλα. Στην ουσία το δρομολόγιο διπλαρώνει την είσοδο της εταιρείας στις γραμμές της Παροναξίας με το «Νήσος Σάμος».
Αλλαγή σχεδίων
Ο παραπάνω σχεδιασμός δρομολογίων της «Hellenic Seaways» οδηγεί στο συμπέρασμα πως εγκαταλείφθηκαν οι στόχοι που είχαν τεθεί το Δεκέμβριο του 2015 για ανάπτυξη των γραμμών στο βόρειο Αιγαίο που περιελάμβαναν τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του βορείου Αιγαίου. Άλλωστε ο σχεδιασμός αυτός είχε ως κεντρικό στοιχείο την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σμύρνης με τη Μυτιλήνη και τη Θεσσαλονίκη. Από τη στιγμή που η σύνδεση αυτή πάγωσε, φαίνεται ότι πάγωσαν και όλες οι άλλες σχετικές συνδέσεις.
Οι σχεδιασμοί των δύο εταιρειών που παρουσιάζουμε σήμερα εξηγούν και τις καταγγελίες της «Blue Star» για αδικαιολόγητη μείωση των ναύλων στη μεταφορά φορτηγών στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη, καταγγελίες που δεν διαψεύστηκαν αλλά ούτε απαντήθηκαν από την «Hellenic Seaways».
Μέχρι σήμερα οι δύο εταιρείες δεν φαίνεται να είναι διατεθειμένες να «χτυπηθούν» στον τομέα των τιμών των εισιτηρίων για τους επιβάτες. Η μόνη προσφορά που έχει ανακοινωθεί ότι θα γίνει είναι αυτή που έκανε και πέρυσι η «Blue Star» για όσους επιλέξουν να κάνουν τις διακοπές τους στα νησιά που έχουν πληγεί από την προσφυγική κρίση. Επίσης, δεν βλέπουμε να μειώνεται ο χρόνος του ταξιδιού, παρά μόνο στις περιπτώσεις που βγαίνουν εκτός δρομολογίων οι ενδιάμεσοι σταθμοί. Αυτό σημαίνει ότι δεν αυξάνει η ταχύτητα των πλοίων. Άλλο ένα χαρακτηριστικό στοιχείο αυτής της χαμηλών τόνων αντιπαράθεσης είναι η αύξηση του μεγέθους των πλοίων ώστε να μπορούν να μεταφέρουν περισσότερους επιβάτες και οχήματα σε κάθε δρομολόγιο.
Το πώς θα εξελιχθεί η αντιπαράθεση των δύο εταιρειών σε μεγάλο βαθμό θα κριθεί και από τις εξελίξεις στην «Hellenic Seaways». Θυμίζουμε ότι αύριο 20 Απριλίου είναι προγραμματισμένη να γίνει έκτακτη γενική συνέλευση της «Hellenic Seaways». Επίσης, βρίσκεται σε εκκρεμότητα η αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών της για το 40,44% των μετοχών της εταιρείας που έχει προκηρύξει η Τράπεζα Πειραιώς.
Αναδημοσίευση από : http://www.emprosnet.gr