ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ:
«Άμεση ανάγκη νέου στρατηγικού σχεδιασμού
για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας»
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Από τις απαντήσεις σας κατανοώ ότι είτε δεν γνωρίζετε την κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική κρουαζιέρα είτε σκοπίμως προσπαθείτε να αποκρύψετε την ανυπαρξία της πολιτικής σας.
Παρά τις προσπάθειες αποπροσανατολισμού και την επιθετικότητά σας πάντως, η κατάσταση στην ελληνική κρουαζιέρα είναι δυσοίωνη και δεν θα αλλάξει με όσες επικοινωνιακές φούσκες και αν χρησιμοποιήσετε.
Κύριε Κουρουμπλή, με όλο τον σεβασμό και την εκτίμηση που σας έχω, επιτρέψτε μου να σας πως, ότι τα ζητήματα της ελληνικής ναυτιλίας και ιδιαίτερα της κρουαζιέρας δεν αντιμετωπίζονται με αφηγήματα.
Εδώ και καιρό, σας ακούω να επικαλείστε το αφήγημα με τους 13 στόχους που έχετε εκπονήσει για την ελληνική ναυτιλία, αλλά δεν βλέπω κάτι χειροπιαστό.
Στο επίπεδο του αφηγήματος, όπως και συνολικά όλα τα στελέχη της κυβέρνησης και ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας, τα πάτε καλά.
Στο επίπεδο της πολιτικής πρακτικής υστερείται.
Το μόνο βέβαιο συμπέρασμα που εξάγω από την επιχειρηματολογία σας, είναι ότι στο προσεχές διάστημα δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της ελληνικής κρουαζιέρας και δεν προβλέπεται να αναληφθεί κάποια πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση αυτή.
Κύριοι Υπουργοί,
Επειδή το θέμα της κρουαζιέρας είναι εθνικό και δεν προσφέρεται για αντιπολιτευτικές κορώνες, στην δευτερολογία μου θα εστιάσω σε κάποια θέματα που κατά την γνώμη μου χρήζουν άμεσης προσοχής και αντιμετώπισης.
Συγκεκριμένα, στα ελληνικά λιμάνια θα πρέπει να υλοποιηθούν τάχιστα έργα υποδομής, ώστε να πληρούν τις προϋποθέσεις που απαιτούν οι εταιρείες κολοσσοί της παγκόσμιας κρουαζιέρας και να καταστούν ελκυστικά home port για τα κρουαζιερόπλοια.
Επειδή ακούω γενικά και αόριστα από διάφορες πλευρές το θέμα των υποδομών των λιμανιών μας, θα πρέπει να τονίσω ότι υπάρχουν 81 κριτήρια τα οποία πρέπει να πληροί ένα λιμάνι για να μπορεί να είναι ελκυστικό home port.
Μερικά από αυτά, περιλαμβάνουν:
- το βάθος του λιμανιού,
- το μήκος του προβλήτα,
- την υποδομή ασφαλούς και γρήγορης επιβίβασης/αποβίβασης επιβατών,
- τις υπηρεσίες ασφάλειας του λιμανιού,
- την τροφοδοσία καυσίμων,
- το κόστος υπηρεσιών προς τους επιβάτες και τα κρουαζιερόπλοια
- την πολιτική σταθερότητα,
- το ύψος των λιμενικών τελών κ.α..
Για μια πλήρη παράθεση αυτών των στοιχείων, παραθέτω τον σχετικό πίνακα με αυτά τα κριτήρια από την μελέτη που συνέταξαν για το Homeporting τρεις ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, η κ. Μαρία Λεκάκου, ο κ. Αθανάσιος Πάλλης και ο Γεώργιος Βαγγέλας.
Με δεδομένη την δυσμενή οικονομική κατάσταση της χώρας μας, οι επενδύσεις αυτές μπορούν να γίνουν με την σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα και την αναβάθμιση του homeporting στον Πειραιά και τα άλλα λιμάνια της χώρας μας.
Μιας και τελευταία, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αναθεώρησε την ακραία ρητορική της, περί ξεπουλήματος των λιμανιών -όπου με περίσσιο λαϊκισμό κατηγορούσε την κυβέρνηση της ΝΔ τα προηγούμενα χρόνια- και ανακάλυψε το πόσο ευεργετικές είναι οι παραχωρήσεις των λιμανιών στους ιδιώτες, θα σας πρότεινα κύριοι υπουργοί, να επισπεύσετε αυτή την διαδικασία για να επιλυθούν άμεσα τα ανωτέρω προβλήματα.
Ένα άλλο θέμα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε σχέση με τα λιμάνια μας είναι η στελέχωση και η διοίκησή τους.
Θεωρώ αδιανόητο στην εποχή της παγκοσμιοποίησης όπου επικρατεί η απελευθέρωση των αγορών, η διάχυση της πληροφορίας και των τεχνολογιών και ο έντονος ανταγωνισμός ανάμεσα στις επιχειρήσεις, τα ελληνικά λιμάνια μας να διοικούνται από άτομα που δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό το νέο διεθνές περιβάλλον.
Είναι τραγικό ακόμη και σήμερα, την διοίκηση των λιμένων μας να ασκούν άτομα που είναι αποτυχημένοι πολιτευτές ή άτομα που εξυπηρετούν πολιτικούς σκοπούς.
Θα πρέπει να άρουμε άμεσα τις παθογένειες του παρελθόντος και να στελεχώσουμε τις διοικήσεις των λιμένων μας, με στελέχη που διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις και ικανότητες καθώς και διεθνή εμπειρία και είναι ικανά να ασκήσουν διοίκηση σε ένα καθαρά διεθνοποιημένο περιβάλλον, όπως είναι αυτό του παγκόσμιου τουρισμού και της κρουαζιέρας.
Ένα τρίτο θέμα για το οποίο θα πρέπει να μεριμνήσετε άμεσα κύριοι υπουργοί, είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της κρουαζιέρας.
Θα πρέπει να υιοθετήσετε μια πιο ορθολογική τιμολογιακή πολιτική για τη χρήση των λιμανιών, να άρετε τα αντικίνητρα από την μη εφαρμογή αφορολόγητου για καύσιμα και τροφοδοσία στα κρουαζιερόπλοια, να συντονίσετε καλύτερα τις υπηρεσίες που εξυπηρετούν την ελληνική κρουαζιέρα, ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες άφιξης και απόπλου ενός πλοίου και να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία που προκαλεί ταλαιπωρία στους επισκέπτες.
Τέλος, απαιτείται άμεσα η εκπόνηση μιας εκστρατείας στρατηγικής επικοινωνίας για την προβολή και ανάδειξη της Ελλάδας ως ιδανικό προορισμό για κρουαζιέρα που συνδυάζει υψηλού επιπέδου υπηρεσιών και μοναδικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Κυρίες και κύριοι Υπουργοί,
Όπως προείπα, η ελληνική κρουαζιέρα είναι εθνική υπόθεση και αφορά όλους μας. Δεν προσφέρεται για άγονες πολιτικές αντιπαραθέσεις και ατελέσφορους βερμπαλισμούς.
Στη σημερινή κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, απαιτείται συναίνεση και εθνική στρατηγική για την εκπόνηση ενός μακρόπνοου προγράμματος για την ανάταξη της ελληνικής ναυτιλίας και της ελληνικής κρουαζιέρας.
Ως τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας έχω δηλώσει κατ’ ιδίαν στις συναντήσεις μου με τον Υπουργό ότι είμαι θετικός να στηρίξω μια σοβαρή προσπάθεια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των ατμομηχανών της εθνικής μας οικονομίας που αποτελούν η ελληνική ναυτιλία και ο τουρισμός.
Αντ’ αυτού, ακούω ευχολόγια και καλές προθέσεις.
Παρά τις διαφωνίες μου, επιφυλάσσομαι να δω το νομοσχέδιο που διαλαλεί εδώ και καιρό ο Υπουργός, ότι θα φέρει στη Βουλή για να ρυθμίσει τα ανωτέρω ζητήματα, ώστε να τοποθετηθώ συνολικά.
Έως τότε, συμμετέχω δυναμικά σε έναν γόνιμο διάλογο με τους φορείς της ελληνικής ναυτιλίας και του θαλάσσιου τουρισμού, καταγράφω τα αιτήματά τους και δεσμεύομαι να τα ενσωματώσω στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Ναυτιλία που πολύ σύντομα θα δοθεί στην δημοσιότητα.
Σας ευχαριστώ