ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ
Απάντηση Προέδρου της ΕΚΤ, στον Νίκο Χουντή (ΛΑΕ):
- Επέκταση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών σε όλη την επικράτεια.
- Προαπαιτούμενο της 4ης Αξιολόγησης η αλλαγή του νόμου Κατσέλη.
Την αλλαγή του νόμου Κατσέλη, του τελευταίου καταφυγίου προστασίας που είχαν οι φτωχοί πολίτες από τους πλειστηριασμούς για χρέη στις τράπεζες, υποσχέθηκε η ελληνική κυβέρνηση στον Μάριο Ντράγκι, στην τελευταία συνάντηση που είχε το οικονομικό επιτελείο Δραγασάκη – Τσακαλώτου – Χουλιαράκη με τον κεντρικό τραπεζίτη, όπως προκύπτει από σημερινή απάντηση του Προέδρου της ΕΚΤ, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκο Χουντή.
Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής στην ερώτησή του έθετε το θέμα του κύματος πλειστηριασμών κατοικιών στην Ελλάδα σημειώνοντας ότι «Ο ελληνικός λαός συνεχίζει να αγωνίζεται και να ακυρώνει πλειστηριασμούς όταν κινδυνεύουν οι κατοικίες φτωχών πολιτών που έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση, την τεράστια μείωση των εισοδημάτων τους και την ανεργία» και ρωτώντας τον Πρόεδρο της ΕΚΤ εάν:
- «Έχει πληροφορηθεί για την οργή που προκαλούν στον ελληνικό λαό τέτοιες «νουθεσίες» από την ΕΚΤ, όταν η τελευταία προκάλεσε την τεχνητή χρηματοπιστωτική ασφυξία της Ελλάδας το 2015 και την ίδια στιγμή αποκόμισε υπερ-κέρδη από την κατοχή ελληνικών ομολόγων που εξαιρέθηκαν από το κούρεμα του 2012 (PSI)»
- «Γνωρίζει την κατάσταση που βρίσκονται χιλιάδες ελληνικές οικογένειες που χάνουν την κατοικία τους για χρέη λίγων χιλιάδων ευρώ»
- «Μετά από τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις, θα συνεχίζει να πληρώνει ο ελληνικός λαός για τα προβλήματα των ελληνικών τραπεζών, χωρίς κανένα αντίκρισμα στην ελληνική οικονομία ενώ αυτές παραμένουν κάτω από τον έλεγχο της Τρόικα και των ιδιωτών μετόχων»
Στην απάντησή του ο Μάριο Ντράγκι αφού στήνει το σκηνικό εκβιασμού του ελληνικού λαού, με τη σύνδεση της «ταχείας πρόοδος προς τη διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων» με την κεφαλαιακή επάρκεια του τραπεζικού συστήματος, δίνει τα εύσημα στις ελληνικές αρχές για την εισαγωγή των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, ζητώντας παράλληλα «περισσότερες προσπάθειες προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης γεωγραφική κάλυψη της Ελλάδας».
Στη συνέχεια της απάντησή του ο Πρόεδρος της ΕΚΤ αποκαλύπτει ότι στο πλαίσιο της 4ης αξιολόγησης του 3ου Μνημονίου, η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την αλλαγή του νόμου Κατσέλη στην κατεύθυνση της «ταχείας διευθέτησης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων». Αναφέρει συγκεκριμένα, ο Μάριο Ντράγκι:
«Ταυτόχρονα, η εφαρμογή του νόμου περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών έχει προκαλέσει σημαντικές ανεπάρκειες στην πράξη. Αυτό αντιβαίνει στον στόχο της ταχείας διευθέτησης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, για παράδειγμα, με τη μη επαρκή αποτροπή των στρατηγικών κακοπληρωτών από την υποβολή αίτησης υπαγωγής τους σε προστασία ή με τον προγραμματισμό ακροαματικών διαδικασιών στο απώτερο μέλλον εξαιτίας του μεγάλου αριθμού αιτήσεων που έχουν κατακλύσει το ελληνικό δικαστικό σύστημα. Οι ελληνικές αρχές ανέλαβαν επομένως τη δέσμευση να αντιμετωπίσουν αυτές τις ανεπάρκειες στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας»
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση και απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης Ζ -104/2017/2017
προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
Άρθρο 131 του Κανονισμού
Νικόλαος Χουντής (GUE/NGL)
Θέμα: Πλειστηριασμοί κατοικιών στην Ελλάδα
Στο Εurogroup της 8.11.2017 ο Πρόεδρος της ΕΚΤ εξέφρασε τις ανησυχίες του για την ομαλή εκτέλεση των πλειστηριασμών στην Ελλάδα και την πορεία της τρίτης αξιολόγησης, λόγω της απόφασης των συμβολαιογράφων να απέχουν από τις διαδικασίες μέχρι το τέλος του 2017.
Ο ελληνικός λαός, όμως, συνεχίζει να αγωνίζεται και να ακυρώνει πλειστηριασμούς όταν κινδυνεύουν οι κατοικίες φτωχών πολιτών που έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση, την τεράστια μείωση των εισοδημάτων τους και την ανεργία.
Ερωτάται ο Πρόεδρος της ΕΚΤ:
– Έχει πληροφορηθεί για την οργή που προκαλούν στον ελληνικό λαό τέτοιες «νουθεσίες» από την ΕΚΤ, όταν η τελευταία προκάλεσε την τεχνητή χρηματοπιστωτική ασφυξία της Ελλάδας το 2015 και την ίδια στιγμή αποκόμισε υπερ-κέρδη από την κατοχή ελληνικών ομολόγων που εξαιρέθηκαν από το κούρεμα του 2012 (PSI);
– Γνωρίζει την κατάσταση που βρίσκονται χιλιάδες ελληνικές οικογένειες που χάνουν την κατοικία τους για χρέη λίγων χιλιάδων ευρώ;
– Μετά από τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις, θα συνεχίζει να πληρώνει ο ελληνικός λαός για τα προβλήματα των ελληνικών τραπεζών, χωρίς κανένα αντίκρισμα στην ελληνική οικονομία ενώ αυτές παραμένουν κάτω από τον έλεγχο της Τρόικα και των ιδιωτών μετόχων;
Αξιότιμο μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κύριε Χουντή,
Σας ευχαριστώ για την επιστολή σας, την οποία μου διαβίβασε ο κ. Roberto Gualtieri, Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής, μαζί με συνοδευτική επιστολή στις 27 Νοεμβρίου 2017.
Με την πάροδο του χρόνου, η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο προς τη βελτίωση της διακυβέρνησης των τραπεζών της. Εν προκειμένω, η εφαρμογή του νόμου περί ιδρύσεως Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) στη συγκρότηση των συμβουλίων των τραπεζών συμβάλλει με καθοριστικό τρόπο στην επίτευξη των στόχων μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων και στην εφαρμογή συνετών κριτηρίων χορήγησης δανείων.
Ωστόσο, παρά τις βελτιώσεις που σημειώθηκαν στον ελληνικό τραπεζικό τομέα το τελευταίο έτος, οι ελληνικές τράπεζες εξακολουθούν να παρουσιάζουν ένα πολύ υψηλό επίπεδο μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, τα οποία ανέρχονταν σε περίπου 45% των συνολικών τους ανοιγμάτων τον Ιούνιο του 2017. Πρόκειται για ένα από τα υψηλότερα επίπεδα σε όλες τις χώρες της τραπεζικής ένωσης. Όπως έχει επισημάνει επανειλημμένως η ΕΚΤ, έχει καίρια σημασία για την οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας και τη μελλοντική κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών να σημειωθεί ταχεία πρόοδος προς τη διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, σύμφωνα με τους στόχους που γνωστοποιήθηκαν από τις τράπεζες στην Τραπεζική Εποπτεία της ΕΚΤ.
Οι ελληνικές τράπεζες ανέπτυξαν στρατηγικές με σκοπό τη μείωση των επιπέδων των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους έως τα τέλη του 2019, με βάση διάφορα διαθέσιμα εργαλεία, όπως μεταξύ άλλων η αναδιάρθρωση χρέους, οι πωλήσεις δανείων, οι διαγραφές και οι ρευστοποιήσεις. Ένα αποτελεσματικό σύστημα πλειστηριασμών αποτελεί σημαντικό κομμάτι των εργασιών προς τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, παρόλο που σύμφωνα με τις προβολές των τραπεζών η ανάκτηση κυριότητας ή η ρευστοποίηση εξασφαλίσεων δεν αποτελούν βασικό παράγοντα μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων. Η διενέργεια πλειστηριασμών αναμένεται να δημιουργήσει τα κατάλληλα κίνητρα για τους δανειολήπτες και τους δανειστές προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία αναδιάρθρωσης δανείων. Καθώς τα τελευταία χρόνια σημειώνονταν συχνά διακοπές ή ακυρώσεις πλειστηριασμών, οι ελληνικές αρχές έλαβαν μέτρα προκειμένου να θεσπίσουν ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη διενέργεια τόσο των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών όσο και των παραδοσιακών πλειστηριασμών στα δικαστήρια. Η πρόοδος που έχουν σημειώσει οι αρχές τις τελευταίες εβδομάδες είναι ευπρόσδεκτη. Απαιτούνται ωστόσο περαιτέρω προσπάθειες προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης γεωγραφική κάλυψη της Ελλάδας.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της κοινωνικής προστασίας, θα ήθελα να αναφέρω ότι το επίπεδο προστασίας των ιδιωτών δανειοληπτών που εφαρμόζεται στην Ελλάδα σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο και ιδίως τον νόμο περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών (Ν.3869/2010) αποβλέπει στο να καθησυχάσει τις ανησυχίες για την προστασία των ευάλωτων ελληνικών οικογενειών που αδυνατούν να αποπληρώσουν τα ενυπόθηκα δάνειά τους. Ταυτόχρονα, η εφαρμογή του νόμου περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών έχει προκαλέσει σημαντικές ανεπάρκειες στην πράξη. Αυτό αντιβαίνει στον στόχο της ταχείας διευθέτησης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, για παράδειγμα, με τη μη επαρκή αποτροπή των στρατηγικών κακοπληρωτών από την υποβολή αίτησης υπαγωγής τους σε προστασία ή με τον προγραμματισμό ακροαματικών διαδικασιών στο απώτερο μέλλον εξαιτίας του μεγάλου αριθμού αιτήσεων που έχουν κατακλύσει το ελληνικό δικαστικό σύστημα. Οι ελληνικές αρχές ανέλαβαν επομένως τη δέσμευση να αντιμετωπίσουν αυτές τις ανεπάρκειες στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας.
Με εκτίμηση,
[υπογραφή]
MarioDraghi
Το Γραφείο Τύπου 24.1.2018